Američka grupa na Špancirfestu

Blondie 40 godina kasnije: Svjetlosnim godinama daleko od novog vala

Marinko Krmpotić

Dance rock, disco rock, synthpop, dance pop, reggae pop i tek povremene natruhe novog vala sadržaj su albuma koji nudi 13 novih Blondie pjesama i 53 minute glazbe. Ovaj album bit će dobar samo onima kojima je draga njihova disco dance faza. A njih nema tako puno

Kultni newyorški bend Blondie, jedan od najutjecajnijih američkih bendova koji je najveće uspjehe postigao kasnih sedamdesetih i ranih osamdesetih svojim energičnim i eklektičnim zvukom zasnovanom na punku, novom valu, disku te popu, 25. kolovoza nastupit će u Varaždinu, na šesnaestom Špancirfestu. U Varaždin dolaze u sklopu promocije novog dvostrukog albuma objavljenog u svibnju ove godine. Lijepom običaju da uz određenu obljetnicu objave album velikih hitova ili pak novi studijski album priklonila se i američka new wave grupa Blondie koja je dvojbu o tome treba li objaviti novi, ili album velikih uspješnica riješila tako što je objavila i jedno i drugo. Naime, u povodu četrdesete godišnjice osnivanja grupe objavili su dvostruki album koji je prvi dio kompilacija 12 velikih hitova nazvana »Blondie 4(0) Ever«, a drugi novi, deseti studijski album pod nazivom »Ghosts of Download«. Iako takav potez ima svoje logično opravdanje, jer se na jednom mjestu nudi dio najboljeg iz prošlosti te sadašnji trenutak grupe, većeg komercijalnog uspjeha nije bilo – najbolji plasman, jedanaesto mjesto, ostvaren je u Škotskoj, u Engleskoj su došli tek do 16. mjesta, a u SAD-u do 21. i to na listi nezavisnih albuma, dok su na Billboard ljestvici došli tek do 109. pozicije! Razlog nije teško pogoditi. Stare pjesme ljubitelji grupe već imaju, a novi album daleko je od njihovih ponajboljih dana.   

Svjetska atrakcija




Podsjetimo, Blondie su osnovani u New Yorku 1974. godine, a na stazu slave kreću 1976. godine debi albumom »Blondie« da bi potom 1978. godine s čak dva albuma – »Plastic Letters« i »Parallel Lines« – postali svjetska atrakcija potvrdivši taj status i sjajnim albumom »Eat to the Beat« 1979. godine. Ova su četiri albuma i danas klasični albumi new wave gitarističkog rocka oplemenjenog anđeoskim vokalom seksepilne Debbie Harry i po svemu predstavljaju najveći doprinos koji je grupa Blondie dala svjetskoj rock glazbi.



Kultnom newyorškom bendu Blondie, na pozornici kod Starog grada u Varaždinu predgrupa će biti žestoki zagrebački Malehookers. Inače, koncertni program kod Starog grada započinje u subotu, 23. kolovoza nastupom slovenskih grupa Laibach i Siddartha. Tijekom Špancirfesta posjetitelje očekuju i 2Cellos, Urban & 4, Kiril Džajkovski u kombinaciji Djaikovski feat. TK Wonder & Mc Wasph, londonski Stereo MCs, Brkovi, Kawasaki 3P, Punčke, Parni valjak i Silente.    Ulaznice za pozornicu kod Staroga grada mogu se kupiti na web-stranici Špancirfesta, web-stranici Entrio.hr i na svim na prodajnim mjestima sustava Eventim. Od ranije je u prodaji ograničen broj festivalskih ulaznica po cijeni od 139 kuna. Od danas su u prodaji i vikend ulaznice po cijeni od 199 kuna za prvi, odnosno 169 kuna za drugi vikend Špancirfesta te dnevne ulaznice čija se cijena, ovisno o danu, kreće od 49 do 139 kuna. Za svaki će koncertni dan biti dostupna i ograničena količina dnevnih ulaznica kojima će cijena biti između 39 i 124 kn. (I. Ko.)


Naime, već peti album nazvan »Autoamerican« (1980) bitno je odstupio od novovalne žestine te ponudio čak i disko zvukove što je rockerima bilo nepojmljivo, a na istom je tragu bio i »Hunter« iz 1982. godine koji je komercijalno prošao jako slabo pa se grupa nakon te ploče ugasila da bi se na svjetsku scenu vratila punih 17 godina kasnije albumom »No Exit« i hitom »Maria« koji su te 1999. godine najavili mogućnost velikog povratka jer je album stigao čak do trećeg mjesta u Engleskoj. No, ubrzo se pokazalo da je to bio samo privremeni bljesak jer su u 21. stoljeću objavljeni albumi »The Curse of Blondie« (2003) i »Panic Of Girls« (2011) kod kritike prošli jako loše, a kod publike i gore jer, primjerice, ploča iz 2011. godine nije ni ušla među 200 najprodavanijih na Billboard ljestvici.   

Velika pogreška


Pad značaja za grupu je počeo onog trenutka kad su rockerski novovalni pristup odlučili zamijeniti okretanjem pop i disco te dance rock glazbi. Ono što je Debbie Harry i ostatak grupe natjeralo na taj krivi korak bio je veliki uspjeh njihovih singl ploča s takvom vrstom glazbe. Tako su najprije 1978. godine imali svjetski hit s »Heart of Glass«, a potom su početkom osamdesetih opet do broja jedan u mnogim zemljama svijeta došli s disco rock temom »Call Me«. Ne shvaćajući kako singl ploče kupuje većina, a albume ponajviše oni koji žele od glazbe nešto više, Blondie su se od početka osamdesetih okrenuli toj vrsti glazbe i – pogriješili. Umjesto novovalnog gitarističkog zvuka s kojim su se uspjeli vinuti do zvijezda, oni od početka osamdesetih nude disco rock, synth pop, dance pop…     Isto to čine i s novim albumom koji, iako je po plasmanu na ljestvicama nešto bolji od prethodna dva, daleko od statusa glazbe zanimljive većem broju slušatelja. »Ghosts of Download« sniman je u Mercy Sound studijima u New Yorku i Skyline studijima u Oaklandu. Završili su ga još 2013. godine u ožujku i trebao je biti objavljen u studenom 2013. godine, ali se odustalo zbog gužve koja tada vlada na tržištu i želje da ga objave na četrdesetu godišnjicu rada. Prethodio mu je još prošle godine objavljen singl »A Rose By Any Name« kojeg su slijedili »Sugar on the Side« i »I Want To Drag You Around«. Pod producentskom palicom Jeffa Saltzmana i uz temeljni autorski dvojac grupe (Chris Stein i Debby Harry) na albumu su surađivali ženska grupa Stush, hip hop grupa Los Rakas, kolumbijski elektronički majstor Systema Solar i Hector Fonseca, njujorški house music DJ. Već iz sastava gostiju vidi se o kako orijentiranoj glazbi je riječ, a najavio je to prije objavljivanja albuma i Stein rekavši kako je više no prethodni album rađen uz pomoć računala.   

Ubili »Relax«


Dance rock, disco rock, synthpop, dance pop, reggea pop i tek povremene natruhe novog vala sadržaj su albuma koji nudi 13 novih Blondie pjesama i 53 minute glazbe, a otvara ga nedvojbeni disco latino hit »Sugar on the Side« kojeg, u znatnom dijelu i na španjolskom jeziku, izvode uz Systema Solar.




Toj kombinaciji engleskog i španjolskog, uz mali dodatak reggea zvuka vraćaju se potom i »I Screwed Up« u čijoj im izvedbi pomažu Los Rakas, a to okretanje plesnoj glazbi klupskih prostora očito je i u gotovo svim preostalim pjesmama od kojih su neke poput »Euphoria«, »Take Me in the Night« i »Can’t Stop Watching« zaista svjetlosnim godinama udaljene od novovalnog zvuka. Posebno je neuspješna obrada čuvenog Frankie Goes to Hollywood hita »Relax« koji Blondie izvode uz piano ubijajući i lascivnost i energiju tog davnašnjeg disco hita. Dašak starog gitarističkog zvuka osjeti se tek u solažama nekih pjesama (»Rave«, »Winter«) pa je više no jasno da će ovaj album biti dobar samo onima kojima je draga njihova disco dance faza. A njih nema tako puno.