Najiščekivaniji događaj godine

GLAVNA STVAR NA SVIJETU Svjetskom prvenstvu u Rusiji raduju se navijači, ali još više poslovnjaci svih vrsta

Ivana Vaupotić

U prvom redu zaradu ostvaruje FIFA, a zatim slijede i 32 nacionalna nogometna saveza / Reuters

U prvom redu zaradu ostvaruje FIFA, a zatim slijede i 32 nacionalna nogometna saveza / Reuters

FIFA, koja će Rusiji okrenuti barem četiri milijarde eura, a  najveće kladioničarske kuće, kao što su Paddy Power, Betfair, Ladbrokes i William Hill zaradit će između sto i dvjesto milijuna eura



Kada je sport u pitanju, Svjetsko prvenstvo u nogometu bez konkurencije spada u kategoriju najiščekivaniji događaj godine. Skorašnja globalna smotra u Rusiji predstavlja predstavlja još jednu potvrdu teze da nogomet već odavno nije najvažnija sporedna stvar na svijetu.


Kako za navijače, tako i za one koji namjeravaju nešto zaraditi. Zapravo, gledajući iz poslovnog kuta, u godini Svjetskog prvenstva nogomet je najvažnija stvar na svijetu, ali ni slučajno nije sporedan. U prvom redu zaradu ostvaruje FIFA, koja će Rusiji okrenuti barem četiri milijarde eura, a zatim slijede i 32 nacionalna nogometna saveza čije reprezentacije su izborile nastup u Rusiji.


Svaki od njih samim plasmanom si je priskrbio 7,8 milijuna dolara, s time da zarada može rasti ako rezultati budu dobri. Reprezentacija koja osvoji naslov svjetskog prvaka svom će nacionalnom savezu ukupno donijeti 38 milijuna eura.




Na popisu onih koji mogu profitirati tijekom Mundiala nalaze se i igrači. Nekoliko zapaženih partija na utakmicama koje prati cijela zemaljska kugla najčešće za sobom povlači interes klubova novi, puno izdašniji ugovor i medijsku pažnju koja također pruža mogućnost stvaranja dodatnih prihoda preko sponzora. Jedan od primjera za to je Alexi Lalas, stoper reprezentacije SAD-a, koji je nakon Svjetskog prvenstva u svojoj domovini 1994, godine izašao iz nogometne anonimnosti, potpisao ugovor s »Padovom« i zaigrao u Serie A.



– Nije mi teško priznati da je to bilo ključno za moj život. Sve što sam kasnije ostvario i postigao stiglo je zbog tog Svjetskog prvenstva. Da tada nisam bio u reprezentaciji, nikada ne bih imao ovakav život – objasnio je Lalas.


Nešto će zaraditi i nogometni suci koji su izabrani za dijeljenje pravde u Rusiji. Oni iz elitne skupine, poput Felixa Brycha iz Njemačke, Cuneyt Cakir iz Turske, Nestora Pitane iz Argentine, Milorada Mažića iz Srbije ili Damira Skomine iz Slovenije, inkasirat će fiksnih 57 tisuća eura za dolazak na Svjetsko prvenstvo, plus 2,5 tisuća eura za svaku utakmicu koju će suditi. Pomoćni suci po odrađenoj utakmici dobivaju 1,6 tisuća eura, dok njihov fiksni dio iznosi 20 tisuća eura.


Naravno, neka lova uvijek ostane i u zemlji koja je ugostila najbolje nogometne reprezentacije planete. Na primjer, prije četiri godine turisti koji su došli u Brazil zbog Svjetskog prvenstva, tamo su potrošili oko 2,5 milijarde eura. Doduše, kada se u obzir uzme činjenica da je Brazil na organizaciju te globalne smotre potrošio 13 milijardi eura, od čega je dobar dio otišao na stadione koji su sada uglavnom poluprazni, da se raspravljati o ukupnoj financijskoj koristi.


Prehrambeni lanci trljaju ruke


Izravni sudionici Mundiala nisu jedini koji mogu doći u priliku za ostvarenje zarade . Naime, »prehrambeni lanac« Svjetskog prvenstva seže u brojne pore poslovanja u svim zemljama. Na primjer, prije četiri godine, kada su se nabolje nogometne reprezentacije na našoj planeti okupile u Brazilu, britanski ogranak pizzeria Dominos angažirao je dodatnih 1,300 dostavljača.


Prema procjenama tamošnjih analitičara, Dominos je u tih mjesec dana trajanja Mundiala dostavio oko šest milijuna pizza širom Velike Britanije, zemlje od preko 60 milijuna stanovnika, ostvarivši prihod veći od 80 milijuna eura.



Suvišno je objašnjavati da svi oni koji doslovno gutaju nogometne utakmice preko televizora pri ruci vole imati nešto za pojesti i popiti. A u tih mjesec dana nogometnog ludila utakmica ima jako puno. Na primjer, istraživanja tržišta su pokazala da je za vrijeme prvog tjedna Svjetskog prvenstva u Brazilu 2014. prodaja slanih grickalica skočila za 13 posto, čokolade za 37 posto, a piva za 51 posto u odnosu na isto razdoblje 2013. Budući da tom polju postoji mnoštvo proizvođača, konkretne cifre nisu dostupne, ali više je nego jasno da se i tu vrte deseci milijuna eura, ako ne i stotine.


Opet, slane grickalice, slatkiši i odgovarajuće zalihe pića gube svrhu ako televizor ne može ponuditi prvai ugođaj. Stoga nije ni čudno da proizvođači i prodavači tehnike također trljaju ruke i broje zaradu. Doduše, oni to najčešće rade u tjednima prije Mundiala, kada ljubitelji nogometa završavaju pripreme za mjesec dana uživanja.



Prema istraživanjima tržišta, jedini sigurni gubitnici Svjetskog prvenstva su kina i vrtni centri. Zapravo, tu se radi o osjetnom padu prometa u doba kada cijeli svijet prati utakmice za naslov svjetskog prvaka. Konkretno, za vrijeme održavanja Mundiala vrtni centri bilježe prodaju manju za pet do deset posto u odnosu na ista razdoblja u godinama bez nogometa. Što se kina tiče, stvar je prilično jasna. Nikome se ne gledaju gledaju filmovi dok postoji mogućnost praćenja Svjetskog prvenstva, bilo uživo, bilo na televiziji. Kako bi barem djelomično smanjili štetu, distributeri u to doba godine izbjegavaju prikazivanje aktualnih filmskih hitova. Jednostavno, kada se igra Svjetsko prvenstvo u nogometu, čak ni najveće zvijezde Hollywooda ne mogu napuniti kina.


Istraživanja govore da je u zadnjem tjednu svibnja prije četiri godine prodaja televizora u europskim zemljama koje su se plasirale na Svjetsko prvenstvo u Brazilu porasla za četrdeset posto u odnosu na isto razdoblje 2013. U kategoriju onih kojima će utakmice za naslov najbolje reprezentacije na planeti donijeti osjetni porast dobiti spadaju i ugostitelji.


Na tom polju ne postoje konkretni podaci o zaradi, no jasno je da se ne radi o malim iznosima. Uostalom, svi vrlo dobro znaju koliko ljudi je u kafićima kada Hrvatska igra utakmicu na nekom velikom natjecanju.


Samim time je više nego jasno zbog čega tijekom Svjetskog prvenstva ugostitelji iz 32 zemlje srcem i dušom navijaju za što bolje rezultate svoje reprezentacije. Naravno, takve vrste potrošnje vezana je uz standard stanovništva.


U nekim zemljama ljudi će bez previše dvoumljenja gurnuti ruku u novčanik i počastiti se za Svjetsko prvenstvo, dok će drugdje ipak pripaziti da se previše ne razigraju. No, svi će u tih mjesec dana trošiti više nego inače. Na primjer, odrasli će se u tom razdoblju vratiti u djetinjstvo i baviti se sveprisutnim albumima sa sličicama nogometaša koji će nastupiti na Svjetskom prvenstvu.


Kladionice trljaju ruke


Moderna tehnologija predstavlja predmet interesa i za brojne kladionice koje u tih mjesec dana Svjetskog prvenstva imaju tri puta veći promet. Na primjer, prije četiri godine kroz europske kladionice je prošlo više od 12 milijardi eura, s time da se ta svota odnosi se samo na one koje posluju u skladu sa zakonom. Dodaju li se u tu jednadžbu ilegalne kladionice čije usluge koriste ljudi koji ne žele plaćati poreze na eventualni dobitak, ukupan iznos novca sasvim sigurno se penje na više od 20 milijardi eura.



Prema dostupnim podacima, talijanska tvrtka Panini, koja se time bavi već pola stoljeća u suradnji s FIFA-om, 2014. je samo u Brazilu prodala više od 250 milijuna paketića sličica sudionika Svjetskog prvenstva, zaradivši više od sto milijuna eura. Kada se u obzir uzme  cijeli svijet, uopće nije teško naslutiti da se radi o vrtoglavim svotama novca. Povrh toga, Panini je za Rusiju pripremio službenu aplikaciju za virtualno skupljanje sličica na IOS i Android operativnivnim sustavima.



Zapravo, tu je logika vrlo jasna i jednostavna, u skladu ljudskom prirodom. Za vrijeme Svjetskog prvenstva klade se i oni koji to inače ne rade. Povrh toga, njihove oklade uglavnom predstavljaju pokazivanje domoljublja kroz ulaganje novca na uspjeh svoje reprezentacije. Naravno, tu se uvijek nađu i »stručnjaci« koji su uvjereni da imaju reprezentativni nogomet u malom prstu. Uglavnom, manje-više svi znaju da je kod klađenja, kao i kod svih vrsta kockanja, kuća uvijek na dobitku. Kada prođe mjesec dana nogometnog ludila, najveće kladioničarske kuće, kao što su Paddy Power, Betfair, Ladbrokes i William Hill, zaradu zbrajaju u iznosima između sto i dvjesto milijuna eura. Zapravo, nakon Mundijala u Rusiji te svote mogle bi značajno narasti jer istraživanja pokazuju da klađenje uživo putem interneta postaje sve popularnije.


Nije zicer za sve


Američka programerska tvrtka Electronic Arts već godinama ima potpisan ugovor s FIFA-om i, samim time, također spada u kategoriju onih koji obrću zaradu na Svjetskom prvenstvu. Preciznije, video igra 2014 FIFA World Cup Brazil stigla je na tržište čim su završile kvalifikacije za Svjetsko prvenstvo u Brazilu, krajem studenog 2013., a kroz idućih devet mjeseci »rodila« je tvrtki Electronic Arts prihod od okruglih milijardu eura.



Povezanost Svjetskog prvenstva i zarade na nacionalnoj razini najbolje će dočarati procjena Franca Carrara, 78-godišnjaka koji je svojedobno bio gradonačelnik Rima, ministar turizma Italije i predsjednik Talijanskog nogometnog saveza. Prema njegovom mišljenju, kiks Azzura u kvalifikacijama za Mundial u Rusiji talijanskom će gospodarstvu uskratiti oko milijardu eura zarade.  – Ovdje se ne radi gubicima koje donose TV prava, oglašavanje u vrijeme utakmica reprezentacije na Svjetskom prvenstvu i prodaja robe vezane uz nogomet reprezentaciju. Manje prihode imat će kladioničarske kuće, barovi i restorani, kao i turističke agencije  koje bi organizirale putovanja navijača u Rusiju. Zatim, reprezentacija neće igrati službene utakmice do rujna i početka kvalifikacija za Euro. Bit će prijateljskih utakmica, ali one u ovim okolnostima neće buditi veliki interes, a to znači da će biti manje novca na svim razinama, uključujući sponzorstva i TV prava – tvrdi Cararro.


Opet, Mundial baš i nije takav zicer za sve. Na primjer, proizvođači sportske opreme ugovore s nacionalnim nogometnim savezima potpisuju prije početka kvalifikacija za Svjetsko prvenstvo, što, pak, znači da se izlažu određenom riziku ako rezultati ne budu na očekivanoj razini. Naravno, iz tog razloga svaki od njih traži reprezentaciju koja spada u skupinu favorita kvalifikacijskog ciklusa.


Tako je Pumu skupo koštao ugovor s Italijom koja će propustiti prvo Svjetsko prvenstvo od 1958. godine. Prve procjene govore da će taj njemački proizvođač sportske opreme zbog tog kiksa Azzurra uknjižiti gubitak od minimalno 1,5 milijuna eura na prodaji dresova. Povrh toga, dan nakon što je Švedska izbacila Italiju u dodatnim kvalifikacijama, dionice Pume zabilježile su lagani pad vrijednosti na burzi. Sličnu sudbinu doživio je i Nike, koji ima ugovor s reprezentacijom SAD-a.


No, tu su područja na kojima proizvođači sportske opreme sigurno zarađuju i barem djelomično kompenziraju gubitke koji nastaju kada se dogode kiksevi poput spomenutih. Naime, u godini održavanja Svjetskog prvenstva potražnja za nogometnim rekvizitima raste za četiri posto u odnosu na prethodne godine. Budući da se na tom polju godišnje okrene oko tristo milijardi eura, lako je zaključiti da povećanje ukupnih prihoda proizvođača sportske opreme iznosi 12 milijardi eura.