Tražilica

Tko može zaprijetiti divu: DuckDuckGo prijetnja Googleu

Danko Radaljac

DuckDuckGo

DuckDuckGo

Dominacija diva iz Kalifornije u pretraživanju interneta još uvijek je sigurna, ali možda ne »za sva vremena«



Možda najkonstantnija bitka koja se vodi na internetu je ona za anonimnost. Obični korisnici, ali nerijetko i oni poslovni, željeli bi čim veću, dok se internet tvrtke, kao i sigurnosne službe raznih država, trude znati što više o posjetiteljima interneta. Google, kojem je to glavni način zarade, jedan je od simbola praćenja ljudi, odnosno njihovih internet navika.


A ako je Google Golijat u tom svijetu tražilica i odnosa prema korisnicima, DuckDuckGo je David, mali borac protiv takvog načina rada i odnosa prema privatnosti. Ukratko, DuckDuckGo je klasični internet pretraživač, a što im je glavna preokupacija vidi se u njihovom motu: »Tražilica koja vas ne prati«. Pojednostavljeno kazano, za razliku od Googla koji pohranjuje svaki vaš pretražen pojam i stranicu na koju ste kliknuli, ovaj sad već devetogodišnji projekt ništa od toga ne »pamti«, garantira potpunu anonimnost pretrage.


Treba odmah kazati kako DuckDuckGo (DDG) trenutno nije nikakav konkurent Googleu. Div iz Kalifornije ima preko 81 posto kompletnog tržišta internet pretraga i zapravo mu nitko nije konkurent, a DDG ima dosta ispod jedan posto tržišta te je tek u najboljem slučaju, s ovogodišnjim porastom, peti pretraživač. Ali kako je internet teritorij ljudi širokog spektra preferencija i želja, DDG je stekao sad već zavidnu reputaciju kod dvije zanimljive skupine. Prije svega, paranoici sigurnosti su marketinško tržište broj jedan ove tražilice, sama činjenica da nigdje nije upisano što se tražilo, na koju se stranicu kliknulo, dovoljan je razlog da se stekne popularnost u tim uskim krugovima. Kako je sam pokretač ove stranice, Gabriel Weinberg, kazao, slučaj Snowden im je bio reklama sam po sebi. Druga skupina ljudi koji vole ovu tražilicu su svojevrsni internet hipsteri, koji uvijek idu kontra glavne struje. Google, Bing, Yahoo i Baidu, glavni igrači na tržištu, u svojoj srži su multinacionalne kompanije ili pretraživači izrađeni od multinacionalki, tako da je DDG pravi oponent takvom pristupu i raj za online hipstere.




Za one koji žele više, DDG omogućuje i pretraživanje kroz pretraživač Tor, koji omogućuje potpunu anonimnost i koji sad već ima i pomalo zlokobnu reputaciju zbog povezanosti s dark webom, djelom interneta gdje se događaju stvari koje su upitne legalnosti i moralnosti u nekim slučajevima.


Zarađuje li uopće DuckDuckGo? Prema podacima za 2015. – nešto više od milijun dolara, uz rast od stotinjak posto za 2016., što sve u odnosu na Googleove desetke milijardi dolara nije mnogo.