Rapska oaza

Frka na Frkanju: Gradonačelnik Raba Nikola Grgurić spreman štititi rampu pod svaku cijenu

Ivor Balen

Snimio Ivor BALEN

Snimio Ivor BALEN

 Iako bi se, zbog opasnosti od požara, na Frkanj, koji je proslavio kralj Edward, trebalo dolaziti samo pješice ili morem, već neko vrijeme tuda praše automobili. To paše ugostiteljima, no bune se barkarioli, padaju prijetnje, rampa se diže i spušta, a Grad traži poštovanje propisa i spreman je angažirati zaštitara



RAB  Kada se engleski kralj Edward u društvu ljubavnice Wallis Simpson 1936. godine okupao na nudističkoj plaži Kandarola i popularizirao taj dio otoka Raba, vjerojatno nije mogao ni sanjati da će se gotovo stoljeće kasnije Rabljani međusobno sukobljavati oko poluotoka Frkanj na kojem se Kandarola nalazi.


Jučer tijekom cijelog dana, kao i veći dio ove i nekoliko prethodnih sezona, rampa na početku protupožarnoga puta koji vodi na Frkanj stoji otvorena, a po poluotoku na sve strane praše automobili.


To je tako iako bi rampa trebala biti spuštena, kako je nekad i bilo, kada su gosti u najveću oazu mira i prirode na Rabu dolazili isključivo pješice ili morskim putem. Turisti su zbunjeni, Rabljani kojima je posao vezan uz Frkanj prestrašeni, a da stvar bude gora, u cijeloj priči počele su se spominjati prijetnje i fizički sukobi.




Logikom stvari, na Frkanju postoje dvije interesno suprotstavljene strane. Na jednoj su ugostitelji koji na poluotoku imaju lokale i kojima je u interesu da rampa bude spuštena kako bi što veći broj gostiju mogao doći, a s druge prijevoznici brodicama, barkarioli, kojima će veći promet doći spuštenjem rampe i zatvaranjem prolaza za automobile.


Mišljenje barkariola sažeo je jedan od njih, Marin Faflja.   


– Od kada se kralj Edward tamo kupao, Frkanj je oaza za nudiste, a s vremenom i za druge goste koji žele mir i intimni ugođaj. Komercijalizacijom i dolaskom automobila, što se počelo događati prije nekoliko godina, izgubio se čar Frkanja. A on je jedini rapski brend uz četiri zvonika, jer se ovdje može u tišini uživati, jesti i piti, kupati se u čistom moru, i sve to bez doticaja modernog urbanog života, kaže Faflja.


Kako ističe ovaj brodski prijevoznik, davnih godina izgradila su se dva objekta na Frkanju, jedan za nudiste na jednoj strani, a drugi za odjevene kupače na drugoj.


Ugrožen brend


– Turisti su tada na Frkanj dolazili isključivo morskim putem brodicama ili pješačenjem kroz gustu borovu šumu iz smjera Suhe Punte, a nabava se također vršila morskim putem. Nakon nekog vremena napravila se cesta koja i danas ima protupožarnu svrhu. Ona je od početka zaštićena rampom i koristila se samo kod hitnih intervencija. Ali s godinama ona više nema tu funkciju jer se iskorištava od pojedinih vlasnika lokala i zemljoposjednika s ciljem što većeg priljeva turista i zarade, objašnjava Faflja, uz kojeg je skupina barkariola s plaže Škver, smještene preko puta Frkanja. Uz njih, na poluotok putnike prevoze i barkarioli iz grada.


– Pojedinici koji potenciraju otvaranje rampe nisu ni svjesni da sami sebi rade loše, uništavanjem i zagađivanjem ovog rapskog brenda. Istovremeno, većina gostiju koji autima dolaze na Frkanj ne posjećuju ugostiteljske objekte, već hranu i piće donose sa sobom u prijenosnim hladnjacima. Dakle, dolaskom automobila na poluotok samo se povećava opasnost nastanka požara i narušava vizura zelene oaze, ističe Faflja, koji odgovornim za ovakvo stanje smatra Grad Rab.


– Na zahtjeve pojedinih vlasnika lokala Grad je izgubio utjecaj i pokleknuo u očuvanju stoljetne tradicije te narušio egzistenciju barkariolima koji vrše prijevoz na nebrušeni dijamant otoka Raba. Stoga brojni strani turisti koji godinama dolaze, a isto tako vlasnici lokala koji imaju svoje brodice te barkarioli, apeliraju na što skorije zatvaranje i nadzor rampe, kako bi se vratio stvarni sjaj poluotoka Frkanja, rekao je Faflja.


Pojedini ugostitelji s kojima smo razgovarali nisu željeli istupati javno, imenom i prezimenom. Od njih se, neslužbeno, može doznati da nemaju ništa protiv spuštanja rampe, ali pod određenim uvjetima. A to je prije svega da im se omogući dostava hrane i pića te prolazak vlasnika objekata i osoblja.



Najveći problem Frkanja je u mogućem požaru.– U špici sezone tamo dolazi preko 150 automobila, ponekad i do 300. Zbog toga smo zabrinuti za taj dio otoka jer osjećamo odgovornost za ljude i imovinu. Jer ako se nešto dogodi, izbije požar, gdje će svi ti ljudi, pita se Grgurić, dodavši da Frkanj ima status vrlo visokog rizika od izbijanja požara. – I nije tu samo Frkanj. Ako dođe do požara, samo cesta poluotok dijeli od poluotoka Kalifranta i šume Dundo na drugoj strani, a grane se preko ceste dodiruju, rekao je Grgurić.    


Što će reći barkarioli


Ugostitelj Josip Jurešić Kačka izrazito je protiv spuštanja rampe i smatra da je sve što se na poluotoku radi u vezi toga velika sramota.


– Rampa i neznanje godišnje nam odvodi tisuću gostiju s Frkanja. Po ovome kako se mi ponašamo, ispada da bismo željeli gostima uzeti novčanike na Stinici i poslati ih nazad. Ovdje ima starih naših gostiju, koji dolaze na Rab 40 godina i koje se ne može prisiljavati da dolaze barkom. Oni više ne dolaze na Frkanj i od dolaska na poluotok odvraćaju svoje prijatelje. Ja sam gradonačelniku rekao da ću mu donijeti 300.000 kuna u proračun na kraju sezone ako mi dopusti reguliranje prometa. A on je rekao da je sve to lijepo, ali što će mu reći barkarioli. Barkarioli međutim nikome ne koriste, kaže Jurešić, koji smatra da ne Frkanju nema opasnosti od požara, što je jedan od razloga zašto se traži spuštanje rampe.  


– Ma kakvi požari, ja sam im rekao da je ovo najsigurniji dio otoka Raba. Frkanj ima ima dvije ceste po dužini i na četiri mjesta poprečne ceste, sve od mora do mora. Postavljeno je 10 hidranata, što nema niti jedan dio otoka. Ovdje su četiri objekta u kojima je zaposleno 50 ljudi. Rješenje je da se vodi računa gdje će se automobili parkirati i da se asfaltira cesta. Ovako samo dolazi do nereda, rekao je Jurešić.


Na ovu temu gradonačelnik Nikola Grgurić sazvao je konferenciju za novinare na kojoj je iznio, prije svega, da Grad nije nadležan za rampu, ali će pokušati učiniti sve što može da se u ovom slučaju poštuju propisi i zaštiti dragocjena turistička oaza.


– Sastali smo se s predstavnicima policijske postaje, protupožarnog inspektorata, Hrvatskih šuma koje su nadležne za rampu i DVD-a Rab. Pravilnik protupožarne inspekcije definira da rampa, koja se nalazi na zemljištu Republike Hrvatske, priječi prometovanje svima osim interventnim vozilima jer je to protupožarna prosika s elementima protupožarnog puta. Uložili smo maksimalni napor da se pomire interesi svih zainteresiranih, ali nije išlo. Rampa se jednostavno ne poštuje, kao ni prometni znak, ni čovjek koji je to kontrolirao. Dolazilo je do verbalnih napada i prijetnji fizičkim napadom, do prijetnji telefonom… To rade pojedini ugostitelji i iznajmljivači, vlasnici kuća i turisti koje neki ljudi instruiraju i upućuju na ulazak automobilom na područje Frkanja i nepoštivanje znakova i rampe, kaže Grgurić.  



Kako tvrdi gradonačelnik Grgurić, jučer je netko razbio bravu da bi otvorio rampu. – Ne samo jučer, to se stalno događa. Obavijestili smo policiju i protupožarnog inspektora. Očito je netko protupravno ušao na Frkanj vozilom, rekao je gradonačelnik. Postoji ideja o turističkom vlaku koji bi prevozio goste od rampe do plaža i ugostiteljskih objekata, za što su zainteresirani i ugostitelji. Ali kako ističe Grgurić, ta ideja je odbačena jer propisi ne dopuštaju ni prometovanje vlaka.


Stiže zaštitar


Predstavnik Grada Raba, odnosno radnik komunalne tvrtke Dundovo, našao se na meti kao naplatničar parkinga. Grad je naime osigurao parkiralište pored rampe, a više od toga, kaže Grgurić, nije mogao učiniti.


No to bi se uskoro trebalo promijeniti.


– S obzirom da želimo zaštititi Frkanj, Grad Rab je na raspolaganju institucijama koje imaju zakonske osnove za provođenje regulacije prometa. S tim ciljem potpisali smo sporazum s Hrvatskim šumama temeljem kojeg će Grad pomoći u čuvanju rampe angažiranjem zaštitarske tvrtke. Ili ćemo zaštitare direktno mi angažirati, ili ćemo ih sufinancirati. Ovakvo rješenje prihvatili su MUP i DVD Rab. Uz to, parkiranje na prostoru kojeg smo uzeli u zakup bit će besplatno, i vjerujemo da ćemo na taj način učiniti sve što je u našoj moći da automobili više ne ulaze na Frkanj, kaže Grgurić, koji se ne slaže s tvrdnjama, koje su česte među ljudima u neslužbenim razgovorima, da je Grad taj koji odlučuje smije li se voziti Frkanjem ili ne.


–  Sve zainteresirane strane želimo obavijestiti da ulaz i izlaz s Frkanja ne omogućuje Grad Rab, pa ni Hrvatske šume, nego to jasno propisuju propisi. Pozivam sve da shvate ozbiljnost ovog problema i da se prilagode propisima, zaključio je Grgurić.


Na pitanje ako će prolazak rampe biti dozvoljen barem dostavnim vozilima, odgovorio je – »po propisima ulaziti smiju samo interventna vozila«.