Ivan Kralj, kreativni producent "Red Rooma"

Najbolji performeri pod krovom “Crvene sobe”

Davor Mandić

Kabare je, u teoriji žanra, povijesno vezan uz velike političke, ekonomske i vojne krize. Možda uspjeh »Red Rooma« govori nešto i o aktualnom društvenom trenutku u Hrvatskoj



S Kraljem razgovaramo o predstojećem izdanju kabarea, ali i o tome zašto ovu manifestaciju javni kapital ne podržava direktno i što će uopće biti s Festivalom novog cirkusa. 


Izvođači prve klase


Što gledatelji mogu očekivati od drugog izdanja »Red Rooma«?



»Red Room« je kombinacija iznimnog cirkusa, uvrnutog humora, suvremenog varijetea i nove burleske





– Šaku u oko, bubu u uho, mravce pod kožom, zabadanje nosa i bez dlake na jeziku. »Red Room« je cirkusko-burleskna obitelj koja prodrmava našu svakodnevicu tjerajući nas da promislimo o našim predrasudama, društvenim manipulacijama, ali i o neostvarenim osobnim snovima. Programski nas očekuju miljenici publike s prvog izdanja kabarea, ali i neki novi umjetnici, nove točke. Bogati dvosatni program na, oko i iznad dviju pozornica, uz otvoren šank za vrijeme cijelog trajanja izvedbe. Na tri dana, od 6. do 8. svibnja, odvest ćemo publiku na vrsno noćno iskustvo, koje neće lako zaboraviti.  


Kako biste u par rečenica objasnili suštinu koncepta »Red Rooma« i zašto je on inovativan na hrvatskoj sceni?


– »Red Room« je kombinacija iznimnog cirkusa, uvrnutog humora, suvremenog varijetea i nove burleske. O njegovoj inovativnosti pisali su i pisat će drugi ljudi. Iz autorske pozicije kreativnog producenta mogu samo istaknuti možda indikativnu činjenicu da su se pod krovom »Crvene sobe« okupili ponajbolji performeri australskog, američkog i europskog kontinenta, motivirani zajedničkim kreativnim potencijalom i idejom projekta. Riječ je o izvođačima prve klase koji svoje iznimno plaćene inozemne angažmane – u varijetetskim programima poput La Soiréea, Palazza ili Torture Gardena – na nekoliko noći zamjenjuju posvećivanjem hrvatskom kreativnom proizvodu. 


Energija koju zajedno uspijevamo stvoriti je nešto što prepoznaju i strani programatori, tako da »Red Room« već bilježi prijedloge inozemnih gostovanja. Oni koji su se, dakle, nagledali inozemnih kabarea, ističu »Red Roomovu« specifičnu poziciju subverzije koja svejedno uspijeva potaknuti interes većih gledateljskih masa, pa i onih sljedbeničkih; vjerujem da rijetko koja domaća predstava bilježi toliki priljev recidivista. Ljudi koji su predstavu gledali prije samo pola godine, žele je gledati – opet. Kabare je, u teoriji žanra, povijesno vezan uz velike političke, ekonomske i vojne krize. Možda uspjeh Red Rooma govori nešto i o aktualnom društvenom trenutku u Hrvatskoj. 

Crvena Hrvatska


Tko je Žandarka Kosor i gdje je Kruško Ljudina?



Do nas su stigle glasine i kako iza »Red Rooma« stoji oporba, te kako je on prvi pokušaj spominjanog »zacrvenjenja Hrvatske«



– »Red Room« se i u novim izvedbama odvija pod visokim pokroviteljstvom premijerke. Prepoznali smo recepture uspješnih festivala, manifestacija i događaja, i odlučili dio svog integriteta također prenijeti autoritetu. Ona koju su prošloga puta, kao Janeza Janšu, odveli policajci (zbog rezanja hrvatske zastave pri otvaranju kabarea), odlučila se vratiti pred hrvatsku javnost i odgovoriti na važna pitanja naše današnjice. Do nas su stigle glasine i kako iza »Red Rooma« stoji oporba, te kako je on prvi pokušaj spominjanog »zacrvenjenja Hrvatske« (prvo »Crvena soba«, a sutra cijela Hrvatska?), pa pretpostavljam da premijerkin angažman ide i u tom političkom smjeru. Što se tiče Kruška Ljudine, prvi put čujem za njega. Je li to neki križanac između stabla i čovjeka? 


Ako se ne varam, izostala je izravna podrška javnog kapitala ovom projektu kroz javne potpore. Zašto?


– Varate se, s obzirom da, kako rekoh, imamo visoko pokroviteljstvo naše prve političke dame, što je, poput Mastercarda, neprocjenjiva vrijednost. Što se tiče Grada Zagreba i Ministarstva kulture, njihovi natječaji sa svojim rokovima podupiru neku teško dohvatljivu budućnost od koje smo mi, naime, brži. S obzirom da smo nove izvedbe »Red Rooma« planirali nakon uspješne praizvedbe u studenome, nije postojao natječaj za javne potrebe u kulturi na koji bismo mogli aplicirati. A nismo htjeli imati godinu i pol pauze između dva igranja, ako već postoji publika koja želi vidjeti tu predstavu. Prijavili smo, međutim, projekt na odjele za međunarodnu suradnju obiju instanci, ali neslužbene informacije govore da »Red Room«, koji je ušao i u kazališne analize 2010. godine kao jedan od najznačajnijih projekata na hrvatskim izvedbenim pozornicama, ipak nije »javna potreba u kulturi«.

Čaroban odgovor za FNC


Što je s Festivalom novog cirkusa u kontekstu kojeg je prošle godine održan prvi »Red Room«?



U kriznim vremenima ne režu se uspješni projekti



– Festivalu novog cirkusa ponuđeno je potpisivanje ugovora s Gradom i Ministarstvom za realizaciju sedmog izdanja, ali uz sredstva s kojima je nemoguće očuvati dignitet međunarodno relevantne manifestacije za koji se FNC, ponajviše svojim naporima, izborio. Njega, baš kao i neke druge projekte nezavisne kulturne scene, prati kob lošeg stanja financija u javnim kasama, a i nesposobnost onih koji ih pametnim političkim odlukama trebaju puniti. U kriznim vremenima ne režu se uspješni projekti, što Festival novog cirkusa sa svojom umjetničkom, općekulturnom, ali i političkom dimenzijom sasvim sigurno jest. To mu, pretpostavljam, nitko upućen niti ne spori, no čaroban i najlakši odgovor glasi – nema se novca. A onda je svizac zamotao čokoladu u novčanicu od 1.000 kuna.