Bez zaštite Jasmina Klarića

GLOBALNI POKRET Srednji vijek za 21. stoljeće – prezir prema slobodi

Jasmin Klarić

Prošlog vikenda u Varšavi je troublemaker hrvatskog teatra, Oliver Frljić, postavio novu predstavu »Kletvu«. Stvari su otišle daleko dalje od redikuloznih pojava pred kazalištem u Splitu

Prošlog vikenda u Varšavi je troublemaker hrvatskog teatra, Oliver Frljić, postavio novu predstavu »Kletvu«. Stvari su otišle daleko dalje od redikuloznih pojava pred kazalištem u Splitu

Radi se, zapravo, o globalnom pokretu protiv slobode pojedinca. Bitka za slobodu vodi se već nekoliko godina žestoko i na hrvatskim ulicama



Kad se prije desetak godina kuhala velika gospodarska kriza, a političku scenu u Hrvatskoj i svijetu obuzimala sve veća nervoza, najveća strepnja nije bila gospodarska. Nego politička. Kako je već tad, krajem 2007. i 2008. godine postajalo jasno da slijedi veliki ekonomski slom, nije bilo teško povući paralele.


S krizom tridesetih godina prošlog stoljeća čije su se posljedice politički personificirale u Adolfu Hitleru, a matematički u brojci od šezdeset milijuna. Na toliko se, naime, procjenjuje broj (izravnih) žrtava u Drugom svjetskom ratu.


Uglavnom, ekonomskim ponorom koji je slijedio, bilo je lako zaključiti da se pojavljuje vrlo realna opasnost da se, nakon nekoliko godina koje će građane izmučiti krizom, a postojeće političke sustave dovesti do granice pucanja, pojavi »spasitelj« na bijelom konju koji bi red mogao uvoditi možda i ognjem i mačem, ali svakako, negirajući i rušeći dotad postojeće institucije. Prijetio je, ukratko, slom demokracije kakvu poznajemo desetljećima.


 Isus, a ne demokracija




 Deset godina kasnije, kriza je gotova. Svjetskog rata nema, bar ne još. Nema ni novog Hitlera, niti lika koji bi imao želju i politički kapacitet za toliku količinu zla. Ali, predsjednik SAD-a je postao Donald Trump. Autoritarni režimi koji se ponose tim da mrze liberalnu demokraciju niču kao gljive poslije kiše, čak i na hrvatskim granicama.


Rusija je opet velesila, s teritorijalnim pretenzijama i Putinom kao inspiracijom svih autokratura. Komunistička Kina postaje, u pomalo ironičnom povijesnom obratu, good guy svjetske politike, zaštitinik planeta od klimatskih promjena, zagovaratelj slobodne trgovine i investitor u razvoj nerazvijenijih zemalja.


 Jasno je da je krizu, sa svim svojim posljedicama, skrivio prije svega neobuzdani financijski kapitalizam. I da je oporavak od nje, pogotovo u Europi, zapriječio dogmatski sustav ekonomske škole štednje (iako u jednoj članici EU postoji vjerovanje da je za predugo trajanje krize kriv stanoviti Zoran Milanović). No, ono što je danas u pitanju – i to sve više i to itekako i u Hrvatskoj, nije sloboda financijskog kapitalizma. Nego sloboda kao temelj postojanja društva.


 Prošlog vikenda u Poljskoj je troublemaker hrvatskog teatra, Oliver Frljić, postavio svoju novu predstavu, »Kletvu«, u Varšavi. Stvari su otišle daleko dalje od redikuloznih pojava nedavno pred kazalištem u Splitu.


Dok je, naime, jedna grupa prosvjednika klečala i molila, druga je fizički pokušala spriječiti posjetitelje da uđu na predstavu, bacajući na njih čak i dimne bombe. Na prosvjedu su se nosili transparenti poput »Velika katolička Poljska«, »Branimo križ«, »Mi vjerujemo u Isusa, demokraciju nećemo«…


 Dakle, grupa radikala se molila Svevišnjem i htjela pretući ljude koji su htjeli ući na kazališnu predstavu.


 To je Europa danas. I to je Hrvatska, samo jedan koračić dalje.


Sutra? Sutra će tući pred kioscima one koji kupe nepoćudne novine i paliti križeve pred vratima onih koji hoće demokraciju, a za Isusa ih zaboli pipi.


 Ako vam ovo zvuči nevjerojatno, pomislite koliko bi nevjerojatno zvučalo da vam je netko 2007. godine rekao da će se u Europskoj uniji bacati dimne bombe na ljude koji žele ući u kazalište, ili da će predsjednik SAD-a postati lik sa sumnjivim vezama s Rusijom i kojem suradnici, jer Trump ne može dugo biti koncentriran, svoja izvješća prezentiraju u malo riječi i s puno slika.


Lažni znak jednakosti


Radi se, zapravo, o globalnom pokretu protiv slobode pojedinca. Sloboda je ta koja se doživljava kao ultimativna prijetnja raznim oživljenim kolektivističkim fantazmagorijama. Jer, sloboda ne samo da stvara neposlušnog pojednica, nego daje to isto pravo bilo kakvom Drugom; neovisno od njegovih fizičkih karakteristika, nagonskih obilježja ili (a)religijskih svjetonazora.


Sloboda je, jednostavno, viralna, a to je problem kad se želi vladati bilo kakvom masom. Sloboda, naime, masu rastače u društvo pojedinaca, a takvi znaju postavljati nezgodna pitanja i, sakloni Bože, dolaziti do odgovora na njih.


 Bitka za slobodu vodi se već nekoliko godina žestoko i na hrvatskim ulicama. Konzervativna desnica, naime, žestokim stiskom pokušava disciplinirati društvo i od njega, po prokušanim svjetskim receptima opet napraviti masu kojom se mnogo lakše manipulira. Jasno je da svatko ima pravo na demonstraciju svojih ideja o životu, svijetu i društvu, pa tako ne treba apriorno negativistički gledati ni na ultradesničarska okupljanja poput čuvenog Šatora, ili nešto recentijeg Hoda za život. No, povlačiti bilo kakvu paralelu između onih koji prosvjeduju protiv Frljića ili hodaju protiv abortusa s »drugom stranom« je doista smiješno.


Osim ako su potpisniku ovih redaka promaknuli oni koji po kvartovima organiziraju skupove s kojih se proziva za izdaju one koji ne idu gledati Frljićeve predstave. Ili ako se pred domovima potencijalnih trudnica ne moli za pobačaj. Ili ako netko ne skuplja potpise za referendum kojim bi se kao jedini važeći brak u Hrvatskoj priznavao onaj istospolni.



Demokracija je poseban trn u oku novovjekog srednjovjekovlja. Pravo glasa još nije upitno, ali se odabir nastoji što više smanjiti bilo specijalnim propagandnim tehnikama, bilo uništavanjem konkurencije svim mogućim metodama. Zato svim novovjekovnim autokratima beskrajno smetaju slobodni i profesionalni mediji. Trumpu idu na živce upravo najbolje američke (i svjetske) novine, u Turskoj novinare hapse na redovnoj bazi, a kad čovjek vidi naslovnice u Srbiji pomisli kako je nama još dobro. A nije nam dobro, nimalo.Društvene mreže su, pak, u isto vrijeme ventil demokracije i kanal za širenje lažnih vijesti i viralnih teorija zavjere koje su popularnije što su gluplje, a toliko ih je da već i kod nas imaju realnu političku težinu.Stoga je u slobodnoj zemlji nužno imati slobodne i profesionalne medije. Hrvatska taj zahtjev ispunjava tek djelomično, mjestimice i sve manje. A politička vlast koja za svoju korist eksploatira medijsko propadanje u frontalnom je sukobu s elementarnim uvjetom demokracije – informiranosti građana. Poseban prezir prema demokraciji kao sustavu i biračima kao njenom nositelju, pokazuju oni koji izbjegavaju predizborna sučeljavanja. U zemljama razvijenije demokratske tradicije to nije pametan potez – Theresa May je upravo u velikim problemima između ostalog i zato jer nije došla na posljednje sučeljavanje. U Hrvatskoj čini se da bježanje od protukandidata nema nikakvog utjecaja na rezultat.Novovjeko srednjovjekovlje i konzervativna revolucija koja nas u njega kani uvesti ovdje će očito imati manje zahtjevan zadatak.


 Da bi se, dakle, shvatilo da se radi o suštinskoj bitci za slobodu, treba odbaciti lažni znak jednakosti između onih koji se zalažu da se nečija prava smanje i onih koji su za njihovo proširivanje. To nije jednako, to je suštinska razlika. Jer, vrlo lako ćete shvatiti da su uglavnom isti likovi oni koji inzistiraju na pravima fetusa, i oni koji su protiv prihvata izbjeglica. Da za život hodaju (i) ratni zločinci. Da šatoraše nimalo ne zanima Hrvatska, ako na vlasti nisu »njihovi«.


Da se za svetost života, kojeg smatraju neupitnim od trenutka začeća, bori samo prosvjedima protiv abortusa, a ne, što bi, zar ne, bilo krajnje logično – promocijom korištenja kontracepcijskih sredstava. Da su baš oni koji su najžešći protivnici prekida trudnoće jednako žestoko protiv seksualnog obrazovanja mladih. Da su, naposlijetku, upravo oni koji ne žele građanski odgoj u školama isti oni za koje glasaju slabije obrazovani.


Često nezadovoljni stanjem u Hrvatskoj, pogotovo u politici ili obrazovanju kažu kako »hrlimo u srednji vijek«. I to je dosta precizna ocjena udara na slobodu koji se događa posljednjih godina. Samo što taj udar i ta bitka nije lokalna, ona se odvija globalno.


 Na udaru je prije svega pravo na različitost i individualnost. Priča o abortusu, ili o osjećajima onih koji ni ne gledaju predstavu koja ih vrijeđa je tu tek krinka. Pogodni medij za mobilizaciju i udar na temelje šarenog i uglavnom slobodnog svijeta u kojem živimo. Ili smo živjeli?


 Ovo vrijeme će se, sve više tako izgleda, i generacijama nakon nas spominjati kao odlučujuće. Kao vrijeme u kojem su se doveli u pitanje osnovni koncepti dotadašnjeg društva. Kakvim će ishodom baratati naši (pra)unuci? Hoće li se pitati kako je bilo moguće da se tako nešto događalo?


 I hoće li, uopće, smjeti postavljati bilo kakva pitanja.