Danas prva etapa

41. DAKAR RALLY Daniel Šaškin i Saša Bitterman hrvatske uzdanice na legendardnom rallyju u Peruu

Miroslav Krpan

Danas se vozi etapa Lima - Pisco u dužini od 247 kilometara/Foto REUTERS

Danas se vozi etapa Lima - Pisco u dužini od 247 kilometara/Foto REUTERS

Prije, sad već više od četiri desetljeća začet Rally Pariz – Dakar s europskog i afričkog kontinenta odselio je na južnoamerička prostranstva prije 11 godina, s vremenom je u nazivu izgubio ime glavnog francuskog grada iz kojeg se prvih desetljeća polazilo u neizvjesnu borbu s pustinjskim izazovima Afrike, da bi ovogodišnje 41. izdanje, zasigurno najbrutalnijeg rally natjecanja na svijetu, izgledalo pomalo čudno, s upola u odnosu na ranije godine tek 5.000 kilometara, prostorima samo jedne države i to Perua



RIJEKA Današnjom etapom Lima – Pisco u dužini od 247 kilometara krenuo je jedan i jedini, kultni i legendarni Dakar rally. Prije, sad već više od četiri desetljeća začet Rally Pariz – Dakar s europskog i afričkog kontinenta odselio je na južnoamerička prostranstva prije 11 godina, s vremenom je u nazivu izgubio ime glavnog francuskog grada iz kojeg se prvih desetljeća polazilo u neizvjesnu borbu s pustinjskim izazovima Afrike, da bi ovogodišnje 41. izdanje, zasigurno najbrutalnijeg rally natjecanja na svijetu, izgledalo pomalo čudno, s upola u odnosu na ranije godine tek 5.000 kilometara, prostorima samo jedne države i to Perua. Zato se odmah izrodio slogan »100 posto Peru«, a legende rallyja, kao i brojne amatere željne nedoživljenih avantura u deset predviđenih etapa, očekuje oko 3.000 kilometara mjernih ispita prvenstveno pustinjama i prašnjavim dionicama koje kriju mnoge nedaće.


Ceremonijalnim startom, u peruanskoj prijestolnici Lima, »cirkus« je krenuo jučer, a prvi ispit već je danas na dionici Lima – Pisco, a ciljni šampanjac sretnici će ispijati ponovmo u Limi 17. siječnja. Izazov nastupa na zasigurno najtežem, najbrutalnijem, najizazovnijem automobilističkom spektaklu na svijetu i ove će godine okupiti one hrabre i odvažne, ponekad i lucidne. Na startu se očekuju 344 različita vozila s ukupno 562 sudionika, što vozača, što suvozača. Podijeljeni u pet kategorija najbrojniji su motoristi (138), a slijede automobili (101), »quadovi« (29), vozila »SxS« (35) i kamioni (41).


Statistika je neumoljiva pa podatak da će za 137 vozača ovo biti prvi nastup na Dakar rallyu, dok će se »rame uz rame« s njima u borbu za slavu upustiti 42 vozača koji se mogu pohvaliti da imaju više od deset Dakar zvjezdica nastupa na ovom adrenalinom prenabijenom natjecanju. I da s brojkama zaključimo – svi oni stižu iz 61 zemlje svijeta, najmlađem sudioniku tek je 16 godina, a Peru se može pohvaliti da je u posljednjih deset godina privukao najveći broj žena – 17 sudionica u vozilima.Španjolski rally as Carlos Sainz slavio je dvaput. Prvi put 2010.godine, da bi prošle najavio oproštaj uoči nastupa. No, pomalo neočekivano pobijedio je drugi put, te tako očito dobio novi poriv da se i ove godine upusti u borbu za laskavi naslov. U momčadi X raid Mini upušta se u avanturu s velikim favoritima, prije svega najtrofejnijim sudionikom Stephanom Perhanselom, koji iza sebe ima 13 pobjeda – šest na dva kotača (motocikli) i sedam na četiri (automobili). U istoj je momčadi i Cyril Despres, ali među favoritima su uvijek atraktivani i medijima privlačan tamnoputi Nasser Al-Attiyah, kao i dakarske pobjede željan nekad neprikosnoveni »svjetski rally as broj 1« Sebastien Loeb.




Put Južne Amerike, u blagdanskom ozračju iz adventom ovjenčanog Zagreba, otisnuli su se dva istinska hrvatska rally asa. Porečanin Daniel Šaškin i Zagrepčanin Saša Bitterman činit će posadu startnog broja 382 u Can Am Maverick X3, egzotičnom vozilu francuskog BBR Teama. Vozilo, nalik buggyju, specijalno je pripremljeno za teške dakarske uvjete dugo 335 cm (tek 5 cm dulji od fiće), širine 183, a visine 170 cm. Teško je 800 kilograma, pogon na sva četiri kotača uz 900 ccm, ali pomamnih 180 konjskih snaga. Spada u kategoriju između automobila i motocikla »side by side« vozila, noviju kategoriju rally raida za koju se narednih godina očekuje bum u pripremi za zahtjevne i najteže uvjete ravne onim – dakarskim.



Uz Šaškina i Bittermana u pratnji su još dva znana automobilistička imena – kao glavni mehaničar-tehničar u timu je trofejni slovenski rally as i višestruki prvak Darko Peljhan, »tuner« od imena i zanata iza kojeg je već više od stotinu pripremljenih vrhunskih automobila, dok je savjetničku ulogu preuzeo Zagrepčanin Marin Frčko, svojevremeno i sam čak četiri puta sudionikom Dakar rallya kao suvozač.


Šaškin je već bio sudionikom Dakar rallya, u tandemu s Damirom Brunerom 2009., u prvom južnoameričom izdanju Dakara, no nažalost stigli su tek do šeste etape. Od 1990. do danas, Dakar rally u svoju autobiografiju upisuje deset hrvatskih oktanskih zanesenjaka. Svojevrsni »led« probio je 1990.godine legendarni as Tihomir Filipović stigavši i do cilja i dakarske pješčane plaže. Devet godina kasnije motocikle su »uzjahali« Dražen Ćurić i Patrik Polimac. Ćurić je odustao u prvom dijelu, a Polimac stigao do 47.mjesta na cilju. Dvije godine kasnije, u novom nastupu, bio je i dva mjesta bolji. Do cilja je 2000.godine, 93.mjestom, stigao, kao motociklist, Zlatko Kadrnka, ranije znan isključivo kao uspješni automobilist. Godinu kasnije, u novom nastupu, pad ga je spriječio u novom pokušaju dolaska do cilja. Od 2002. do 2006. slijedi era četiri nastupa zagrebačke posade Zvonimir Martinčević-Marin Frčko, od kojih su tek jednom, 2005.godine stigli do cilja. Slijedio je potom nastup tandema Šaškin-Bruner, a 2010. kao automobilist uz Krešimira Kolegu oprobao se ponovo Dražen Čurić. Na startu se očekuju još dva hrvatska prezimena. Kao vozač već niz godina nastupa Čileanac hrvatskih korijena Boris Garafulic, dok će jednu argentinsku posadu činiti kao suvozač Tomislav Glavić, rodom Zadranin.