Nastavljeno suđenje

NOVI DETALJI NESREĆE NA GROBNIKU Pilot letio bez dozvole, a zmaj bez valjane svjedodžbe

Fiore Vežnaver

Pred vijećem sutkinje Ike Šarić preslušano je više snimki telefonskih razgovora ostvarenih između operatera u Centru 112 s Hitnom pomoći, policijom i HGSS-om nakon dojave o nesreći



RIJEKA »Avion je pao u vodu! Dođite brzo! Dođite u Dubinu, kod aerodroma Grobnik, zovite aerodrom! A vi, izdržite, sad će doći!«


Dio je to riječi iz paničnog telefonskog poziva kojim je jedna žena prva dojavila za zrakoplovnu nesreću na Grobnišćini gdje je u studenom 2016. godine život izgubila 51-godišnja Darinka Pavliša-Kralj iz Zaboka, kao putnica u motornom zmaju. Ova snimka telefonskog razgovora Državne uprave za zaštitu i spašavanje s dojaviteljicom jedna je od snimki što su preslušane u nastavku suđenja 58-godišnjem Nikoli Musulinu iz Rijeke.


Pilot se tereti da nije letio na visini od najmanje 150 metara te da je, zbog njegove pogrešne procjene visine, zmaj stražnjim kotačima udario o površinu vode umjetno stvorenog jezera na području šljunčare u mjestu Dubina. Mali avion se zatim prevrnuo i potopio, a nesretna putnica izgubila je život od posljedica utapljanja.




Pred vijećem sutkinje Ike Šarić preslušano je više snimki telefonskih razgovora ostvarenih između operatera u Centru 112 s Hitnom pomoći, policijom i HGSS-om. Jedno od posljednjih javljanja, na temelju situacije na mjestu događaja, bilo je da su živog izvukli pilota zmaja, dok je u umjetnom jezeru druga osoba preminula.


Sutkinja Šarić pročitala je u sudnici veći broj izvješća što su dostavljena sudu, među ostalim i onaj Državnog hidrometeorološkog zavoda o temperaturi, vjetru i tlaku na mjernim postajama na području najbližem mjestu događaja u kritično vrijeme. Tako je primjerice, izmjereno da vjetra na postaji Vrelo Ličanke nije bilo, na Kukuljanovu su bila tri bofora, a automatskoj postaji Rijeka vjetar puhao brzinom od jednog bofora. Optuženom pilotu Musulinu indikativno je bilo da je tlak bio ispod 1.000 hektopaskala.


– Tlak je niži kad je atmosfera nestabilnija, a vlažnost je bila dosta visoka, što je sve tipično za ciklonalne situacije. To su uvjeti za stvaranje izmaglice – ukazao je Musulin koji je na početku suđenja izjavio da se ne smatra krivim.


Sudu je dostavljen i dopis Hrvatske agencije za civilno zrakoplovstvo, iz koje su javili da baza podataka govori da Musulin u vrijeme nesreće nije imao valjanu dozvolu za pilota sportsko-rekreativnih zrakoplova klase II. Sutkinja Šarić je napomenula da je to činjenica, bez obzira na njegovo pojašnjenje da leti još od 1988. godine. Prema dostupnim podacima, tu je dozvolu dobio otprilike tri mjeseca poslije tragedije. Iz Hrvatske agencije za civilno zrakoplovstvo potvrđeno je i da je u vrijeme nesreće mali avion nije imao svjedodžbu o plovidbenosti, da je ona istekla. Iz Zrakoplovnog društva Krila Kvarnera, koje je operater aerodroma Grobnik u vlasništvu MORH-a, stiglo je objašnjenje da su let dužni najaviti organizatori letenja, odnosno voditelji aktivnosti, što treba javiti kontroli leta na krčkom aerodromu. To bi trebalo značiti da je u ovom slučaju pilot zmaja trebao ishoditi to odobrenje, no iz Hrvatske kontrole zračne plovidbe pristigao je dopis da sporni let nije registriran u sustavu kontrole.


Branitelj optuženog, odvjetnik Berislav Pavišić, uložio je u sudski spis više dokumenata vezanih za slučaj, uz ostalo pristupnicu klubu i ugovor o ospobljavanju nesretne žrtve nesreće za pilota zmaja bez motora, kojima je bila upoznata s rizicima i opasnostima.


Sud je prihvatio prijedlog Musulinovog odvjetnika da se obavi meteorološko vještačenje, vezano za »nispono strujanje zraka«, što se spominjalo na suđenju, kako bi se uvidjelo je li takvo što postojalo i moglo biti od utjecaja na stabilnost i visinu leta zmaja. Nastavak suđenja zakazan je za dva mjeseca, do kada bi trebala sudu stići i dokumentacija koja još nije stigla od traženih institucija.