Nezadovoljstvo u malom dalmatinskom selu

POBUNA PROTIV LIJEČNICE Pacijenti sele kartone, sestre daju otkaze, a DORH češlja ordinaciju

P. N.

Liječnica u  Trpnju izazvala nezadovoljstvo pacijenata i osoblja / Snimio Denis Lovrović

Liječnica u Trpnju izazvala nezadovoljstvo pacijenata i osoblja / Snimio Denis Lovrović

Nemir u malo dalmatinsko mjesto Trpanj na otoku Pelješcu unijela je doktorica opće prakse. Medicinske sestre i čistačice daju otkaze, pacijenti sele kartone, a ravnatelj nemoćno sliježe ramenima i pokreće disciplinski postupak za postupkom. Stvar je sada otišla malo dalje, tako da je ordinaciju počeo češljati i DORH zbog optužbe kako je doktorica uzimala novac za kućne posjete u koje nikad nije otišla



Prema popisu iz 2011. godine cijela općina Trpanj broji oko 700 stanovnika. Sada, toliko godina poslije, pogotovo zimi, taj broj je itekako manji. Ali još uvijek imaju sve, općinu, poštu i, svima najbitnije, ambulantu. Neki, doduše, kao da je i nemaju.


Razlog tome je, kažu, liječnica koja je prije 12 godina došla raditi u trpanjsku ambulantu. Zato je ekipa emisije Provjereno otišla upitati ravnatelja doma zdravlja je li to istina. ”Pa evo mislim da imamo, tu i tamo bude prigovora, u ovom konkretnom slučaju za dr. Bošnjak nešto je malo iznad prosjeka”, kazao je ravnatelj Doma zdravlja Korčula Sebastijan Fabris.


Svoju priču s doktoricom Dijanom Bošnjak odlučio je ispričati pacijent Zoran Suton. On je, naime, imao dvije transplantacije, a njegovi problemi s liječnicom su počeli kada se vratio iz Zagreba, jer netko je ranu trebao previjati.




Međutim, liječnica nikada nije došla, a s patronažnom sestrom se sam morao dogovarati jer liječnica s njom ne komunicira. ”I ja sam se na to žalio Ministarstvu. Prvo sam se javio ravnatelju u Korčulu, doktoru Fabrisu, potom sam se žalio ministarstvu i naveo sam datume točno u kojima ona nije dolazila, a ispostavilo se da je pisala da je uredno dolazila od prvog dana kad sam ja došao iz Zagreba. Međutim napravila je grešku jer sam ja bio još u Zagrebu dok je ona pisala da je dolazila ovdje u kućne posjete”, prepričava Suton.


Ispisivala i nepotrebne uputnice


I nije bio jedini. Uslijedila je prijava policiji, a tek se onda počelo otkrivati kako liječnica piše da radi punom parom, a zapravo nikome ne dolazi. Ti kućni posjeti poseban su dodatak na plaću. ”Ne bih ulazio u detalje, ali činjenica je da je podignuta kaznena prijava. Zbog tijeka istrage, kako se to već u žargonu kaže, ne bih davao daljnje komentare”, rekao je ravnatelj DZ Korčula Sebastijan Fabris, a komentara nije imala niti sama liječnica.


Zoran Suton kaže nakon što je slučajno otkrio malverzacije stvar je postala gora. Trebao je ići na pregled u 520 kilometara udaljeni Zagreb gdje mu je izvršena transplantacija. Medicinska sestra mu je izdala nalog za sanitet i sve je bilo u redu dok ga nije nazvao voditelj saniteta. Liječnica je nalog stornirala bez obavijesti, bez najave, tvrdi Zoran, i bez razloga.


”To je ravnatelj napisao u dopisu. Kasnije se očitovao da je nalog stornirala dr. Bošnjak i očitovala se da je greškom napisala nalog, a nije ga ni napisala jer nje dolje nikad nema, nego je napisala njezina medicinska sestra koja ju je spašavala u milijun slučajeva”, kaže Suton. Stoga je ravnatelj zvao drugu liječnicu iz susjednog mjesta da mu napiše putni nalog. A Zoranova liječnica je zaradila disciplinski postupak. Kada je ekipa emisije Provjereno došla do liječnice sama je počela govoriti o Zoranovom slučaju.


Ispisivala mu je i nepotrebne uputnice koje je shvatio kao provokaciju, poput one za nepoldnost muškarca u kojem je tražila testiranje na HIV i slično.


Svaki put proživljavala neugodnosti u ordinaciji


Disciplinski postupak nije zaradila samo u Zoranovom slučaju. Mato Mačela je operirao mrenu i bio na bolovanju. U međuvremenu je ozlijedio nogu, a papire specijalista je, tvrdi, uredno dostavljao liječnici. Osam mjeseci se vodilo da je Mato na bolovanju zbog mrene, ali i kada je zatvorila to bolovanje po krivoj dijagnozi, govori Mato, nije ga ni obavijestila. Prijavio je to i Ministarstvu zdravstva. Međutim, i dalje je trebao zdravstvene usluge, primjerice uputnicu.


”To su izljevi histerije kad dođete. I ako ne ide njoj u prilog, to je užas. Zalupila bi vratima, tjerala me van”, govori Zoran Suton. To su doživjeli i drugi pacijenti.


Ana Matković ne živi u Trpnju, već tamo dolazi 40 godina. Taj put došla je po injekciju jer ju je uklještilo. Umjesto pomoći dobila je, tvrdi, jezikovu juhu. ”Ja sam u međuvremenu izašla i nazvala sam supruga, a pretpostavljam da je liječnica mislila da sam ja zvala neku instituciju. Ona je jednostavno izašla iz ambulante. Ja sam se vratila za pet minuta i nje nije bilo jer je sestra kazala da je morala hitno otići i da je liječnica rekla njoj da mi može dati injekciju, odnosno da mogu dobiti uslugu”, priča Ana Matković.


I Ana je sve prijavila ravnatelju doma zdravlja, ali i liječničkoj komori. Međutim, komora nije postupila jer joj ipak nije uskraćena usluga. I to je točno, ali svaki put je, kaže, morala proživjeti neugodnosti da bi do usluge došla.Tako je, primjerice, bilo kada joj je zatrebao lijek, a dobila je privatni recept. Kada joj je suprug porezao ruku čekali su 2 sata da se pojavi jer je u ambulanti nije bilo. Zdravstvena usluga je uskraćena i Miljenkovom bratu koji je duševni bolesnik.


Miljenko je preselio sve kartone svoje obitelji u drugu ambulantu i, govori, jedva došao do injekcija koje je liječnica trebala predati drugoj ambulanti. Njemu samom, dok je bio njezin pacijent, davala je, kaže, antibiotike na slijepo.


Tvrdi da je to sve organizirana hajka na nju


Liječnica pak tvrdi kako je sve to organizirana hajka na nju. ”Dakle, ja sam od 2007. godine, 12 godina radim ovdje u ammbulanti Trpanj i došavši ovdje zatekla sam veliko rasulo”, rekla je dr. Dijana Bošnjak.


Radile su ovdje dvije medicinske sestre i, tvrdi liječnica, u njima je problem. One su lobirale da pacijenti pišu pritužbe. Međutim, obje te sestre su dale otkaz. Jedna još radi, ali u drugom mjestu, a druga je otišla u prijevremenu mirovinu.


”Zato sam i toliko žalosna jer sam svoj posao, koji sam toliko voljela, morala napustiti radi takve osobe. Jer ta ista doktorica, ja sam osobno provjerila Jalžabet, Vrgorac, Vis, Dubrovnik, sva radna mjesta na kojima je radila je li dobivala otkaze”, rekla je Milka Franulović, bivša medicinska sestra.


Nakon njih izmijenilo se desetak sestara, ali tamo je čak i čistačica dala otkaz. ”Njen pas je non stop bio u ordinaciji. On se penjao po krevetima, spavao. Ja sam to sve čistila i trpila”, ispričala je čistačica Vera Brkić.


Nakon toga, govori Vera, počela je pronalaziti papiriće po ambulanti s naredbama da očisti, a to je njezin posao i uvijek ga je jednako predano radila. Skrivanje pribora i maltretiranje, koje joj nije bilo jasno, potrajalo je mjesecima. Sve je prijavila ravnatelju pa je neko vrijeme čistila samo zubnu ambulantu. No, kada ju je ravnatelj zamolio da opet ode čistiti tamo, dala je otkaz.


Pacijenti žele adekvantnu skrb


Dakle nezadovoljni su i pacijenti i osoblje. Liječnica je, nakon što nam je rekla kako je to urota dviju medicinskih sestara, za sve optužila dva pacijenta. ”Bilo bi lijepo da liječnici mogu birati svoje pacijente”, kazala je dr. Bošnjak.


Ravnatelj doma zdravlja kaže nam kako čini sve što je u njegovoj moći. ”Ukoliko pacijenti imaju pritužbi, često imaju, uglavnom su dosta to usmene pritužbe po kojima ja ne mogu reagirati”, ističe Fabris. Pa tako ne uslijede ni sankcije jer ipak je ovo malo mjesto i ne valja se zamjerati doktoru. Zato mnogi i nisu htjeli pred kameru emisije Provjereno.


Većina stanovnika stari su i nemoćni i teško im je bez automobila i novca putovati u druge ambulante. Dakako, nisu svi nezadovoljni, ima i onih zadovoljnih, ali ekipa emisije Provjereno zavirila je u brojke. Trpanj ima 700 stanovnika, a njih 541 ima karton u ambulanti. Druge obližnje ambulante imaju po 200 do 300 pacijenata više iako imaju manje stanovinika.


Problem nije riješio ni ravnatelj ni ministarstvo, sada će valjda DORH. Nitko od ovih ljudi koji su istupili, govore, nemaju ništa protiv nje kao osobe, ali zahtijevaju adekvatnu primarnu skrb.