Utrka kroz prirodne ljepote

Vladimir Miholjević: Tour of Croatia je nastao iz pozitivnih emocija. Zato je toliko uspješan

Kristian Sirotich

Vladimir Miholjević / Foto Arhiva NL

Vladimir Miholjević / Foto Arhiva NL

Naš projekt je bio naslonjen i još uvijek se naslanja na strategiju razvoja hrvatskog turizma, u kojoj je cikloturizam izdvojen kao jedan od pet strateških proizvoda razvoja hrvatskog turizma do 2020. godine. Mislim da se tu stvara sinergija i partnerstvo na obostrani interes. Bitno je da projekt bude prepoznat od onih ljudi kojima zaista i koristi, kojima je to »core buissines« i onda će se učinci multiplicirati – kaže Miholjević



Ako u Hrvatskoj postoji projekt što na jednom mjestu generira toliku količinu pozitivne energije, bez obzira koliko zahtjevna i opsežna njegova organizacija bila, onda je to Tour of Croatia. Iza Vladimira Miholjevića, Ivana Črnjarića i ostalih ljudi uključenih u rad tvrtke »Top Sport Events«, vlasnika etapne biciklističke utrke, tri su izdanja i svako sljedeće je po mnogo čemu nadmašilo ono prethodno. Ovogodišnje je definitivno bilo i najzahtjevnije organizacijski, budući su nepovoljne gospodarske prilike u Hrvatskoj prijetile čak i gašenjem projekta, i natjecateljski, budući je iznimno zahtjevna ruta od sudionika tražila maksimum i koncentracije i angažmana. No, s odmakom od sedam dana, kada su se svi dojmovi polako slegli, ostaje činjenica da Hrvatska ima proizvod kojim bez imalo srama može stati uz bok mnogim razvikanijim destinacijama i mnogim razvikanijim svjetskim utrkama.


– Nama sada ne preostaje ništa drugo nego raditi na nadogradnji čitavog projekta, a za to ima dosta prostora. U prvom redu kako bi služio lokalnoj zajednici direktno kroz događaje, ali onda i da se jednim civiliziranim pristupom gostima iskoriste svi benefiti koje Tour of Croatia pruža. Ti su gosti u svijetu prepoznati kao najbolji gosti, a pritom ne mislim samo na bicikliste već i na sve one koji vole takozvani outdoor turizam, koji traže destinacije prvenstveno u pred i postsezoni, koje ne zanima napućenost najatraktivnijih destinacija i boravak na jednom mjestu, već kretanje, istraživanje i pronalaženje nekih orginalnosti koje su često disperzirane izvan same turističke destinacije – započet će Vladmir Miholjević, direktor Toura of Croatia i čovjek koji je svojom pomalo i suludom upornošću biciklizam doveo na naslovnice svih domaćih medija, što mu tijekom impozantne sportske karijere gotovo nikada nije uspijevalo. Bez obzira na rezultate.


Strategija razvoja turizma


Kakve su prve reakcije najvažnijih partnera?




– Destinacije su izuzetno zadovoljne. Promocijski učinci su užasno veliki, jaki i značajni jer zaista je gledanost eventa i distribucija televizijskih prava išla u 180 zemalja svijeta, a to je nemoguće postići bilo s kojim događanjem ili bilo s kojim prisustvom na određenim sajmovima gdje su koncentrirani tour operatori ili djelatnosti iz turizma zainteresirane za suradnju s tim destinacijama.


Tour of Croatia


Tour of Croatia



Bi li ta veza mogla biti bolja ili je i sada dovoljno dobra pa je nije potrebno nadograđivati i dalje razvijati?


– Ne možemo se požaliti na lokalne turističke zajednice s kojima trenutačno surađujemo. Lokalno smo prepoznati i imamo veliki interes za sudjelovanje u projektu, što je najbolji pokazatelj koliko je projekt vrijedan i koliko je dobro ocijenjen kod njih samih. Naš projekt je bio naslonjen i još uvijek se naslanja na strategiju razvoja hrvatskog turizma, u kojoj je cikloturizam izdvojen kao jedan od pet strateških proizvoda razvoja hrvatskog turizma do 2020. godine. Zahvaljujući tome se i hrvatski cikloturizam, ali i promotivne aktivnosti Hrvatske turističke zajednice, mogu naslanjati na Tour of Croatia.


Zajedno smo Tour of Croatia – Pobjednici ovogodišnjeg izdanja Toura of Croatia u društvu premijera Andreja Plenkovića, svih uzvanika i organizatora / www.tourofcroatia.com


Zajedno smo Tour of Croatia – Pobjednici ovogodišnjeg izdanja Toura of Croatia u društvu premijera Andreja Plenkovića, svih uzvanika i organizatora / www.tourofcroatia.com



Naši materijali su na raspolaganju svim našim destinacijskim partnerima i državnim institucijama koje sudjeluju u projektu za promociju svojih vlastitih aktivnosti, odnosno za aktivaciju svojih proizvoda kroz oblike komunikacije koju oni imaju kao ustaljene kanale. Mislim da se tu stvara sinergija i partnerstvo na obostrani interes. Bitno je da projekt bude prepoznat od onih ljudi kojima zaista i koristi, kojima je to »core buissines« i onda će se učinci multiplicirati. Koristimo kanale jedni drugih. U Hrvatsku prije nikada nisu dolazile biciklističke zvijezde globalnog formata, dok smo ove i prošle godine, zahvaljujući Touru of Croatia, imali najveće bicikliste na svijetu. U prosincu prošle godine napravili smo značajan broj noćenja gdje su hoteli bili otvoreni. Jednim pametnim pristupom, a hotelske kuće Valamar i Istraturist ga imaju, oni zaista izgrađuju svoj bike proizvod u suradnji s nama i naše konzultacije. Ne samo na Tour of Croatia, već i na drugim projektima.



Koliko je pojedina etapa Toura of Croatia zahtjevana možda je laicima najlakše objasniti kroz podatak koliko jedan biciklist, prosječno težak 70 kilograma, tijekom etape izgubi kalorija. Zahtjevnost utrke možda će se najbolje ogledati kroz dvije etape, najtežu i – najdužu.


Najteža etapa na ovogodišnjem Touru bila je ona od Poreča do Poklona, tijekom koje su se biciklisti dva puta penjali na Učku, ukupne dužine 140 kilometara. Najduža je pak bila ona od Imotskog do Zadra (237 km).


– Biciklist težak 70 kilograma tijekom etape na Učku, koja je završila za 3,5 sati, potrošio 5.200 kalorija. Na etapi do Zadra, koja je zbog vjetra bila izuzetno zahtjevna, potrošio je 7.000 kalorija – govori Vladimir Miholjević, koji odmah odgovara i na pitanje koje se samo po sebi logički nameće: kako vratiti te kalorije u tako kratkom vremenu?


– Prvo, biciklisti jedu tijekom utrke. Drugo, organizam je naučen pa u nekim fazama niskog intenziteta utrke ne koriste rezerve glikogena već koriste masti i odmah nakon utrke krenu s regeneracijom. Prije svega gledaju zadovoljiti potrebne dnevne količine bjelančevina što osiguravaju reparaciju i održavanje mišićnog tkiva i paralelno s time punjenje glikogena. Ako glikogen potpuno isprazne treba im 20 sati da ga napune pa se s raznim dodacima prehrani nastoji reparirati mišićno tkivo i osiguravati dovoljno bjelančevina za njegovu izgradnju da ne bi došlo u kataboličnu fazu. U danu kada se potroši 7000 kalorija biciklist neminovno ide u deficit, ali je onda bitno da su zadovoljene količine bjelančevina. Onoga trenutka kada je intenzitet utrke niži, izvježbani organizmi se automatski prebaciju na potrošnju masti. Nibali, koji je prosječno težak oko 65 kilograma, na kraju Tour de Francea ili Gira izgubi dva do tri kilograma. Dakle, sagori i onu malu količinu masti, ali i nešto mišića. Onih koji mu nisu potrebni tijekom utrke. Jednostavno, trošiš sve ono što imaš na raspolaganju – zaključuje Miholjević.



Imate li već sada neke parametre po kojima možete ocijeniti koliki je bio stvarni doseg trećeg izdanja utrke?


– Doseg je bio u 180 zemalja svijeta, ušli smo u više od 500 milijuna kućanstava. Ono što je najbitnije, na onim target tržištima bitnima za hrvatski turizam i Hrvatsku turističku zajednicu, utrka je bila prenošena paralelno na više kanala. Dakle, nitko nigdje nije imao ekskluzivu, osim u Hrvatskoj HRT. Target tržišta za Hrvatsku su Italija, Njemačka, Češka, Poljska, Francuska, Švicarska, Velika Britanija, skandinavske zemlje, Austrija, Rusija… Sve su te zemlje bile pokrivene Eurosportom, uz još neke kanale. U Velikoj Britaniji tako su nas prenosili Sky Sports i Bike channel, u Francuskoj l’Equipe, u Poljskoj TV Poland, koji je jedini od svih kod nas imao i svoju ekipu. U Europi se nije povećao broj zemalja, ali nam se popravio doseg.


Čitava utrka bila je prenošena preko 23 brodcastera i preko 4 news agencije. Objavljivanje vijesti, kratkih klipova, reportaža, u odnosu na prošlu godinu povećalo se za dvostruko, a vidljivost višestruko. Posebno raduje da nam je iznimno velika pokrivenost bila preko web portala u Kini i na Tajlandu. Bahrain Merida u ekipi ima Tajvanca i Kineza, Merida prozivodnju ima smještenu u Tajvan i ekipa ima svoj PR za Aziju. I tamo su svi najveći portali bili zasuti vijestima s našeg Toura. Povrh svega toga dolazak Vincenza Nibalija je dovela i do prisutnosti novinara iz La Gazzette dello Sport, Republice, Bicisporta, tu su proživjeli i doživjeli tragediju Michelea Scarponija i na kraju tu neku kulminaciju, odnosno grintu Nibalija i pobjedu na cilju.


Hrvatski karakter


Sportski gledano utrka je imala nevjerojatnu dramatičnost?


– Dramatičnost same utrke ne možeš režirati, ali se dogodila jer je utrka bila tako koncipirana. Prva etapa sprint Modolo, druga etapa Kristijan Đurasek u kojoj je Nibali bio treći i već sama činjenica da je Nibali poražen na jednom brdu je ogromna vijest za svijet. U trećoj etapi je pao Đurasek, a velika vijest za Španjolsku bila je dolazak mladoga Španjolca Rosona na čelo. U četvrtoj etapi Nibali je preuzeo vodstvo prvi put u ovoj godini nakon dugo čekanja i očekivanja rezultata ostvario je jedan rezultat na taktičku pogrešku Španjolca. U petoj etapi, u kojoj se računalo da će Nibali sve razbacati po cesti, Španjolac se iznova pokazao kao ravnopravan suparnik.


I za kraj, karakter Nibalija kao velikog šampiona koji je zahvaljujući svojoj borbenosti pobijedio na svim trima najvećim svjetskim utrkama, i pobjeda već nakon prva četiri kilometra utrke. Mi koji smo u Hrvatskoj više smo bili bazirani na našu zemlju i ono što se tu događa, a ljudi koji su utrku pratili vani uživali su baš u toj sportskoj drami koja se događala u Hrvatskoj. Biciklistička utrka u kojoj majica pet puta promijeni vlasnika je izuzetno zanimljiva.


Je li ovaj Tour of Croatia bilo teže za organizirati od prijašnjih?


– Dinamika utrke je bila teža i neizvjesnija spletom okolnosti unutar naše zemlje. No, podrška koju smo dobivali od institucija i ljudi koji vode te institucije nam je dala vjeru pa smo u realizaciju otišli više emocijama nego razumom. I na taj način smo sve izgurali. Zahvaljujući tom našem hrvatskom karakteru, ali doslovno svih koji su na neki način u ovom projektu sudjelovali, se taj projekt i izgurao. Da imamo imalo germanske poslovnosti projekt bi bio otkazan u prosincu. To bi bio razum. Dosta puta i sa suprugom pričam o tome, jer čitava nam je obitelj involvirana u projekt, i uvijek ustvrdimo da su sve velike stvari u povijesti, a ne mislim pritom da smo mi nešto povijesno, rođene iz emocija, a ne poslovnosti. Vjerujem da je i Mate Rimac svoj automobil razvio iz emocija, da je Leonardo da Vinci svoja najveća djela stvorio iz emocija, zna se da Nikoli Tesli poslovnost nije bila bitna. Ovaj projekt od svih nas uzima velike emocije i to mahom pozitivne. Zaista se trudimo mane projekta svesti na minimum minimuma i ne kraju ih se ne vidi.


Čestitke


Što bi trebalo učiniti da Tour of Croatia kao projekt zaživi tijekom čitave godine?


– Prvo, na nama organizatorima je da pokažemo sposobnost i osiguramo pravovremeno financiranje. Na nama i na našim partnerima koji su već sada uključeni u projekt jer na taj način svi samo možemo profitirati. S manje stresa možemo na kvalitetniji način izgurati projekt, a energiju možemo usmjeriti na pravovremenu aktivaciju na globalnoj razini, na puno više informacija i medijske najave samog projekta, kako bi ga što više ljudi pratilo. Recimo, od prošle godine imamo grupu Nizozemaca koja nas prati. Ove godine smo imali akreditirane novinare iz Japana, SAD-a, Velike Britanije, Italije, Poljske, Njemačke.


Primamo čestitke i od naših suradnika, ali i od svih koji su bili ovdje. I svi su oduševljeni. Prva tri dana su za nas bila traumatična, ali smo položili ispit organizacije eventa u kriznim situacijama, a da pritom nismo izgubili natjecateljsku draž utrke i kompromitirali sigurnost natjecatelja. U ostatku utrke pratilo nas je iznimno lijepo vrijeme, zanimljivost je anulirala one nedostatke. I kada su ljudi odlazili samo smo dobivali pohvale i čestitke. Od trenera, koji su rekli da je ovo bio pravi izbor uoči nastupa na Giro d’Italia, do sponzora koji su bili jako zadovoljni. I ne samo naši sponzori, Trek Segafredo je radio evente za svoje sponzore tijekom naše utrke. To nešto govori.


Je li možda i vama nedostajalo takvih popratnog događanja, nekog dodatnog sadržaja koji bi čitav projekt podigao na jednu novu razinu?


– Kada smo krenuli raditi Tour of Croatia imali smo želju raditi popratni sadržaj izvan biciklizma. Dinamika događanja etapnog biciklističkog eventa je toliko naporna da to možeš raditi jedino ako imaš duplu produkcijsku ekipu startno-ciljnog događanja. Mi to niti iz bliza nismo u mogućnosti. Onoliko koliko ja poznajem psihologiju biciklističke publike izuzetno sam zadovoljan s dolaskom publike na proglašenje. Masa utrka viših kategorija nemaju koncipiran ulazak u cilj na način na koji mi to radimo. Mi nastojimo da svi gledatelji u posljednjih 800 metara utrke imaju pogled na video zidove, da mogu pratiti ulazak u cilj i da imaju sve informacije kao gledatelji pred TV ekranima. Kod nas zaista veliki postotak publike ostaje pogledati proglašenje. Mi smo tu napravili iskorak.



Fascinantno je doživjeti način na koji funkcionira jedna etapa, sve je besprijekorno organizirano, svatko zna svoje mjesto, a u pitanju je silan broj i sudionika i pratećeg osoblja i vozila. Upravo zbog toga jedna etapa funkcionira kao dva zasebna mehanizma spojena u jednu cjelinu?


– Organizaciju svake etape provodi 250 ljudi koji su s nama od početka do kraja, a toj brojci treba pridodati 150 policajaca, 200 do 250 fiksnih redara i 70 volontera koji se svakodnevno izmjenjuju. Svaki dan novi ljudi. I svakoga iznova moraš obučiti. Ja prije svakog Toura napravim pet Tourova, zajedno s asistentom tehničkog direktora Lukom Mišovićem, tehničkim direktorom Bogdanom Finkom, koji je organizator Toura of Slovenija i koordinatorima redara Antoniom Osipom ili Alenom Verbancom. Vozimo se po trasi, napravimo GPS zapis, a kada definiramo trasu krećemo u izradu sigurnosnog plana, a na etapi od 200 kilometara taj dokument ima petstotinjak točaka koje treba osigurati. Nakon što sve to iskoridiniramo s policijom napravi se definitivni plan kojega mora odobriti svaka policijska uprava. Ukupno, tijekom šest etapa Toura of Croatia imamo 3.000 tisuće točaka koje moramo osigurati. Kada to napravimo krećemo u obilazak s pojedinim organizacijskim grupama.



Kakve su ocjene UCI komesara?


– UCI komesar nije imao niti jedan prigovor. Jedina sugestija za poboljšanje bila je da svaki dan u rezultate stavimo redosljed potpisa startne liste za drugi dan, kako bismo ekipama dali jedan red kada dolaziti na binu i na taj način povećali vremensku prisutnost biciklista s publikom, a to je obrnuto od redoslijeda kako se slaže redoslijed automobila na utrci. A to se određuje prema generalnom porektu pojedinaca, a ne ekipe.


Tour of Croatia ide dalje, najavili ste da ćete zatražiti Hors Class, odnosno jednu kategoriju više nego utrka ima sada?


– Za sada je plan ostati na distribuciji TV prava i programskog sadržaja na nivou na kojemu smo bili ove godine, ali povećati promociju samog događanja prije njegovog početka. S Hors Class utrkom bismo napravili još jedan iskorak u podizanju natjecateljske kvalitete, koja je već sada na zavidnom nivou. U planu je imati i malo veću slobodu u kreiranju etapa, koje neće biti uvjetovane samo destinacijskim partnerima pa će, samim time, utrka dobiti na atraktivnosti. Za kraju, tu je i povećanje sigurnosti televizijske produkcije da TV produkcija ne ovisi o nizu faktora na koje ne možeš utjecati. Produciramo deset sati live prijenosa, od toga ima sirovog materijala puno više. Sve to ustupamo našim destinacijskim partnerima i to mogu koristiti u promotivne svrhe bez ikakvog ograničenja. Neki su puno iskoristili, neki malo, neki uopće nisu – zaključit će Miholjević.