Kobni let

Da to može spasiti Darinku, volio bih da me strijeljaju: Pilotu motornog zmaja zatvor za smrt prijateljice

Fiore Vežnaver

foto: Marko Gracin / arhiva NL

foto: Marko Gracin / arhiva NL

Vijeće sutkinje Šarić je i dosudilo imovinsko-pravne zahtjeve četvero članova obitelji smrtno stradale žene, što znači da će Musulin, postane li ova presuda pravomoćna, morati ukupno platiti 880 tisuća kuna. Za namiriti mu je, ipak, 100 tisuća kuna manje, jer je taj iznos tijekom procesa već isplatio na bankovni račun sina poginule. 



RIJEKA – Na dvije godine zatvora osuđen je jučer Nikola Musulin (58) iz Rijeke, zbog toga što je prije dvije godine na Grobnišćini skrivio zrakoplovnu nesreću u kojoj je život izgubila putnica u motornom zmaju kojim je on upravljao.


– Kriv je! – objavila je sutkinja Ika Šarić, predsjednica vijeća riječkog Županijskog suda, koje je Musulinu izreklo i mjeru zabrane pilotiranja sportsko-rekreativnim zrakoplovima klase II na tri godine. Vijeće sutkinje Šarić je i dosudilo imovinsko-pravne zahtjeve četvero članova obitelji smrtno stradale žene, što znači da će Musulin, postane li ova presuda pravomoćna, morati ukupno platiti 880 tisuća kuna. Za namiriti mu je, ipak, 100 tisuća kuna manje, jer je taj iznos tijekom procesa već isplatio na bankovni račun sina poginule. Riječki sud je odredio da je Musulin dužan platiti i oko 27 tisuća kuna na ime troškova postupka.


Kobna izmaglica


Velika tragedija, u kojoj je smrtno stradala 51-godišnja Darinka Pavliša-Kralj iz Zaboka, dogodila se 27. studenog 2016. godine, nakon što je Musulin oko 13 sati s prostora ispred zrakoplovnog društva »Krila Kvarnera« uzletio mikrolakim avionom proizvođača »Pipistrel«. Otprilike pola sata kasnije motornim zmajem spustio se neposredno iznad razine vode umjetno stvorenog jezera na području šljunčare u mjestu Dubina. Sud je prihvatio tvrdnje tužiteljstva da letenje nije izvodio na propisani način, da nije letio na visini od najmanje 150 metara. Zbog pogrešne procjene visine zmaj je stražnjim kotačima udario o površinu vode. Mali avion se zatim prevrnuo i potopio, a nesretna putnica izgubila je život od posljedica utapljanja.




Vještačenjem je utvrđeno da je za nesreću kriv tzv. ljudski faktor. Zaključeno je da je motor zmaja bio ispravan i da je radio u trenutku udara o površinu jezera. Ispostavilo se da je malom avionu dozvola za letenje istekla još u rujnu 1997. godine, a da knjižica zrakoplova nije ažurno vođena od rujna 2007. godine, te da samo do tada postoji podatak o ukupnom broju sati leta.



– Očekivao sam da će Darinka sama otkopčati dugme na sigurnosnom pojasu kojim je bila vezana, ali nije. Zaronio sam, no nisam ga mogao ni ja otkopčati u vodi, zamućenoj od mulja. Išao sam gore-dolje u vodi, nisam uspijevao otpustiti vražji pojas. Darinka je valjda bila u šoku, pa se nije sama oslobodila. Ronio sam dok sam mislio da ima šanse. Prestao sam kada sam vidio da se opustila. Na kraju sam je uspio osloboditi pojasa u vodi, ali bilo je prekasno, zaključio je Musulin, koji je u suzama završio svoju obranu, nakon što ju je otvorio riječima žaljenja zbog tragedije.



Nakon rujna 2007. godine ne postoje zapisi o održavanju aviona, a od ožujka 2008. godine nema podataka o pregledu motora. Letjelica u vrijeme nesreće nije imala važeću policu osiguranja, a bila je i bez obaveznog natpisa da nije u skladu sa standarnim zahtjevima za sigurnost zrakoplova. K tome, Musulin nije posjedovao odgovarajuću dozvolu za pilota sportsko-rekreativnih zrakoplova klase II. Utvrđeno je i da let nije bio prijavljen kontroli leta na krčkom aerodromu.


Musulin je na jučer na raspravi, prije no što je donesena presuda, iznio svoju obranu u kojoj je tvrdio da je ključan razlog zbog koje se dogodila nesreća – izmaglica.


Let bez akrobacija


– Znao sam da se tamo nalazi jezero, ali iznad vode se zbilo nešto što mi se nije dogodilo nikad prije. Zašao sam u sloj magle, još je bio lom svjetlosti, refleksija. Nešto kao srebrno-plavo, u jednom trenutku nisam znao gdje sam. Osjetio sam da su kotači počeli dirati vodu, dao sam gas, ali je motor bio nedovoljno snažan da nas izvuče. Pljusnuli smo u vodu, konstatirao je Musulin, dodajući da »nispono strujanje zraka« nije bilo veliko, ali sigurno nije pomoglo.



– Da to može spasiti Darinku, najradije bih da me se strijelja, rekao je Musulin. Rekao je da je tek na suđenju saznao za Darinkin veliki strah od vode, da je zbog toga uvijek imala veliki kamen u autu, kako bi njime razbila staklo ako završi u kakvoj vodi.



– Nisam izvodio nikakav akrobatski let, naglasio je Musulin, kojeg je sutkinja Ika Šarić podsjetila da su bližnji stradalnice u svojim svjedočenjima rekli da im je nakon pokopa optuženik sam rekao da je pogriješio, da je ponirao letjelicom, ali nije vidio površinu vode, pa je zapeo kotačima za vodu.


– Spuštanje je bilo, ali nije bilo pikiranje. Motorni zmaj i ne može pikirati, zbog svoje konstrukcije, rekao je Musulin, koji je priznao da je u ovom slučaju s njegove strane počinjeno niz formalnih propusta, ali da je sa zmajem sve bilo u redu, a njegovo iskustvo u letovima veliko.


Objasnio je da je kritičnog dana s Darinkom Pavliša-Kralj, koja mu je bila prijateljica i sama iskusna letačica paraglajderom, uzletio nakon što ga je nazvala i izrazila želju da leti motornim zmajem. Letjeli su, kazao je, petnaestak minuta i trebali krenuti natrag, kada su »pljusnuli u vodu«.