Cikloturizam

BIKE FRIENDLY ŽUPANIJA Krenite e-biciklima u avanturu upoznavanja Primorja, otoka i Gorskog kotara

Andrej Petrak

I Rijeka ima što ponuditi biciklistima – i profesionalnim i rekreativcima  / S. DRECHSLER

I Rijeka ima što ponuditi biciklistima – i profesionalnim i rekreativcima / S. DRECHSLER

Iz Fonda za razvoj turizma, čija je namjena osigurati novac za javnu turističku infrastrukturu u funkciji razvoja aktivnog turizma, za različite projekte u Primorsko-goranskoj županiji osigurano je više od 2,2 milijuna kuna, od čega najviše za projekte na otoku Krku i u Gorskom kotaru



Cikloturizam predstavlja jedan od turističkih proizvoda s najvećom perspektivom razvoja.


Procjenjuje se da će u europskim okvirima udio putovanja tijekom kojih je vožnja bicikala glavna aktivnost ili je bicikl glavno prijevozno sredstvo porasti u idućih desetak godina više od deset posto, a još je značajniji tržišni segment onih kojima je tijekom odmora vožnja biciklom važna dodatna aktivnost.


Prepoznala je to i Primorsko-goranska županija, odnosno turistička regija Kvarner, te razvoj outdoor turizma uvrstila kao značajan turistički potencijal u svojim strateškim dokumentima kojima je planiran turistički razvoj u razdoblju od 2016. do 2020. godine, a kako bi se sagledalo sve do sada učinjeno u razvoju cikloturizma i definirali pravci budućeg razvoja, Županija je krenula i u izradu Operativnog plana razvoja cikloturizma Kvarnera, za što je ovih dana dobila i potporu iz Fonda za turizam pri Ministarstvu turizma u iznosu od 47.200 kuna.




No, to je samo jedan od projekata koje je na ovome području prepoznalo resorno ministarstvo – ukupno je iz Fonda, čija je namjena osigurati novac za javnu turističku infrastrukturu u funkciji razvoja aktivnog turizma, za različite projekte u Primorsko-goranskoj županiji osigurano više od 2,2 milijuna kuna, od čega najviše za projekte na otoku Krku i u Gorskom kotaru.



Gorski kotar Bike 400 km


Bike Rijeka (i riječki prsten) 76 km treking i 134 km cesta


Krk Bike 650 km (29 staza)


Regija Kvarner 150 staza


3.000 km dužina staza s odmorištima


20-ak Bike Friendly smještajnih objekata



Krčke punionice


Tako će uskoro turistička, ali i prometna infrastruktura otoka Krk, zahvaljujući ulaganjima svih sedam krčkih lokalnih jedinica kao i ovim nemalim potporama Ministratsva turizma, postati bogatija za mrežu punionica električnih bicikala odnosno stanicama za njihovo iznamljivanje, a u daljnjoj fazi već dobro pripremljenog i razrađenog sustava čija je priprema i koordinacija povjerena otočnom komunalnom društvu Ponikve eko otok Krk, i sustavom bike-sharinga.


– Taj više godina pripreman krčki projekt omogućio je da šest otočnih lokalnih jedinica ostvari pravo na korištenje nešto više od 778 tisuća kuna iz bespovratnih potpora slijedom kojih će se, uz financijsko sudjelovanje pet krčkih općina i Grada Krka (svih osim Općine Punat op.a.), već tijekom ove godine realizirati izgradnja suvremenih, funkcionalnih stanica za punjenje baterija elektrobicikala ali nabava te stavljenje u funkciju sofisticiranog softwarea uz pomoć kojeg će se u idućoj fazi projekta, zajedno s dobavom javnih elektrobicikala, uspostaviti sustav bike-sharinga odnosno model iznajmljivanja takih ekoloških vozila – objasnio nam je Ponikvin koordinator tog projekta, Zdenko Kirinčić.


Ističe da je Općina Punat u ovoj fazi bila izostavljena iz prijave na natječaj Ministarstva turizma samo stoga što su Punatri za svoju elektropunionicu već osigurali 200 tisuća kuna posredstvom drugog, EU novcem financiranog programa



Od otočnih sredina, potporu, i to u iznosu od 129.500 kuna dobio je i Grad Rab za projekt nazvan »Biciklističko-tematske rute Stari put – faza 1«. Riječ je o projektu uređenja i trasiranja biciklističke rute koja se proteže ostacima povijesnog puta u mjestu Banjol, koji ovde do Supetarske Drage te u konačnici na lokalitet Fruge, ukupne dužine 12 kilometara. U prvoj fazi predviđeno je uređenje i opremanje dionice u zaleđu naselja Banjol. Ovaj projekt, čija je ukupna vrijednost 430 tisuća kuna, pripremio je Grad Rab, no, na zamolbu Grada, ovaj je projekt prijavila Primorsko-goranska županija.


– Uskoro krećemo u realizaciju ovog projekta kojim ćemo osigurati nove kilometre uređenih biciklističkih staza i time podignuti kvalitetu ukupnog turističkog proizvoda, posebice u segmentu aktivnog odmora – kaže rapski gradonačelnik Nikola Grgurić.



– Konkretno govoreći, nakon što su nam sad odobrena sredstva koja, ovisno o lokalnoj jedinici i broju planiranih punionica, variraju u iznosima od 107 pa do 200 tisuća kuna, u planu je izgradnja mreže pilonskih postaja za punjenje, ali i iznajmljivanje električnih bicikala kojima ćemo »pokriti« središta svih otočnih lokalnih odnosno turističkih središta – nastavlja naš sugovornik, napominjući da će na području svake krčke lokalne jedinice u skoroj budućnosti biti postavljena po jedna takva »stanica« s deset mjesta, uz izuzetak Općine Dobrinj koja je svoju infrastrukturu odlučila obogatiti s tri takve postaje – po jednom u središtu Dobrinja, Šila i Klimna.


– Nažalost, dobivena potpora koju u dokumentacijskom smislu s nadležnim ministrstvom još trebamo pretočiti u ugovore došla je prekasno da bismo punionice stavili u funkciju već ovog ljeta, i to stoga što nam uz kopanje i opremanje svih tih punkotova potrebnom elektroinfrastrukturom predstoji i niz koraka vezanih uz ishođenje potrebnih suglasnosti ali i provedba natječajnih postupaka, ustvrdio je Kirinčić napomenuvši da će sustav punionica sasvim sigurno biti spreman i operativan do ljeta 2019. godine – kaže Kirinčić, pojašnjavajući da su odobrena sredstva tek 40 posto vrijednosti tog projekta kojeg će, u preostalim iznosima, svaka od krčkih lokalnih jedinica »pokriti« vlastitim proračunskim sredstvima. Dodaje i da svemu tome valja pridodati i drugu projektnu fazu koja se tiče dobave i stavljanja na uporabu više desetaka »javnih« elektrobicikala koji će se, uz pomoć smart kartica, na svakom od za izgradnju planiranih punionica moći unajmljivati – i to tijekom 24 sata svih 365 dana u godini, te vraćati na taj, ali i bilo koji drugi »punionički punkt« uklopljen u ovaj vrijedan i zanimljiv sveotočni projekt.



Za implementaciju bike-sharing sustava u turističku ponudu, Općina Viškovo dobila je iz Fonda za razvoj turizma 123.300 kuna. Kako pojašnjavaju u Viškovu, na parkiralištu Milihovo uskoro će biti puštena u rad prva bike-sharing stanica za iznajmljivanje javnih bicikli, ujedno i jedna od prvih u Primorsko-goranskoj županiji. Imajući u vidu konfiguraciju terena, stanica će raspolagati sa šest brdskih i šest električnih bicikala, a uz prateća postolja sadržavat će oglasni prostor s pilonom i interaktivnim LED ekranom. Cijeli sustav zamišljen je kao »user friendly« napominju u Općini Viškovo, što znači da će biti jednostavan za korištenje sa svim potrebnim informacijama i uputama. Uskoro bi trebala biti dostupna i web stranica sa svim informacijamawww.halubike.hr. Kako bi se turistima omogućilo što jednostavnije korištenje brojnih staza i turističkih sadržaja, isplaniran je bike-sharing sustav koji će se sastojati od više stanica na području općine: već spomenute stanice u centru, stanice u turističkoj zoni Ronjgi i stanice u sportsko-rekreacijskoj zoni Halubjan kojima će se omogućiti horizontalno povezivanje Općine te stanica u centru Marčelja i centru Marinića kojima će se omogućiti vertikalno povezivanje. Točke su postavljena na mjesta u kojima se očekuje veći broj posjetitelja, a koja sadržajem upućuju na druge točke veće posjećenosti, odnosno na početne i krajnje točke općine s obzirom na postavljenu shemu javnog autobusnog prijevoza. Novac koji su dobili iz Ministarstva turizma bit će uložen za uređenje bike-sharing stanica u Ronjgima, koju planiraju urediti do sredine ljeta, neposredno uz postojeći objekt u kojem se nalazi restoran Ronjgi te Ustanova »Ivan Matetić Ronjgov«. Stanica u Ronjgima smještena je neposredno uz postojeću mrežu biciklističkih staza, u njezinom središnjem djelu, čime je omogućeno kretanje na sve četiri strane općine.



– U svakom slučaju, potpora koju smo dobili vrijedan je poticaj realizaciji plana koji će turističku ponudu otoka učiniti sadržajnijom i bogatijom ali i koji će jednako tako pridonijeti i kvaliteti svakodnevice stalnih žitelja Krka – zaključio je Kirinčić. Istaknuo je i da će u daljnjim etapama ovog projekta zasigurno biti potrebe i za dobavom (elektro)vozila kojim će se »servisirati« i opsluživati cjelokupna otočna elektrobiciklistička flota.



Projekt uvođenja javnih bicikala u Rijeci vrijedan je oko pola milijuna kuna, a financijska konstrukcija za nabavu bicikala i potrebne opreme zatvorit će se tako da će Grad Rijeka osigurati 300.000 kuna, a 200.000 kuna dobiveno je iz Ministarstvo turizma.


– Grad Rijeka je aplicirao unutar kategorije za uređenje, postavljanje i opremanje stanica za iznajmljivanje e-bicikala, odnosno za uvođenje sustava javnih bicikala te je za realizaciju projekta odlukom Ministarstva turizma odobren iznos od 200.000 kuna – pojasnio je pročelnik Odjela gradske uprave za razvoj, urbanizam, ekologiju i gospodarenje zemljištem Srđan Škunca. Za potrebe prijave Odjel za urbanizam izradio je Studiju uvođenja javnih bicikala kojom je predviđena uspostava sustava koji će se postupno dograđivati, a u skladu s interesom i potrebama korisnika. U sklopu prijave tražena su sredstva za uređenje četiri lokacije javnih bicikala i to na Jadranskom trgu, Sušačkom mostu, kod Dvorane mladoste i na Bazenima Kantrida, a na spomenute bi se nadovezala već uspostavljena lokacija na riječkom lukobranu.


– Na svakoj lokaciji bilo bi raspoloživo deset bicikala i to polovica mehaničkih i polovica električnih kojima će punjenje biti osigurano preko solarnih panela. Tako bi cjelovito bilo pokriveno gradsko središte te dijelovi grada koji su sadržajno i turistički vrlo zanimljivi, Trsat i Kantrida, iako je sustav javnih bicikala namijenjen svima, građanima i turistima. Po sklapanju ugovora o dodjeli sredstava, Grad Rijeka raspisat će javnu nabavu za opertera koji će postaviti potrebnu opremu i bickle, pri čemu će za za uvođenje sustava biti potrebno izdvojiti i oko 300.000 kuna iz gradskog proračuna – izjavio je Škunca.



Goranski e-bicikli


Za projekte razvoja cikloturizma na području Gorskog kotara Ministarstvo turizma je kroz ovaj Fond osiguralo 629.500 kuna. Taj će novac za daljnji razvoj postojeće biciklističke infrastrukture koristiti Grad Delnice te općine Skrad, Ravna Gora i Brod Moravice. Sva sredstva vezana su ponajprije uz korištenje električnih, takozvanih e-bicikala. Najveću svotu dobit će Općina Skrad kojoj je za projekt »Električni cikloturizam« plasirano 201.100 kuna namijenjeno postavljanju dvije punione.


– Jedna stanica bit će postavljena kraj Turističkog ureda, druga najvjerojatnije u Zelenom viru, ili u Skradu. Punione bi trebale biti postavljene najkasnije do kraja ljeta, a budući da na našem području imamo osam e-bicikala za iznamljivanje vjerujem da će ova nova turistička ponuda izazvati zanimanje naših gostiju – govori nam Nikolina Crnković iz Općine Skrad koja je vodila prijavu projekta, a direktorica TZO Skrad Ivana Đorđević dodaje kako je i do sada ponuda te vrste bicikala bila dobra, a s punionama će stanje biti još bolje.



Bojan Šenkinc, vlasnik riječke agencije Promotive Travel Outdoor koji već nekoliko godina na području Gorskog kotara realizira sve zanimljivije biciklističke ture i druženja, pozdravlja ove donacije državnih sredstava.


– Ministarstvo turizma već nekoliko godina sufinancira projekte vezane uz aktivni turizam. To je i logično pogledaju li se posljednja istraživanja koja govore kako je broj turista koji u Hrvatsku dolaze zbog sporta i aktivnog turizma sa sedam posto porastao na sjajnih 20 posto! Gorski kotar od 2012. godine sve izraženije se okreće biciklizmu pa, primjerice, trenutačno Vrbovsko i Skrad nude mogućnost iznajmljivanja e-bicikla, a u Fužinama se mogu iznajmiti i druge vrste bicikala. Mislim da bi krajni cilj trebao biti premrežiti Gorski kotar biciklističkom infrastrukturom pri čemu su punionice za e-bicikle vrlo bitne. Siguran sam da će broj turista biciklista na goranskom području sve više i više rasti, jer ovaj prostor nudi izuzetne prirodne ljepote, bogatu povijest, ali i posebne ture poput biciklističke rute vezane uz filmove o Winnetou. Dakle, ulagati u razvoj cikloturizma na goranskom je području itekako korisno – smatra Šenkinc.



– Po mojem mišljenju vrlo je bitno i to što smo sada ušli u krug mjesta koje nude punione pa će korisnici e-bicikala moći obilaziti sva ova mjesta bez straha da će im nestati energije – rekla je Đorđević. Delnicama će na raspolaganju biti 196.900 kuna kojima će biti uređene tri tzv. baza za e-bicikle, po jedna u Delnicama, Crnom Lugu i Brodu na Kupi. Direktor TZG Delnice Petar Hrg vrlo je zadovioljan iskazanim razumijevanjem državnih institucija, a sredstva dodijeljena Delnicama svakako su, kaže, korak dalje u razvijanu aktivnog turizma ovog područja.


– Veće mogućnosti korištenja električnih bicikala za nas predstavljaju korak naprijed, ponajprije zbog konfiguracije naših biciklističkih staza koje za sada savladavanje dozvoljavaju samo osobama s vrlo dobrom kondicijom. E-bicikli to će omogućiti i onim gostima koji nisu baš tako jako fizički spremni što će svakako proširiti broj korisnika na našim biciklističkim stazama. Također, e-bicikli idealno nadopunjuju naš Hike and Bike projekt pa ćemo svakako pokušati što prije postaviti te baze za E-bicikle. Zadnji je rok kraj ove godine, ali mi ćemo to nastojati realizirati do počeka ove sezone – kaže Hrg.



Ponuda aktivnosti u prirodi jedan je od ključnih elemenata za izradu programa kojima se može produžiti turistička sezona, kaže Melita Raukar, pročelnica Upravnog odjela za turizam, poduzetništvo i ruralni razvoj Primorsko-goranske županije, napominjući da upravo cikloturizam predstavlja jedan od turističkih proizvoda s najvećom perspektivom razvoja.


– Do sada je na inicijativu TZ Kvarnera kao i lokalnih turističkih zajednica, uz potporu gradova i općina te Županije već učinjeno prilično na razvoju cikloturizma – sve pod zajedničkim nazivom projekta Kvarner Outdoor. PGŽ je kroz sufinanciranje javne turističke infrastrukture usmjerila više od 500.000 kuna za cikloturizam. Krajem 2013. godine TZ Kvarnera pokrenula je aktivnosti oko brendiranja regije Kvarner kao outdoor destinacije. Projekt je usmjeren prema individualnim gostima koji žele obići Kvarner biciklom ili pješačenjem, ali i agencijama i hotelskim kućama koje mogu kreirati paket aranžmane i/ili dodatnu ponudu. Definirani su osnovni pravci kretanja (rute), izrađena grafička rješenja za signalizaciju pojedinih puteva te odrađen djelomični obilazak terena. Ono što je utvrđeno kao nedostatak su nestandardizirana signalizacija i njena neusklađenost, ali i nepovezanost pojedinih ruta na glavne biciklističke rute koje prolaze Županijom kao i međusobno, zbog čega smo odlučili pristupiti izradi Operativnog plana – kaže pročelnica Raukar.



Govor baštine


Slično razmišljaju i u Općini Ravna Gora koja je Ministarstvu turizma prijavila projekt nazvan »Ravna Gora na dva kotača«. Prema riječima Ivane Radočaj, djelatnice Općine Ravna Gora koja je vodila prijavu projekta nabave e-bicikala,on bi trebao biti realiziran u tri faze.


– Prva faza je postavljanje punionice, druga nabava e-bicikala, a treća širenje na novu lokaciju. Hvala na pomoći od 124.000 kuna namijenjenih za uređenje, postavljanje i opremanje stanica za iznajmljivanje električnih bicikala. Slijedi raspisivanje natječaja za javnu nabavu i bude li sve u redu mi ćemo već ovog ljeta vjerojatno imati punionicu koja će biti smještena na trgu kraj SPC-a Goranka – najavljuje Ivana Radočaj, a direktorica TZO Ravna Gora Rahela Vitasović napominje kako uređenje punionice itekako puno znači za Ravnu Goru koja ima 150 kilometara označenih biciklističkih staza.


– Sigurna sam da će e-bicikli, koje je ipak puno lakše voziti od klasičnih, pojačati zanimanje za korištenje naših brojnih biciklističkih staza kojima je moguće posjetiti brojne prekrasne pejzaže našeg područja, a isto se tako nadam da će zbog postojanja punionice porasti i ponuda iznajmljivanja ove vrste bicikla – rekla je Rahela Vitasović.



Dvjestotinjak sudionika odazvalo se jubilarnoj, desetoj Proljetnoj biciklijadi, tradicionalnoj sportsko-rekreativnoj manifesatciji, koju posljednjih nekoliko godina organiziraju Turistička zajednica Čavle i Biciklistički klub Grobnik, pod pokroviteljstvom Općine Čavle. Prekrasno vrijeme i slobodan dan privuklo je u Čavle brojne bicikliste, ali i mnoge obitelji s djecom. Start sportske, rekreacijske i obiteljske rute bio je u Čavlima. Istovremeno je, unutar sportske rute održana i tradicionalna utrka za grobničku kobasicu, sa startom u Krenovcu, a ciljem u kaštelu Grada Grobnika. Prvo mjesto osvojio je Saša Vidivić, drugo Davor Pikulić, a treće Tomislav Peranić. Pobjednici su dobili za nagradu vijenac od grobničkih kobasica. (S. G.)



Općina Brod Moravice na raspolaganju će imati 107.500 kuna koliko su dobili za projekt naziva »Kolarnica – Govor baštine«, II faza (Punionica za e-bicikle)«. Renata Brajdić, drektorica TZO Brod Moravice, kaže kako je njihova punionica lijep dodatak i obogaćivanje ponude projekta »Kolarnice« u kojoj će biti uređen muzejski prostor starih zanata.



Potporu Ministarstva turizma dobili su i Grad Crikvenica, i to 240 tisuća kuna za projekt »Biciklom po Rivijeri Crikvenica« te Grad Kastav 100.700 kuna za projekt »E-bike share point u Gradu Kastvu«.



– Među sadržajima ispred kolarnice bit će i punionica s postoljem za pet e-bicikla. Na našem području imamo niz uređenih biciklističkih staza, a u neposrednom susjedstvu, u Skradu i Vrbovskom, postoji mogućnost iznajmljivanja te vrste vozila pa će mnogi koji ih koriste u tim sredinama kretati sada i prema Brod Moravicama – rekla je Brajdić. Načelnik Općine Brod Moravice Dragutin Crnković najavljuje kako najprije ide uređenje parkinga i okoliša »Kolarnice« nakon čega će se krenuti i u postavljanje spomenute punionice koja će upotpuniti ponudu turističkih sadržaja vezanih uz tzv. aktivni turizam.