Proučili smo rokove

BIT ĆE TO UTRKA S VREMENOM Je li 10 mjeseci i 27 milijuna kuna dovoljno za obnovu Titovog Galeba?

Jasmin Đečević

Foto V. Karuza

Foto V. Karuza

Onaj tko dobije posao na »Galebu« imat će 10 mjeseci vremena za poprilično velik pothvat; od izmjene dijelova oplate, preko sanacije azbesta do »dobave zastava od poliestera s konopčićima«. Unatoč opsežnoj dokumentaciji, pitanje je u kakvom je točno stanju brod te koliko će koštati obnova



Može li zaista motorni brod »Galeb«, nekadašnja ploveća rezidencija Josipa Broza, ponovno zasjati starim sjajem i postati dugo najavljivana i obećavana kulturna i turistička atrakcija Rijeke? Odgovor na to pitanje vrlo je vjerojatno potvrdan, no da bi se to ostvarilo nužno je odraditi još puno posla, prvenstveno detaljno obnoviti brod koji već godinama na vezu u Porto Barošu izaziva podjednako i divljenje i mrke poglede.


Kao što smo pisali, nakon što se dugo najavljivao, nedavno je konačno raspisan natječaj za obnovu i prenamjenu broda kojim se traži brodogradilište koje će za 27,6 milijuna kuna odraditi potrebne zahvate, a prema dokumentaciji koju smo vidjeli ti su zahvati raspisani do najmanjeg mogućeg detalja.


Radovi na »Galebu« podijeljeni su u 11 grupa i to su: radovi općenito, sanacija azbesta, radovi u doku, AKZ zaštita, remont brodske opreme, radovi u tikovini i obnova tikovine na palubama, radovi vezani za muzejske eksponate i zaštitu, oprema broda, strojarstvo, elektroenergetika te sustav ventilacije i klimatizacije. To su osnovne grupe radova, a svaka od njih obuhvaća stotine natuknica koje oku laika izgledaju pomalo zastrašujuće. Ukratko, onaj tko dobije posao na »Galebu« imat će 10 mjeseci vremena za poprilično velik pothvat; od izmjene dijelova oplate, preko sanacije azbesta do »dobave zastava od poliestera s konopčićima«. I to ni više ni manje nego 40 tih zastava i pripadajućih konopčića. Nakon završetka tog dijela obnove brod bi po pitanju trupa, paluba, ograda, instalacija i sveg ostalog »hardvera« trebao biti potpuno spreman da u njega uđu djelatnici Muzeja grada Rijeke i krenu s uređenjem budućeg postava muzeja.


Na Molo longu




No je li 27,6 milijuna kuna i 10 mjeseci dovoljno za sve ono što je potrebno da bi se »Galeb« od potrošača pretvorio u privređivača novca? Pročelnik Odjela za kulturu Grada Rijeke Ivan Šarar kaže da natječajna sredstva i rokovi nisu proizvoljni.



U predviđene troškove obnove »Galeba« nije uračunato uređenje budućeg hostela i ugostiteljskog objekta. Tih 360 četvornih metara, koliko je predviđeno za smještajni kapacitet i 300 četvornih metara za ugostiteljstvo uređivat će privatni investitor. Plan je da se uređenje prostora hostela odvija usporedno s ostalim radovima na brodu, što znači da bi uskoro mogao biti raspisan i natječaj za upravljanje hostelom.– Htjeli smo ostaviti mogućnost privatniku da sam odredi uređenje tog dijela kako ih ne bi ograničavali u konkretnom broju smještajnih jedinica, projektom je definiran samo maksimalni smještajni kapacitet, odobren od strane Hrvatskog registra brodova – objašnjava gradski pročelnik za kulturu Ivan Šarar.


– Sada mi se čini da je lakše fizički obnoviti brod nego što je bilo pripremiti svu dokumentaciju za natječaj. Projektnu dokumentaciju za prenamjenu broda radila je tvrtka Marine and Energy Solutions DIV, koja je taj posao dobila na javnom natječaju, a predviđenu cijenu i vrijeme potrebno za obnovu donijeli smo na temelju dugotrajnih priprema i stručnih procjena. U cijeli postupak pripreme bio je uključen Hrvatski registar brodova i Konzervatorski odjel u Rijeci, s obzirom na to da je brod kulturno dobro. Vjerujem da će hrvatska brodogradilišta pronaći svoj interes u ovom poslu i da će natječaj biti uspješan – objašnjava Šarar.


Natječaj je otvoren do 3. siječnja 2019. godine, nakon čega slijedi evaluacija ponuda, a ime odabranog ponuđača moglo bi biti poznato tijekom veljače, nakon čega će brod biti i otegljen u škver. Do kraja 2019. radovi se završavaju, kreće završno uređenje muzejskog postava i opremanje restauriranim namještajem, te početkom ljeta 2020. godine »Galeb« otvara svoja vrata kao muzej, hostel, restoran i sve ono što je njegovom prenamjenom predviđeno.


Svoje će mjesto pronaći na Molo longu, u neposrednoj blizini mjesta gdje se uobičajeno vežu kruzeri, što bi moglo pridonijeti njegovoj posjećenosti. Naravno ovo je idealni scenarij, odnosno terminski plan u slučaju da sve bude kako treba.


Poništiti natječaj


Potencijalni izvođači mogu ponuditi i drugačiju (čitaj višu) cijenu, a moguće je i da se nitko ne javi na natječaj ili da dođe do žalbi na rezultate natječaja. Što se događa u tim situacijama?



Prema informacijama iz Odjela za kulturu Grada Rijeke, vrlo brzo trebali bi se intenzivirati radovi u kompleksu »Benčić«. Nakon što se nedavno pristupilo obnovi pročelja Palače Šećerane, do kraja godine bi trebali biti poznati rezultati natječaja za izvođače radova za rekonstrukciju i opremanje Ciglene zgrade u Dječju kuću, odnosno T-objekta u Gradsku knjižnicu. Ukupna vrijednost tog projekta iznosi nešto više od 162 milijuna kuna, iz EU fondova je odobreno nešto više od 68 milijuna kuna, iz proračuna RH daljnjih 10 milijuna kuna, dok ostatak ulaže Grad kroz kreditno zaduženje. Podsjetimo da je još u rujnu 2017. MMSU uselio u prostor H-objekta u Benčiću te da je u rujnu ove godine otvoren RiHUB u prostoru nekadašnjeg Bernardija. Palača Šećerane – 44,5 milijuna kuna (ulaganje u opremu dodatnih 4,5 milijuna kuna) – radovi u tijeku – planirano otvaranje: ožujak ili travanj 2020.Brod Galeb – 27,6 milijuna kuna (bez opreme i hostela; ulaganje u opremu oko 3,5 milijuna kuna, u hostel i ugostiteljski dio ovisno o privatnom investitoru) – rok 10 mjeseci od početka radova – planirano otvaranje: svibanj/lipanj 2020.Dječja kuća / Cigleni objekt – 42 milijuna – rok 12 mjeseci od početka radova – planirano otvaranje: lipanj ili srpanj 2020.Gradska knjižnica / T-objekt – 56 milijuna – rok 20 mjeseci od početka radova – planirano otvaranje: veljača 2021. kao završetak riječkog EPK-a


– U slučaju ponude koja cijenom premašuje procijenjenu vrijednost nabave, sukladno odredbama Zakona o javnoj nabavi, moguće je poništiti natječaj, ili, ako je naručitelj u mogućnosti osigurati dodatna dostatna sredstva iz vlastitih izvora, moguće je odabrati i takvu ponudu. S obzirom na to da smo u EU projektu, o svemu tome dužni smo informirati i posrednička tijela te čekati njihovo očitovanje u tom smislu. Malo je vjerojatno da nećemo dobiti ponude na ovaj natječaj. Postojao je i interes određenih gospodarskih subjekata u postupku prethodnog savjetovanja sa zainteresiranom javnošću, koji smo proveli sukladno zakonskim odredbama i dobili određeni broj primjedbi i prijedloga, koje smo, gdje god je to bilo moguće, i uvažili – kaže Šarar.

Oprezni škverovi


Da bismo saznali koliko je ovaj posao realan i zanimljiv škverovima, kontaktirali smo neka od domaćih brodogradilišta koja su, s obzirom da je natječaj još otvoren, uglavnom oprezna u davanju konkretnih informacija. Na naše pitanje hoće li se javiti na natječaj, u brodogradilištu »Viktor Lenac« kažu da je to poslovna tajna.– Analiziramo uvjete natječaja i, ovisno o procjeni možemo li biti konkurentni ili ne, tako ćemo i postupiti – kažu u »Lencu«, gdje je »Galeb« već bio na doku.U kraljevičkom Dalmontu kažu da se neće javiti na natječaj, jer ne zadovoljavaju uvjete.

– Brodogradilište Dalmont d.o.o. neće podnijeti ponudu u otvorenom postupku za predmet nabave obnove i prenamjene broda »Galeb« u brod muzej s pratećim komercijalnim sadržajima. Naručitelj grad Rijeka je u Dokumentaciji za nadmetanje kao kriterij, odnosno uvjet sposobnosti naveo da gospodarski subjekt mora dokazati da je u godini u kojoj je započeo postupak javne nabave (2018.) i/ili tijekom 10 (deset) godina koje prethode toj godini (2008. do 2017.) izvršio radove obnove i prenamjene broda ili slične radove čija ukupna vrijednost iznosi minimalno 26.000.000,00 HRK bez PDV-a. Iako je Dalmont brodogradilište u protekle četiri godine otkad je koncesionar u Luci posebne namjene odradilo više od 46 remonta, te tri zahtjevne rekonstrukcije i novogradnju vrijednosti 7,9 mil. eura, ne zadovoljavamo predmetne uvjete sposobnosti – navode iz kraljevičke tvrtke.


Oprezni su i u Brodotrogiru, iz kojeg nam je poručeno da je »prerano davati odgovore vezano za natječaj koji je u tijeku«.Kako neslužbeno možemo saznati u brodograđevnim krugovima, sam rok od 10 mjeseci i nije toliko problematičan, ali je upitno mogu li se potrebni radovi »ugurati« u zadane financijske okvire. Unatoč opsežnoj dokumentaciji, pitanje je u kakvom je točno stanju oplata broda te koliko će koštati obnova, odnosno zamjena tikovine na palubama. – Sigurno se radi o zanimljivom poslu, ali treba detaljno provjeriti financijsku stranu priče. Znanja u našim škverovima ima, bez obzira na zahtjevnost posla – kaže nam jedan brodograđevni stručnjak, koji je zbog natječaja u tijeku želio ostati anoniman.Tko će se na kraju javiti na natječaj za obnovu »Galeba« saznat ćemo 3. siječnja 2019. kada bi realizacija ovog dugonajavljivanog projekta konačno mogla ući u završnu fazu. Svaki zastoj, a neuspjeli natječaj bi to sigurno bio, predstavljao bi dodatno opterećenje na ionako nategnute i rastegnute rokove.