Iznenađujući rezultati

Usporava li boravak u svemiru ključne procese starenja?

Hina

Scott Kelly, Foto: REUTERS

CAPE CANAVERAL Astronaut koji je proveo gotovo godinu dana na Međunarodnoj svemirskoj postaji (ISS) iskusio je promjene na tijelu koje, po pretpostavci znanstvenika NASA-e, mogu usporiti procese starenja, prenio je Independent.

Scott Kelly, čiji je jednojajčani brat blizanac Mark umirovljeni astronaut, na ISS-u je u 2015. i 2016. proveo 340 dana.

Znanstvenici su iskoristili priliku da prouče promjene koje su se dogodile na Kellyjevu tijelu dok je boravio u svemiru, u odnosu na one zamijećene na tijelu njegova brata Marka. Scott i Mark idealni su kandidati za takvo proučavanje s obzirom na to da imaju jednak DNK.

Rezultati su bili iznenađujući.

Telomeri, krajnji segmenti ili sitni komadići DNK koji utječu na dugovječnost i zdravlje, u bijelim krvnim stanicama Scotta Kellyja produljili su se dok je boravio u svemiru, odnosno postali su dulji nego kod njegova brata Marka.

Duljina tih zaštitnih kapa na kraju kromosoma određuje koliko će brzo stanice ostarjeti, koliko smo skloni moždanom udaru ili razvoju raka, kardiovaskularnim bolestima, pretilosti, vaskularnoj demenciji, dijabetesu, osteoporozi… U osnovi, što su kraći telomeri, kraći je životni vijek. Svaki put kad se stanica replicira, mali komadić DNK skida se s kraja svakog kromosoma. Duljina telomera na kromosomima genoma kod čovjeka prosječno omogućuje oko 50 replikacija.

»Mi smo očekivali upravo suprotno«, kazala je za časopis Nature radiobiologinja Susan Bailey.

Dodatna radijacija kojoj su astronauti izloženi za vrijeme boravka u svemiru, po očekivanjima znanstvenika trebala je utjecati na skraćenje telomera.

Bili su u tolikoj mjeri iznenađeni rezultatom da su primjerke poslali u drugi laboratoriji kako bi ih još jedanput provjerili. U tijeku je studija u koju je uključeno 10 astronauta, kako bi se precizno ustanovilo što se uistinu dogodilo, no znanstvenici ističu da rezultat nije nužno povezan s boravkom u svemiru.

U članku objavljenom na NASA-inim internetskim stranicama o istraživanju o učinku boravka u svemiru na organizam Scotta Kellyja stoji da bi »on naprosto mogao biti povezan sa smanjenim unosom kalorija i pojačanom tjelovježbom tijekom misije«.

U članku se ističe da su se telomeri, po Scottovu povratku na Zemlju, ponovno počeli skraćivati.

Zanimljivo je da se aktivnost telomeraze (enzima koji obnavlja i produžuje telomere) pojačala u studenome kod oba brata. Znanstvenici su to pripisali stresnome obiteljskom događaju koji je pogodio obojicu.