Tehnološka revolucija

Riječka tvrtka Fortis Media izradila razvojnu platformu Webiny

Andrej Petrak

Dostupne platforme za izradu internetskih stranica nisu nam odgovarale u smislu razvoja tehnologije pa smo odlučili razviti vlastitu. Netko može reći kako ono što smo razvili već postoji. No, postojao je i MySpace pa ga je Facebook pregazio

Riječani Sven Al Hamad i Goran Čandrlić iz tvrtke Fortis Media izradili su razvojnu platformu Webiny, za koju najavljuju da će revolucionalizirati način na koji se razmišlja o platformama za izradu internetskih stranica. Webiny platforma razvijala se pune dvije godine, a trenutno se sastoji od pet različitih proizvoda: CMS platforme za upravljanje web stranicama, Booking sustava za turističke agencije i hotele, Email Marketing sustava, sustava za upravljanje bannerima, te web shopa, a u razvoju je CRM sustav za odnose s kupcima. Svi ti proizvodi bit će ponuđeni kupcima iz cijelog svijeta prije kraja ove godine, a bit će ih moguće kupiti putem internetske stranice Webiny.com. Fortis mediji već se javilo više zainteresiranih klijenata, a riječ je uglavnom o dizajnerskim agencijama iz Hrvatske, ali i europskih zemalja.   – Webiny platformu osmislili smo zbog toga što smo tijekom višegodišnjeg rada na razvoju web stranica uvidjeli što je korisnicima potrebno. Dostupne platforme nisu nam odgovarale u smislu razvoja tehnologije, tako da smo odlučili razviti vlastitu platformu kako bi našim klijentima mogli ponuditi što bolju uslugu. Na temelju naše »core« platforme razvili smo pet različitih proizvoda, kaže Goran Čandrlić.    

Dodaje kako je kod Webiny inovativan po tome što klijentima omogućuje da jednostavno i lako prilagode proizvod svojim potrebama.



Al Hamad kaže kako problem poslovanju u Hrvatskoj stvaraju i porezi te drugi nameti.


– Od deset tisuća kuna koje zaradite u Hrvatskoj, u džep zaposlenika možete staviti samo tri tisuće kuna. Državni nameti i porezi su ogromni. Ispada da mi trenutno radimo za državu, i to duplo više nego za sami sebe. Čudimo se kako smo uopće do ovdje dogurali. Ali, očito imamo jako dobar proizvod koji tržište prihvaća, tako je doživljen. Poslove dobivamo preko referenci i zasad uspijevamo napredovati i razvijati se, kaže Al Hamad.





– Netko može reći kako ono što smo razvili već postoji. No, postojao je i MySpace pa ga je Facebook pregazio. Naša platforma je izuzetno brza, jer koristili smo najmodernije dostupne tehnologije, a ujedno je i sigurna, s obzirom na to da razvojni kod nije izašao »van«. Targetirano tržište su nam tvrtke koje svoje poslovanje baziraju online. Što se toga tiče, računamo i na hrvatske kupce, pogotovo turističke agencije, kaže Čandrlić.


Sven Al Hamad kaže kako se pri razvoju namjerno nije odlučio za open source rješenja, kako se ne bi ugrozila sigurnost.


– Wordpess i Joomla su besplatni, ali u njihovom slučaju svaki se mjesec zna izmijeniti i po deset različitih developera na pojedinim modulima. Rade na jednom modulu mjesec dana, a zatim izgube volju. Klijent se tako nađe pred zidom, jer izgubi svoju platformu za poslovanje. Kod nas se tako nešto ne može dogoditi, jer klijent potpisuje ugovor i mi se u potpunosti brinemo za održavanje softvera.


Uložili smo stotine tisuća kuna našeg novca, puno vremena i užasno puno znanja u razvoj Webinyja. Želimo biti najbolji. Webiny se može napraviti za šest mjeseci, a mi smo ga radili jako dugo. Time smo dobili na »edgeu«. Vjerujem da će dizajnerske i web developer firme to prepoznati, kaže Al Hamad.


Fortis Media namjerava otvoriti dijelove koda Webiny platforme, kako bi omogućili da se platforma dalje razvija i unapređuje.


– Nije nam cilj Webiny držati za sebe, već omogućiti developerima da mogu uzeti našu platformu kako bi pomoću nje mogli razvijati nove proizvode. Time se automatski stvara tržište ljudi koji često razvijaju putem naše platforme, čime će im se otvoriti nove mogućnosti. Stvara se i tržište poslova, jer pratit ćemo ljude koji rade s našom platformom i automatski ih možemo preporučiti našim klijentima. No, prvi je korak da dizajnerskim kućama omogućimo izradu dizajna za naš sustav. Mogu kupiti naš CMS, nacrtati template i klijentima naplatiti i jedno i drugo. Mi ćemo odraditi cijeli tehnički dio, a dizajnerskoj kući preostaje da nacrtaju dizajn i »zalijepe« ga na našu platformu, kaže Al Hamad.


Fotis Mediju pokrenuo je Goran Čandrlić 2009. godine, a tvrtka se u svojim počecima bavila uglavnom internet marketingom. No, tijekom godina poslovanje se širilo pa sada šest stalno zaposlenih i dvoje vanjskih suradnika odrađuje sve poslove, u sklopu onoga što se u internetskom poslovanju naziva »full service digital agency«, a uključuje internet marketing, izradu, postavljanje i dizajniranje web stranica, te svega drugog što klijenti zatraže.



– Surađujemo s Design Strategistom, riječkom branding agencijom, koja radi za Esensu, a izradili su i cijeli vizualni identitet riječkog Surf’n’Fries. Imamo desetak klijenata, a iako je dosta njih iz Hrvatske, surađujemo i s njemačkim turističkim agencijama. Jedan projekt radimo za klijenta u Engleskoj, a ubrzo bi u razvoj trebao krenuti i projekt za klijenta u Švicarskoj. Posao u principu dosad i nismo sami tražili, jer klijenti nas sami nađu, bilo preko referenci ili pretragom interneta, kaže Čandrlić.    


– Potražnja je velika i odlučili smo da ćemo se radije fokusirati na deset kvalitetnih projekata, nego na stotinu malenih. Trenutno jako puno ulažemo u kadar. Sve što smo dosad postigli napravili smo svojim kapitalom, dodaje Al Hamad.   Čandrlić veli da u postojećoj poduzetničkoj klimi u Hrvatskoj nisu naišli na sluh kod banaka, pa čak i kod državnih programa za poticanje poduzetništva.

– Banke radije financiraju potrošnju, nego proizvodnju. Svi kažu, nema proizvodnje, a ovo što mi radimo je u konačnici proizvodnja. Proizvodimo digitalni proizvod, kao što ga u Finskoj proizvodi Nokia, ili u SAD-u Apple. Međutim, kod nas nema sluha za financiranje digitalne proizvodnje intelektualnih usluga, kaže Čandrlić. On i Al Hamad zato razmišljaju o tome da poslovanje svoje tvrtke, što se tiče Webinyja, prebace u London.