Grad: Rijeka (DHMZ)
Danas: 23° 4
Sutra: 23° 23° 4
8. prosinca 2019.
Usporen proces

Zašto je odgođena odluka o nabavi novih borbenih aviona?

Izraelski F-16 operativnost bi u najboljoj opciji izgubio već 2031. godine
Izraelski F-16 operativnost bi u najboljoj opciji izgubio već 2031. godine
Autor:
Objavljeno: 11. siječanj 2018. u 10:29 2018-01-11T10:29:00+01:00

Odluka o nabavi novih nadzvučnih aviona trebala je biti donesena do kraja prošle godine, no sad je gotovo sigurno da rješenje o kupnji neće uslijediti do početka ožujka

Odluka o nabavi novih nadzvučnih aviona prema najavama svih, a ponajprije ministra obrane Damira Krstičevića, trebala je biti donesena do kraja prošle godine, no razvoj situacije je takav da gotovo pa sigurno rješenje neće uslijediti do početka ožujka. Odluka je odgođena iz najviših krugova izvršne vlasti, odnosno od samog premijera Andreja Plenkovića.

Službenih informacija što se događa nema, vlada svojevrsna omerta, zakon šutnje, ali kako se radi o velikom sustavu, teško je zaustaviti informacije pa se tako iz obrambeno-političkih krugova saznaje kako je sve stopirano, jer da je sve bilo podešeno na neki način da se uzmu izraelski polovni F-16 avioni. Što se na kraju ispostavilo problematično iz dva razloga. Prije svega, glasine su kako je sam Lockheed Martin, proizvođač F-16, naveo kako postoji mogućnost da izraelski avioni F-16 ponuđeni Hrvatskoj ne dobiju licencu za više od 40 godina upotrebe. Naime, Izraelci su na tim avionima u prosjeku radili više od deset različitih promjena u odnosu na original koji su napravili Amerikanci. Kako su izraelski F-16 Barak proizvedeni uglavnom od 1984. do 1991. godine, u najboljoj opciji operativnost izgubili 2031. godine, dakle nakon samo desetak godina upotrebe, a onda bi Hrvatska morala ući u novi postupak nabave ili plaćanja nadzora nekome drugome.

Nema novca

Nije nebitno da i Amerikanci i Šveđani, koliko se može neslužbeno čuti, smatraju da sam natječaj nije bio najsmisleniji, jer je omogućena prijava i polovnim i novim avionima, da bi se po otvaranju natječajne dokumentacije iz redova MORH-a skoro pa javno pričalo da novaca za nove zrakoplove – jednostavno nema dovoljno. Da se to znalo prije, obje ove strane u natječajima bi ili ponudile polovne avione, ili odbile sudjelovati u takvom natjecanju.

Drugi razlog je nešto više politički. Naime, ispostavilo se da je glavni izraelski lobist u jako dobrim odnosima s čelnikom Republike Srpske Miloradom Dodikom. Radi se o izraelskom državljaninu koji čak ima i nekretnine po Republici Srpskoj, što sve nije dobro dobro primljeno u dijelu izvršne vlasti.

Jasno, ništa od ovoga neće se čuti službeno. Iako je sam ministar Krstičević u nekoliko navrata, bez da ga je itko i pitao, navodio kako će odluka o avionima biti do kraja 2017. godine, iz MORH-a se sada prave englezi. »Možemo vas izvijestiti da je, kao što je MORH već ranije komunicirao, u tijeku proces donošenja Odluke na državnoj razini i nema nikakvih promjena«, navodi se tako u njihovom direktnom odgovoru, ignorirajući činjenicu da su sami najavljivali odluku koja je već morala biti. No, na sreću spominju i da će »nakon završetka procesa donošenja Odluke, javnost pravodobno biti obaviještena«, tako da eto, neće biti donesena tajna odluka.

Zatišje u postupku

Neslužbeno se pak još početkom godine iz Ureda predsjednice spominjalo kako će do Božića biti održano i Vijeće za obranu, predzadnja stepenica u odlučivanju o novom avionu. I s Pantovčaka su na službeni upit odgovorili kako se još dogovara datum Vijeća, ali će i oni na vrijeme obavijestiti javnost o tome.

A dok kod nas još uvijek traje to nekakvo zatišje u postupku, očigledno uzrokovano Plenkovićevom željom da se olako odaberu već odabrani izraelski avioni, pojedini specijalizirani portali su izašli i sa zabrinjavajućim stvarima o izraelskoj ponudi. Tako specijalizirani portal Flight Global je prije više od mjesec dana napisao kako Izrael ne nudi samo F-16 Barak, već i još starije F-16 A/B modele, sada već stare preko 30 godina, a koji su u svojoj »karijeri« služili kao »agresori«, odnosno avioni koji u obuci pilota služe kao protivnici, takozvane »crvene eskadrile«. Radi se o avionima koji su već umirovljeni u Izraelu, a jesu li podaci specijaliziranog portala točni, ne može se znati, jer je MORH izašao samo s podatkom da je ponuđeno 12 polovnih aviona.

Novi list pratite putem aplikacija za Android, iPhone/iPad ili Windows Phone.