Ususret konferenciji Novog lista i HTZ-a

Upoznajte Borisa Šuljića – čovjeka čije vizije u Novalji oblikuju najviše iskorake hrvatskog turizma

Edi Prodan

Foto Davor Kovačević

Foto Davor Kovačević

Naša je posebnost da smo boutique hotel, ali i vinarija s proizvodnjom malih serija vrlo kvalitetnih vina, da u kući ne egzistira klasični hotelski restoran s konfekcijskom ponudom, nego restoran vrlo visoke kvalitete kao i to da su naše ambicije jasno i visoko iskazane



Trebalo je imati viziju. I dakako poslovne hrabrosti da bi se kasnih osamdesetih godina na tada nepoznatom i od Novalje dislociranom prostoru Zrća otvorilo beach bar Kalypso. Srećom vizija koja je tada na uglavnom konfekcijskom prostoru cjelokupne jadranske obale snažno odudarala svojim konceptom, izazvala je lavinu oduševljenja. Gosti, pretežito mladi pohrlili su na Zrće, vrlo je brzo došlo i čitav niz drugih sadržaja, od sportskih do zabavnih tako da se ta zatvorena uvala neobično toplog mora vrlo brzo prometnula u mjesto koje se – mora vidjeti. Ležati na »ligeštulu« i lijeno, kako to već ljeto voli, ispijati maštovite koktele.


Čovjek s tom vizijom bio je Boris Šuljić, Novaljac tada u drugoj polovini dvadesetih godina svog života. Dovoljno iskusan, ali i dovoljno otvoren za nove izazove tako da je taj sretni poslovni spoj inicirao – Kalypso. Kako smo rekli, lokacija se počela ubrzano razvijati, dolazili su i drugi ugostitelji sa svojim lokalima, postalo je Zrće skoro pa »tvornica novca«. A umjesto da »zaštiti svoj prostor«, da zaštiti turistički raj koji je otkrio, pokrenuo, da do kraja kapitalizira činjenicu da je u smislu party turizma Novalju ucrtao na sve recentne globalne karte za takvu vrstu zabave i ljetovanja, Šuljić okreće totalno novu stranicu! Napušta Zrće i ne samo da odlazi iz tog poslovnog raja, Šuljić odlazi i s – morske obale. Koji je tek to šok bio! Jer dok u hrvatskoj svijesti postoji samo »prvi red do mora«, Šuljić seli na uzvisinu iznad Novaljskog polja. Koje je istina za ratnih godina bilo itekako dobro obrađeno, no čim je opet ostvaren značajni rast turističkog prometa, taj plodni prostor iznova zauzimaju korov i šikara.


A nakana Borisa Šuljića desetak godina nakon »otkrića« Kalypsa bili su – poljoprivreda, proizvodaja vina, vinarija. Pa restoran koji će u svojim menuima ispisivati najljepše priče, posvete novaljskoj, paškoj općenito mediteranskoj gastronomiji.




Malo ga je tko, u rastućoj apartmanizaciji Novalje razumio. Znali su da je svoj, da je kreativan, no graditi u Novalji hotel udaljen od mora… e to je ipak, pa bilo i od Borisa Šuljića, bilo previše. Ali, baš kao što smo tome posvjedočili kasnih osmdesetih godina prošlog stoljeća s Kalypsom, i Boškinac, kako je svoj objekt nazvao Šuljić, je počeo je postizati sjajne uspjehe. Odlična vina, od kojih se posebna pažnja posvetila Gegiću kako bi se sačuvala autohtonost, još bolji restoran. Hotel nevelik, ali uvijek pun gostiju koji su itekao cijenili benefite, dodanu vrijednost koju su u njemu dobivali.


No, nema stajanja, zadovoljavanja s uspjesima tako da sredinom proljeća ove godine, nakon što je desetljeće i pol odlično poslovao, Boškinac otvara svoja vrata u cijelosti redizajniran. Vrlo zanimljivi novi izgled potpisuju arhitektica Ana Penavić i dizajnerica Lana Cavar, dok kuhinju u cijelosti izdiže do razine jedne od najznačajnijih hrvatskih gastronomskih oaza mladi chef Matija Bregeš.


​Rast u svim segmentima


Kako je prošla turistička sezona? Vidimo Novalja bilježi sjajne rezultate, koliko je u njima participirao Boškinac?


– Sezona još uvijek traje i imamo jako lijepo popunjen hotel do sredine listopada, otvoreni ćemo biti do 1. prosinca. Glavna turistička sezona je doduše završila i mogu sa zadovoljstvom reći da je bila u skladu s planovima i očekivanjima. Bilježimo blagi rast i povećanje prihoda u svim segmentima. Novalja bilježi i ove godine povećanje dolazaka i povećanje broja noćenja, tu je teško pronaći indikatore koji bi nam pomogli da ukupnu potrošnju na razini destinacije preciznije analiziramo, ali u razgovoru s mnogim akterima turizma u Novalji ne vidim pretjeranog nezadovoljstva, pa mogu zaključiti da je postignut ili blagi rast ili su ostvareni rezultati na razini prošlogodišnjih. Novalja većinu svojih turističkih potencija i kapaciteta hrani projektom Zrće, iako tu nisam siguran koliko postoji svjesnost da i taj proizvod mora biti upravljan, da se na svim razinama mora sinkronizirati kvaliteta svih sadržaja od javnog i taxi prijevoza, gastronomske ponude, komunalnih servisa do smještaja koji je još uvijek najslabija karika novaljskog turizma. Hotel Boškinac mali je hotel, restoran i vinarija. Tri su to entiteta pod jednim krovom, i preambiciozno bi bilo reći da su rezultati koje mi u Boškincu ostvarujemo relevantni u apsolutnim brojkama unutar novaljskog turizma. Prije bih rekao da je naša uloga i naša misija unutar novaljskog i paškog turističkog proizvoda takva da budemo lokomotiva i da vučemo naprijed, da otvaramo nove puteve, branimo visoke standarde, da ohrabrujemo viša očekivanja i ambicioznije projekte. Tu vidimo svoju ulogu i mislim da za sada to dobro radimo.


Foto Vedran Karuza


Foto Vedran Karuza



Koje su dobne, profesionalne, nacionalne strukture vaši gosti. Bismo li ih mogli definirati pripadnicima najnovijih x, y ili z generacija?


– Gosti hotela Boškinac prije svega su turisti koji imaju jasan life style, snažno su gastronomski motivirani, to su ljudi koji imaju izraženu osobnosti i ne osjećaju se najudobnije u velikim hotelskim sustavima niti u prenapučenim turističkim središtima. Pripadnici su svih generacija, ali prevladavaju Baby boomersi i generacija X, a to znači da je ovakvu ponudu koju Boškinac nudi lakše prepoznati u nešto zrelijim godinama. Svakako, i sredstva koja pripadnici tih generacija planiraju za ovakvu vrstu putovanja i odmora bliži su vrijednostima koje za to nudimo kao i našim i očekivanjima. Dolaze iz brojnih zemalja, ove godine bili su nam najbrojniji Amerikanci, Hrvati, Nijemci, Slovenci i Englezi.


​Problemi s dijelom namirnica


U gastronomskom smislu stalno činite vrlo hrabre iskorake. Koliko su u njima podloga domaće namirnice, jako je naime lijepo kad se dolazi u Boškinac vidjeti vaš »vrtal«. Je li i ta pojedinost zaslužna za privlačenje novih generacija gostiju?



Foto Vedran Karuza


Foto Vedran Karuza



– Jedna od najvažnijih komponenti za uspješan gastronomski koncept su namirnice. Nažalost tu je Hrvatska, pogotovo naši otoci u nezavidnoj situaciji. Naravno ne vrijedi to za onaj dio proizvoda za koje nismo previše zaslužni poput ribe, škampi bogatstvo je to koje dolazi iz našeg mora. Dostupni su nam i iznimne su kvalitete, isto se odnosi i na meso, a pogotovo janjetinu koju nam nije problem na otoku nabaviti u kvaliteti koju tražimo za Boškinac. Najdeficitarniji smo u povrtlarskim proizvodima i tu je situacija katastrofalna. Isto je i s prerađevinama od ribe ili mesa kojih nema i ne postoji nikakva prerađivačka kultura. Tu naravno izuzimamo paški sir koji je na otoku iznimno kvalitetno zastupljen kroz rad velikih sirana kao i nekolicine manjih gdje se njeguje izniman kvaliteta te otočne gastro ikone. Logistički gledajući za uspostavljanje ambicioznog gastronomskog projekta to su vrlo veliki izazovi i nije nam bilo nimalo lako osigurati kvalitetne proizvode za bavljenje ovom vrstom gastronomije. Život od rente ulijenio je cjelokupni mogući potencijal domaćih proizvođača hrane tako da je gotovo cjelokupna gastronomska scena naslonjena na konfekcijsku supermarketsku ponudu povrća, voća i drugih poluproizvoda važnih za uspostavljanje kvalitetne gastronomske ponude.


S obzirom na to da ste po svojoj definiciji vinarija, restoran i hotel, koja je od navedenih odrednica najprivlačnija turistima?


– Svaka od naših komponenti ima svoj život, svoju lojalnu publiku i svaka nam je jednako važna. Iznimno smo ponosni na tu činjenicu da je pod jednim brandom autonomno svoj život uspješno afirmirala svaka od te tri komponente Boškinca. Činjenica je da je ove godine hotel zbog kompletnog renoviranja dobio više pozornosti, no iz godine u godinu isto se događa i s našim vinom kao i s restoranom čim dođe neka nagrada ili priznanje, pa je interes javnosti i pojačan u tom pravcu. Dakle mogu slobodno reći da naši gosti Boškinac doživljavaju cjelovito sa svim njegovim sadržajima i ponudom i to je naša posebnost, da smo boutique vinarija s proizvodnjom malih serija vrlo kvalitetnih vina, da u kući ne egzistira klasični hotelski restoran s konfekcijskom ponudom, nego restoran vrlo visoke kvalitete s ponudom koja se iz godine u godinu mijenja i gdje su naše ambicije jasno i visoko iskazane te da je naš mali hotel sa samo 8 vrlo prostranih dvokrevetnih soba te tri velika suita ove godine potpuno i temeljito renoviran te da svojim peruređenjem opravdava status jednog od najluksuznijeg malih hotela u Hrvatskoj.


Rast hotelske ponude


Foto Vedran Karuza


Foto Vedran Karuza



Iako je bilo mnogo dvojbi o uspješnosti ovogodišnje turističke sezone na cjelokupnom hrvatskom prostoru, rezultati koji su za prvih osam mjeseci stigli iz Novalje u najmanju su ruku bili – fantastični. Ukupno povećanje broja dolazaka i noćenja približio se dvoznamenkastoj brojci, a posebno su oduševili domaći gosti čiji je porast u promatranim parametrima bio skoro za trećinu veći! Na prvi pogled teško objašnjivi rezultati zapravo imaju jednostavan odgovor. Novalja je naime u skladu sa svojom razvojnom strategijom pokrenula inicijativu za povećanje hotelskih smještajnih kapaciteta i to u manjim objektima visoke kvalitete. Boškinac je to već petnaest godina, no ovog je proljeća učinio dodatni napor, cjelokupnim je redizajnom svoj izgled i svoju kvalitetu podigao na jedan još značajno veći nivo. To su dakao prepoznali i gosti koji su Boškinac svrstali na sam vrh svoje liste prioriteta. Na taj način ne samo da je profitirao objekt koji s mnogi strasti vodi Boris Šuljić, njegova obitelj i zaposlenici, nego i cjelokupni turizam Novalje.


Važne odluke


​Koliko nam je poznato, Grad Novalja ima sluha za potrebe turizma kao i gastronomije. Riječ je o tome da se grade posebno povoljni stanovi kako bi se mladi stručnjaci sa svojim obiteljima trajno nastanili u Novalji. Je li oblikovanje vrhunske destinacije, čemu već neko vrijeme stremi Novalja, moguće bez takve sinergije?


– Gradonačelnik i Grad Novalja dosta angažirano rade na poboljšanju svih deficita koje je pred ovako mali grad koje donio u jednom trenutku potpuno nekontrolirani razvoj. Pred Novaljom su doista brojni izazovi u godinama koje nam predstoje. Zrće je nametnulo brojna pitanja, neka rješavamo uspješnije, neka nešto manje uspješno, neka ne rješavamo uopće. Ne uhvatimo li se angažiranije, kvalitetnije i beskompromisnije u rješavanje pitanja naše budućnosti, pitanja održivosti turističkog proizvoda, pitanja urbanizma i očuvanja okoliša bit će na kušnji. Ne počnemo li sada razmišljati i donositi odluke koje se odnose na budućnost, ne definiramo li jasnije sve te ciljeve i etape, i ne budemo li u tome hrabriji i mudriji, bojim se da će Novalja ostati mali gradić s relativno niskim očekivanjima i potencijalno riskantne turističke monokulture. Vjerujem ipak da se to neće dogoditi, ali isto tako znam da se pozitivni pomaci neće dogoditi sami od sebe.


Priznanja laskaju, zadovoljstvo gostiju veseli


Dobili ste neka od najznačajnijih priznanja kvalitete, od Gult&Millau, JRE ili široj je javnosti vjerojatno one najpoznatije »recommended by Michelin«. Koliko bi skoro dobivanje, što je neprijeporna činjenica, te najpoznatije zvjezdice utjecalo ne samo na poslovanje vašeg restorana nego i na dizanje kvalitete cjelokupne destinacije, Novalje u najširem smislu?


– Nagrade i priznanja svakao podižu razinu interesa za posao kojim se bavite i laska svako vrednovanje koje nas svrstava u tu kategoriju najprestižnijih i najboljih hrvatskih restorana. To međutim ne može biti i nije jedini motiv našeg rada, mi zajedno s cijelim našim timom radimo vrlo predano, kvalitetno i entuzijastično da prije svega razveselimo i zadovoljimo naše zahtjevne goste. Radimo jer nas ovaj posao jako veseli i pruža nam ljudsku i profesionalnu potvrdu da se napori koje u svoj posao ulažemo, imaju smisla i da ih ljudi sa svih strana svijeta prepoznaju. Eventualno dobivanje zvjezdice svakako bi taj naš rad dodatno osnažilo i interes javnosti za naš rad bi se svakako povećao. Nisam siguran koliko bi to u financijskom smislu utjecalo na moguće povećanje naših prihoda, jer i ovako naša je produkcija iznimno financijski zahtjevna, rad u ovoj klasi, s vrlo visokim standardima zahtjeva brojno, kvalificirano i motivirano osoblje, a to u našoj zemlji s ovakvim poreznim pritiskom nije nikako mali izazov. Koliko bi to eventualno utjecalo na gastronomiju Novalje, ne znam jer to je prije svega ipak stvar vrlo osobnog izbora i želje da se svaki subjekt bavi onim što ga ljudski i profesionalno zadovoljava: neki su u tome znatiželjniji, drugi pasivniji. Da bi destinacija postala gastronomski potentna i svjetski relevantna, potrebno je mnogo napora i više razumijevanja za takve ciljeve.