Reagiranje

Obersnel: Promjena modela upravljanja tržnicama donosi pogodnosti zakupcima

P. N.

Vojko Obersnel, Foto: I. TOMIĆ

Vojko Obersnel, Foto: I. TOMIĆ

Nitko neće ni tjerati ni izbacivati dugogodišnje zakupnike, nego baš suprotno – omogućit će im se pravo prvenstva zakupa,kaže riječki gradonačelnik



Poštovani gospodine Prodan,


molim Vas da temeljem Zakona o medijima i Zakona o elektroničkim medijima objavite ispravak navoda iz članka objavljenog 28. prosinca 2017. u Novom listu na stranici 13 pod naslovom „Riječka je placa najskuplja, a uskoro će biti još skuplja“ odnosno na portalu Novog lista 27. prosinca 2017. na poveznici http://www.novilist.hr/Vijesti/Rijeka/Skibola-i-Kukuljan-dali-podrsku-zakupcima-s-trznice-Rijecka-je-placa-najskuplja-a-uskoro-ce-biti-jos-skuplja pod naslovom „Škibola i Kukuljan dali podršku zakupcima s tržnice: Riječka je placa najskuplja, a uskoro će biti još skuplja“.


Politika, prijetnje i pritisci


Podrška koju su nezavisni saborski zastupnik Škibola i nezavisni vijećnik Kukuljan pružili zakupcima s riječke tržnice pozivajući odgovorne osobe u Rijeka Plusu da saslušaju zakupnike na tržnici pokušaj je prikupljanja osobnih političkih bodova na komunalnoj temi upravljanja tržnicama. A prijetnje predstavnika zakupaca vezane uz poskupljenje proizvoda na tržnicama predstavljaju pritisak na Rijeka Plus s ciljem dokidanja onih planiranih rješenja koja na tržnice uvode više reda, štite kupce i podižu razinu kvalitete tržnice kao komunalne djelatnosti.


Višekratni sastanci i svakodnevna komunikacija sa zakupcima na tržnici




Naime, odgovorne osobe u Rijeka Plusu, ali i odgovorne osobe iz gradske uprave (pročelnica Miličević i ja osobno) sa zakupcima na tržnici i njihovim predstavnicima razgovarali smo višekratno i to na sastancima od kojih je na dva, uz predstavnike Rijeka Plusa, bila prisutna i razgovarala sa zakupcima i pročelnica, a treći puta sam s njima razgovarao i ja osobno. Uz to, gotovo svaku nedjelju sam osobno na tržnici i obavio sam niz kontakata i razgovora sa zakupcima i prodavačima kod koji i kao građanin osobno kupujem. A naravno, rukovoditelj službe tržnica u društvu Rijeka Plus, Darijo Krajina, u svakodnevnom je kontaktu sa zakupcima. Stoga, apel zastupnika Škibole i vijećnika Kukuljana da odgovorne osobe saslušaju zakupnike ne predstavlja ništa drugo nego manipulaciju iz koje bi građani, čitatelji Novog lista, valjda trebali pomisliti da sa zakupcima nitko od odgovornih za upravljanje tržnicama ni na koji način ne razgovara. A sa zakupcima se razgovara i to često!


Prijetnje da će riječka placa poskupjeti očito su poruka usmjerena od strane prodavača, odnosno zakupaca prema građanima Rijeke. No, građani onda trebaju znati i činjenicu da ne postoji niti jedan razlog u odnosu između zakupaca na tržnici i Rijeka Plusa, koji tržnicama odnedavno upravlja, zbog kojeg bi cijene proizvoda na tržnici trebale poskupjeti. Upravo suprotno!


Promjena modela upravljanja tržnicama, kojom je ova djelatnost nakon dugogodišnje koncesije dana gradskom trgovačkom društvu na upravljanje, upravo za zakupce donosi niz pogodnosti, a benefite bi onda posredno trebali osjetiti i kupci, a ne da im se putem medija prijeti poskupljenjima.


Ugovori na 5 godina bez dosadašnjeg obaveznog pologa, cijene nepromijenjene, pravo prvenstva zakupa


Primjerice, ugovore za zakup prodajnog mjesta koje su zakupci do sad sklapali na godinu dana u neizvjesnost što će biti iduće godine, od sad će moći sklapati na 5 godina što je bitno dulji rok koji im omogućava veću stabilnost i sigurnost u obavljanju posla. Također, pri sklapanju ugovora više neće biti dužni plaćati polog koji im je predstavljao financijsko opterećenje. U novom načinu rada tog su pologa posve oslobođeni jer su, između ostalog upravo u razgovorima s odgovornim osobama isticali da im polog predstavlja problem.


Prodajna mjesta zakupcima će se dodjeljivati temeljem natječaja i licitacije s tim da će se postojećim zakupcima omogućiti pravo prvenstva zakupa po izlicitiranoj cijeni na natječaju.


Dakle nitko neće ni tjerati ni izbacivati dugogodišnje zakupnike, nego baš suprotno – omogućit će im se pravo prvenstva zakupa.


Valja istaknuti i činjenicu da se cijene zakupa kao ni dnevne naplate nisu povećavale prelaskom upravljanja tržnicama u društvo Rijeka Plus odnosno cijene su iste kao što su bile i u vrijeme kad je tržnicama upravljao privatni koncesionar. Zanimljivo je, međutim, da gospodin saborski zastupnik Škibola, koji cijenu izlicitiranog zakupa od 1.100 kn mjesečno ističe kao velik socijalni problem, do sada nije imao potrebu na tu temu gostovati na riječkoj tržnici. Ali sada, kad upravljanje preuzima gradska tvrtka, nastojeći poboljšati uvjete i za zakupce i za kupce i to bez povećanja cijene zakupa – evo gospodina Škibole da se zauzme za zakupce! Je li to u ikakvoj vezi s činjenicom da gospodin Škibola kao nezavisni saborski zastupnik već dva puta diže ruku za opstanak HDZ-ove Vlade, a riječku gradsku tvrtku doživljava kao tvrtku suprotnog političkog predznaka – to neka sami građani Rijeke prosude.


Politiku na stranu, treba reći i to da su sa svim ovim poboljšanjima i unapređenjima rada tržnica zakupci dobro upoznati jer su ove, kao i mnoge druge teme, s njima dogovarane i raspravljane na više sastanaka koji su svi završavali obostranim izrečenim zadovoljstvom zbog dogovorenog, a uz to cijelo vrijeme sa zakupcima traje kontinuirana komunikacija od strane odgovornih osoba u Rijeka Plusu. Potpuno je netočno da su zakupci „prepušteni sami sebi“. Vrata ureda RIJEKA PLUS-a na adresi Riva Boduli 3/II trajno su im otvorena i oni se, između ostalog, javljaju i osobno u ured spomenutom rukovoditelju službe tržnica, također se javljaju i referentima naplate, a komunikacija im je omogućena i putem objavljenih kontakt telefona.


Posve je neprimjerena konstatacija predstavnika zakupaca Zorana Plavšića da je zakupcima potrebna pravna pomoć jer „sami za sebe ne mogu ništa napraviti protiv Rijeka Plusa“. Zašto bi se zakupci uopće trebali boriti protiv Rijeka Plusa? Pa nije Rijeka Plus neprijatelj zakupaca na tržnici, nego upravitelj koji sa zakupcima transparentno surađuje i želi surađivati na dobrobit poslovanja zakupaca, ali i na dobrobit građana kao kupaca na tržnici. Nejasno mi je zašto bi zakupcima, u svim poboljšanjima uvjeta koje je Rijeka Plus kao gradska tvrtka učinio, trebala pravna zaštita, a sve ove godine ta im pravna zaštita od privatnog koncesionara nije trebala. Otvara li to naznaku da su se odnosi između dosadašnjeg koncesionara i zakupaca rješavali „ispod pulta“?


Od čega to onda zapravo zakupci uopće strahuju?


Vage i suncobrani


Dva su noviteta vezana uz promjenu upravljanja tržnicama najavljena zakupcima, ali i svim građanima. Jedan se tiče vaga i utega koje će zakupcima osiguravati Rijeka Plus. Drugi se tiče suncobrana koje će također zakupcima osiguravati Rijeka Plus. Naplata korištenja i jednog i drugog nipošto neće imati ulogu zarade za Rijeka Plus, već će predstavljati sigurnost korištenja upravo ove opreme koju Rijeka Plus za zakupce nabavlja.


A nabavlja je iz dva razloga: jedan se tiče zaštite građana kao kupaca na tržnici i to osiguranjem ispravnosti tehničkih uređaja jer će na ovaj način, ujednačavanjem uređaja, za ispravnost vaga i utega i njihovo održavanje odgovarati Rijeka Plus koji će kontinuirano i kontrolirati ispravnost ovih uređaja, a drugi se tiče unaprjeđenja vizualnog identiteta tržnice kao mjesta atraktivnog ne samo u kontekstu posjeta građana i kupaca, nego i turista koji u Rijeku dolaze u sve većem broju. Taj je vizualni identitet (u smislu zeleno-bež suncobrana i nadstrešica) dogovoren s konzervatorskim odjelom i te suncobrane za zakupce će kupiti Rijeka Plus.


Do sada pojedini zakupci suncobrane uopće nisu imali, pojedini su imali neprimjerene rastrgane i vrlo neuredne suncobrane, pojedini su suncobrani zakupaca bili reklamni, i nosili ambleme različitih pivovara ili nekih drugih tvrtki i sl. Uopće oko suncobrana su se zakupci sami snalazili kako su mogli ili znali. U tom smislu, novi suncobrani koje će za zakupce na tržnici kupiti Rijeka Plus predstavljaju uvođenje reda i poboljšanje u vizualnom identitetu tržnice.


Prijetnje povećanjem cijena zaslužuju prijezir građana


U konačnici želim reći da ovaj istup zakupaca u medijima potpomognut akterima političke scene smatram posve neprimjerenim pokušajem pritiska da se cijena zakupa prodajnih mjesta na tržnici smanji. Tim više što smo u dosadašnjoj komunikaciji postigli više nego razuman dogovor da se cijene zakupa neće povećavati unatoč značajnim financijskim sredstvima koja će Rijeka Plus izdvojiti za poboljšanje uvjeta rada zakupaca i za pružanje kvalitetnije usluge kupcima.


Da pojednostavim i skratim – gradska tvrtka Rijeka plus u nadolazećem razdoblju, imajući u cilju unapređenje tržne djelatnosti u Rijeci, kupuje nove drvene štandove, nove metalne kioske, nove drvene stolove, nove suncobrane, nove vage i utege i dr. tehničku opremu, obnavlja postojeće betonske stolove za koje izrađuje nove čelične konstrukcije s tendom itd. – i sve to čini bez povećanja cijena zakupa prodajnih mjesta za zakupce, dapače, s dogovorenim poboljšanjem uvjeta za zakupce. A što predstavnici zakupaca čine zauzvrat? Pojedini predstavnici zakupaca s pojedinim (tobože nezavisnim) političarima građanima Rijeke prijete povećanjem cijena proizvoda na tržnici! Jedino što ni zakupci ni nezavisni političari Kukuljan i Škibola građanima Rijeke nisu i ne mogu objasniti je – zašto bi se cijene proizvoda na tržnici trebale povećati?


Svatko normalan shvatit će da je to s jedne strane traženje kruha preko pogače, a s druge strane tipično demagoško političko manipuliranje! Objedinjena kombinacija, na nesreću njenih glavnih aktera, polučit će prijezir građana Rijeke jer Riječani nisu glupi”, navodi se u reagiranju Vojka Obersnela.