Novi plovidbeni red

Luka Rijeka ispada iz Adriatic Expressa

Darko Pajić

Neki od osam kontejnerskih brodova na liniji Azija – Adriatic Express i dalje će ticati Kopar i Trst, ali neće ulaziti u Kvarner. To bi moglo utjecati i na status riječke luke



Riječka luka bi uskoro mogla ostati bez kontejnerske brodske linije koju su prije nešto više od šest mjeseci uveli vodeći svjetski azijski brodari Hyundai Merchant Marine, Yang Ming Line, Hanjin Shipping i United Arab Shipping Company.


Vijest još nije službena, ali se čini sasvim izvjesnom, jer u plovidbenom redu na liniji Azija – Adriatic Express, više nema Rijeke, barem ne kod svih spomenutih brodara.


Itinerar nekih od ukupno osam velikih kontejnerskih brodova uposlenih na ovoj liniji i dalje predviđa ticanje Kopra i Trsta, ali ne i ulazak u Kvarner.   

Ispod ranga Kopra


Denis Vukorepa, predsjednik Uprave »Luke« Rijeka, djelomično demantira ovu vijest, te ističe kako ništa još nije službeno, kao i da to nisu potvrdili neki od predstavnika pojedinih brodarskih kompanija s kojima se još nedavno susreo.




Smatra kako se u praktičnom smislu neće ništa značajnije promijeniti ukoliko azijski brodari i zaobiđu Rijeku.


To ipak nije sasvim točno, jer bi se time donekle označio i status riječke luke na sjevernom Jadranu, koji bi i formalno bio ispod ranga Kopra i Trsta, ne samo kad je riječ o ovoj brodskoj liniji.


Zanimljivo je također da red plovidbe jednog od brodova na liniji Azija – Adriatic Express predviđa ticanje Kopra dva puta, pa brod tako prvo dolazi u slovensku luku, zatim ide u Trst i Veneciju, pa se ponovo vraća u Kopar.


U Rijeku više ne dolazi, ali ide dva puta u Kopar zbog limita luke Venecija, malog gaza, plime i oseke, itd.


Brodarima se isplati prvo ići u Kopar, istovariti teret, otploviti s manjim gazom u Veneciju, tamo ukrcati značajne količine robe za talijanski izvoz, te se opet vratiti na krcanje robe u Kopar, koji od svega samo dodatno profitira.   

Promjene uobičajene


Direktor tvrtke Jadranska vrata Goran Manfreda pojašnjava kako se ništa dramatično ne događa, jer svi brodari na svjetskom tržištu krajem godine preispitivaju poslovne ugovore, mijenjaju luke i izrađuju nove plovidbene redove.


 – Posljednji brod u ovoj liniji od Azije do sjevernog Jadrana ima stići 2. veljače, a poslije toga ćemo vidjeti hoće li se nešto promijeniti. Važno je znati da niti jedan brodar ili agent nije napustio riječku luku, a ovakvih promjena plovidbenih redova imali smo puno i ranije.


Ako jedan brodar odluči nešto mijenjati bit će to prilika za drugog. Na Brajdici se radi punim intenzitetom i tako će i ostati, ističe Manfreda, dodajući kako je i prošle godine na terminalu odrađen promet 30 posto veći od realnog kapaciteta, što znači da manjak prostora i kapaciteta ostaje najveći problem Brajdice, koja i dalje čeka odluku o strateškom partneru.


Ista još uvijek nije usvojena iako se najavljivalo da će to pitanje biti riješeno do kraja prošle godine.


Zanimljiv je također podatak o udjelu pojedinih brodara u kontejnerskom prometu riječke luke u prošloj godini. Najveći udio od 28 posto imao je MSC, zatim slijedi Maersk sa 24 posto, te CMA CGM sa 16 posto.


Na četvrtom mjestu su Hyundai Merchant Marine, Yang Ming Line, Hanjin Shipping i United Arab Shipping Company, koji zajedno imaju 12 posto. Pritom treba napomenuti kako taj promet nije ostvaren samo na liniji Azija – Adriatic Express.



– Postoje neke informacije o promjeni u najavljenom plovidbenom redu. Ukoliko bi se tako nešto i pokazalo točnim mi nećemo izgubiti teret, jer će biti uveden feeder servis kao zamjenski servis između neke od prekrcajnih (hub) luka u regiji. Hoće li to biti Kopar ili Trst? Doista ne znam u ovom trenutku, nije isključeno da bi to bile i neke južnije luke na Mediteranu, kazao je Denis Vukorepa, predsjednik uprave Luke Rijeka.