Protein zaslužan za oplodnju ženske spolne stanice

Pronađen ključ plodnosti

Ljerka Bratonja Martinović

Otkriće je objavljeno u časopisu Nature, a znanstvena javnost ocjenjuje da je pronađen ključ plodnosti koji će omogućiti uspješnije postupke umjetne oplodnje i djelotvorniju kontracepciju

ZAGREB Britanski su znanstvenici nakon punih osam godina traganja pronašli »molekulu života«, protein koji omogućuje oplodnju ženske spolne stanice. Otkriće je objavljeno u posljednjem izdanju časopisa Nature, a znanstvena javnost ocjenjuje da je njime pronađen ključ plodnosti koji će omogućiti uspješnije postupke umjetne oplodnje i djelotvorniju kontracepciju. Novootkriveni protein koji se nalazi na površini jajne stanice i služi kao receptor prilikom oplodnje nazvan je Juno, po rimskoj božici plodnosti.

U postupku oplodnje dolazi do spajanja jajne stanice i spermija, čime nastaje embrio. Tražeći način na koji se spolne stanice prepoznaju i spoje, japanski su znanstvenici 2005. godine u spermiju otkrili protein koji ima funkciju prepoznavanja jajne stanice. Taj su protein nazvali Izumo, po japanskome hramu posvećenome braku, a sve dosad tragalo se za njegovom »drugom polovicom« u ženskoj spolnoj stanici, koja omogućuje prepoznavanje muške i ženske spolne stanice.

– Riješili smo dugotrajnu misteriju biologije identifikacijom molekula u spermi i jajnoj stanici koje se vežu u trenutku spajanja spolnih stanica. Bez njihove interakcije, do oplodnje neće doći – ustvrdio je Gavin Wright, voditelj istraživanja iz Wellcome Trust Sanger Instituta, te najavio kako će ovo otkriće omogućiti djelotvornije postupke medicinski pomognute oplodnje i proizvodnju novih kontracepcijskih sredstava.

Do otkrića nove molekule znanstvenici su došli istraživanjem laboratorijskih miševa, a pokazalo se da je bez proteina Izumo i Juno oplodnja nemoguća, kao i da Juno ima ulogu u sprečavanju spajanja sperme s već oplođenom jajnom stanicom. Ovo je prva otkrivena interakcija prepoznavanja spolnih stanica u bilo kojem organizmu, a činjenica da je povezivanje dvaju proteina vrlo slabo vjerojatno je razlog da se to sve dosad smatralo misterijom«, ustvrdila je Enrica Bianchi, koautorica istraživanja.

Autori istraživanja započeli su sa screeningom neplodnih žena kako bi utvrdili je li manjak proteina Juno odgovoran za njihovo stanje. Ako jest, jednostavni genetski test mogao bi pomoći liječnicima da im osiguraju pra- vu terapiju te ih poštede skupih i nedjelotvornih postupaka i stresa. Postupci in-vitro fertilizacije, naime, ne mogu uspjeti bez proteina Juno. Manjak tog proteina mogao bi se u postupcima umjetne oplodnje nadomjestiti metodom direktnog ubrizgavanja spermija u jajnu stanicu.

Očekuje se da bi ovo otkriće moglo poslužiti za stvaranje jednostavnih krvnih testova utvrđivanja plodnosti, te stvaranju nove generacije nehormonskih kontraceptiva.