Suđenje

KOBNI PAD NA GROBNIKU Vještak: Zmaj je bio ispravan, za nesreću je kriv ljudski faktor

Fiore Vežnaver

Foto: Vedran Karuza

Foto: Vedran Karuza

Nikolu Musulina iz Rijeke optužnica tereti da je prije godinu dana skrivio nesreću u kojoj je život izgubila 51-godišnja Darinka Pavliša-Kralj iz Zaboka, putnica u motornom zmaju kojim je on upravljao



RIJEKA Ne smatram se krivim – izjavio je 57-godišnji Nikola Musulin iz Rijeke, nakon što mu je pred vijećem sutkinje Ike Šarić pročitana optužnica koja ga tereti da je prije godinu dana na Grobnišćini skrivio zrakoplovnu nesreću u kojoj je život izgubila 51-godišnja Darinka Pavliša-Kralj iz Zaboka, putnica u motornom zmaju kojim je on upravljao. Tereti se za »ugrožavanje posebnih vrsta prometa«, i to za stavak 4. tog kaznenog djela, za koji je predviđena kazna od tri do 15 godina zatvora.


Tragedija se dogodila 27. studenog prošle godine, nakon što je Musulin oko 13 sati s prostora ispred zrakoplovnog društva Krila Kvarnera uzletio s – kako se navodi u optužnici riječkog Županijskog državnog odvjetništva – mikrolakim avionom proizvođača Pipistrel, u vlasništvu tvrtke s Pehlina. Pola sata kasnije malim zrakoplovom spustio se neposredno iznad razine vode umjetno stvorenog jezera u Jelenju, na području šljunčare u mjestu Dubina.


Tereti ga se da je postupio protivno odredbi Pravilnika o uvjetima i načinu upotrebe sportsko-rekreativnih zrakoplova, da letenje nije izvodio na način koji, pojednostavljeno rečeno, u slučaju nužde osigurava sigurno prisilno slijetanje, a da se pritom ne ugrožavaju osobe i imovina. Musulin je optužen da nije letio na visini od najmanje 150 metara te da je tako doveo u opasnost letjelicu i putnicu.




Uslijed pogrešne procjene visine, navodi tužiteljstvo, stražnjim kotačima je motorni zmaj udario o površinu vode. Mali avion se zatim prevrnuo i potopio, a nesretna putnica izgubila je život od posljedica utapljanja.


Motor bio ispravan


Vještačenjem, što ga je obavio vještak za zračni promet i zrakoplovne nesreće Miljenko Čop, utvrđeno je da je za nesreću kriv tzv. ljudski faktor. Zaključeno je da je motor zmaja bio ispravan i da je radio u trenutku udara u površinu jezera, a kazaljka brzinomjera se zaustavila na 65 km/h. Ispostavilo se da je malom avionu plovidbena dozvola istekla još u rujnu 1997. godine, a da knjižica zrakoplova nije ažurno vođena od rujna 2007. godine te da samo do tada postoji podatak o ukupnom broju sati leta.


Nakon rujna 2007. godine ne postoje zapisi o održavanju aviona, a od ožujka 2008. godine nema podataka o pregledu motora. Letjelica u vrijeme nesreće nije imala važeću policu osiguranja, a zrakoplov nije imao na sebi natpis kojeg je morao imati, da nije u skladu sa standarnim zahtjevima za sigurnost zrakoplova. U vještačkom nalazu se navodi i da optuženi Musulin nije posjedovao odgovarajuću dozvolu za pilota sportsko-rekreativnih zrakoplova klase II.


– Papirologija je moja mana – konstatirao je jučer u sudnici Mile Ivaštanin, vlasnik tvrtke u čijem je vlasništvu motorni zmaj, osvrćući se na opaske da dokumentacija oko aviona nije bila u skladu s propisima. Ipak, tvrdi da se zrakoplov održavao. – Postoje stvari koje se redovito mijenjanju. A kada pitate za remont, netom prije tragičnog događaja promijenjeno je sve što je trebalo, bio je i mehaničar iz Osijeka, napravljene su sve radnje da bi se za zmaj ishodila plovidbena sposobnost, dozvola – napomenuo je vlasnik aviona.


Rekao je da je na dan nesreće, prije tog kobnog leta, Musulin imao još dva leta, najprije jedan probni sam, pa s drugom putnicom. Ivaštanin se prisjetio da je Darinka Pavliša-Kralj imala »izrazitu želju da se provoza«, da je bila oduševljena mogućnošću da leti jer to nije činila tri mjeseca. Objasnio je da kobni let nije bio prijavljen jer to nije ni trebalo, s obzirom na to da je ruta bila vrlo kratka. Svjedok je za Musulina, kojeg poznaje tridesetak godina, rekao da je vrhunski pilot zmajeva bez motora, da je to dokazao pobjedama na natjecanjima.


Manevar obrušavanja


U sudnici je, među ostalim, saslušana i Ivana Kusanović koja je potvrdila svoju raniju izjavu, da joj je optuženi Musulin dan nakon tragedije priznao da se nesreća dogodila nakon poniranja.


– Ispričao mi je da je letio iznad vode i krenuo u manevar obrušavanja, ali da nije uspio izvući zmaj u letno stanje pa je došlo do pada.


Govorio mi je da nije uspijevao otkopčati Darinkin pojas, da je triput zaranjao. Tek iz trećeg puta, kada se prestala micati, uspio ju je otkopčati. Rekao mi je da poslije toga ništa nije napravio jer se više nije micala – prisjećala se u sudnici svjedokinja, koja se inače bavi paraglajdingom, dodajući da se taj razgovor s Musulinom dogodio dan nakon nesreće, u lokalu u sklopu avio-centra. Za poniranje zmajem u kritičnim trenucima Musulin je rekao i suprugu pokojne Darinke Pavliša-Kralj i njenim sinovima na pogrebu, kazala je.


– Darinka i ja bile smo jako bliske, letjele smo zajedno devet godina. Ona je prije bila padobranka, pa počela letjeti paraglajderom, a obuku za let zmajem bez motora počela je na proljeće prošle godine, kad je došla na osposobljavanje kod Nikole Musulina – obrazložila je svjedokinja. – Imala je slomljenu ruku pa tri mjeseca nije letjela. Radilo se o dvostrukom prijelomu nadlaktične kosti, a na rame joj je bila ugrađena šipka s vijcima. Dva dana prije ove nesreće odbila sam ju da leti sa mnom. Rekla sam joj da ne dolazi u obzir da je uzimam sa sobom, nisam to željela, s obzirom na tešku ozljedu koju je imala iza sebe – podvukla je svjedokinja, ukazujući da se Darinka panično bojala vode.


Dodatni adrenalin


– Nikad nije letjela iznad vode. U autu je uvijek imala kamen, zato da njime može razbiti šajbu, kako je govorila, ako završi u vodi – kazala je svjedokinja. – S Nikolom Musulinom sam jednom letjela na motornom zmaju. Bila sam oduševljena, bilo je poput leta malim avionom. I sa mnom se obrušavao, išli smo jako nisko, skoro smo završili u travi. Rekao mi je tada da mi je htio u let unijeti dodatni adrenalin. Sam let je bio prekrasan, i samo obrušavanje. Ali, ne treba vam osjećaj da ćete se zabiti u zemlju – zaključila je svjedokinja.


Žena, koja je s Musulinom letjela zmajem netom prije nesretne Darinke Pavliša-Kralj, izjavila je da joj je to bio prvi let u životu i da je bila oduševljena njime. Saslušan je kao svjedok i optuženikov sin Igor Musulin, predsjednik Kluba za slobodno letenje Krila Kvarnera, koji je objasnio da je njegov otac bio instruktor letenja sa zmajem bez motora. Suđenje se nastavlja krajem siječnja sljedeće godine.