Puno problema

Sindikati javnolinijskih prijevoznika najavili jednodnevni štrajk 17. ožujka

Hina

Predsjednik Udruge hrvatskih autobusnih javnolinijskih prijevoznika Hrvoje Meštrović, kao glavni uzrok problema istaknuo je da institucije države ne poštuju zakone.



Javnolinijski autobusni prijevoznici i vozači održat će jednodnevni štrajk 17. ožujka, a ako im se ne ispune zahtjevi za poštenim plaćama, granskim kolektivnih ugovorom i uređenjem sustava, od 1. travnja obustavit će sve linije do ispunjenja zahtjeva, najavili su u utorak sindikati.


»Dogovorili smo se da 17. ožujka obustavimo vožnju na 24 sata. Nakon toga, ako se ništa ne realizira morat ćemo od 1. travnja obustaviti linije do daljnjeg«, rekao je na konferenciji za medije predsjednik Sindikata prometa i veza Hrvatske Stjepan Lisičak.


Sindikati su na svoje probleme ukazali još prošle godine u kolovozu, kada su organizirali prosvjednu kolonu autobusa od parkirališta iza zgrade INA-e do Ministarstva prometa i veza. Tada su održali i desetominutni prekid svih javno linijskih autobusnih linija u državi.




»Dobili smo odluku Ministarstva da se napravi pravilnik o javnolinijskom prijevozu, no taj pravilnik nije u primjeni. Dobili smo dopis od HUP-a da obustavlja proces kolektivnih pregovora o granskom kolektivnom ugovoru jer nisu u mogućnosti ispoštovati naše zahtjeve budući da Ministarstvo i drugi nisu regulirali svoje uvjete s poslodavcima. Kolektivni granski ugovor je bitan za sve djelatnike da imaju bar minimalna socijalna prava.«, ustvrdio je Lisičak.


Ministarstvo prometa u suradnji sa županijama određuje preko Sporazuma o javnoj usluzi koncesije javnolinijskog prijevoza, a poslodavci su ih dužni provoditi pa makar im autobus bio prazan.


Predsjednik Udruge sindikata vozača i prometnih radnika Ante Jelić upozorio je na još jedan problem oko dobivanja statusa službene osobe za sve vozače.


Vozači fizički napadnuti, krivci tek prekršajno gonjeni


»U kolovozu smo dobili obećanje da ćemo dobiti povećanu zaštitu vozača, jedan je dio napravljen, izmijenjen je članak Kaznenog zakona tako da će se kazneno goniti svatko tko ugrozi život i sigurnost vozača«, naglasio je Jelić.


Upozorio je da su do sada imali čak sedam ili osam fizičkih napada na vozače te da su okrivljeni nakon toga biti tek prekršajno gonjeni.


Jelić je istaknuo kako u štrajkaškim aktivnostima neće sudjelovati prijevoznici gradskog prijevoza.


Predsjednik Udruge hrvatskih autobusnih javnolinijskih prijevoznika Hrvoje Meštrović, kao glavni uzrok problema istaknuo je da institucije države ne poštuju zakone.


»Odgovorno kažem da nam država ne poštuje zakone, da smo mi dovedeni u apsurdnu situaciju da moramo pokrivati svoje obveze, da moramo poslovati, a zakonski nismo zaštićeni. Ugovori o javnim uslugama morali su se sklopiti do 30. studenog 2019. godine, to se nije dogodilo«, naglašava Meštrović.


Kao uzrok tome okrivio je pasivnost javne uprave.


Apelirao je da se sklape ugovori o javnoj usluzi te je naglasio da kao poslodavci »apsolutno podržavaju štrajk«, iako je to njima veliki trošak.


Komentirali su i pojavu koronavirusa i njen utjecaj na prijevoz u zemlji i između država, rekavši kako prijevoznici imaju ogromnih problema u svojem poslovanju.


Zbog koronavirusa, prijevoznici imaju ogromnih problema


»Imamo intenzivne sastanke na tu temu, u ovom trenutku još nismo imali sastanak s kriznim stožerom.«, upozorio je Meštrović.


Istaknuo je kako su povremeni prijevozi, poput izleta, većinom otkazani, a gubitke trpe i na međužupanijskim linijama jer ljudi sve manje putuju i unutar zemlje.


»Javnolinijski prijevoz, međudržavni prijevoz, onaj prema Italiji je već doživio zaustavljanja. Prvo linije za Milano, a od danas ili sutra, zbog karantene u cijeloj Italiji, i sve ostale linije«, kazao je Meštrović naglasivši da ništa još nije službeno.


Dodao je kako će o utjecaju koronavirusa na prijevoznike razgovarati s ministrom financija Zdravkom Marićem i gospodarstva Darkom Horvatom.


Meštrović je upozorio kako znaju za preporuke o dezinfekciji vozila, ali kako nemaju kapacitete da bi ih provodili. »Tko će to platiti, upitna je i isplata plaće za sljedeći mjesec«, kaže.


Lisičak je dodao kako javnolinijske tvrtke nisu osigurale zaštitna sredstva za vozače, poput maski i dezinfekcijskih preparata.