Analiza saslušanja

OTIŠAO JOŠ BOGATIJI Od afere Facebook jedini je profitirao – Mark Zuckerberg

Andrej Petrak

Foto Reuters

Foto Reuters

S ispitivanja je otišao tri milijarde dolara bogatiji, koliko je narastao njegov udio u Facebooku zahvaljujući rastu dionica ove tvrtke na Wall Streetu



Žao mi je, trebali smo više paziti, odgovarao je Mark Zuckerberg, šef Facebooka na stotine pitanja čak 44 senatora tijekom dvodnevnog saslušanja pred Kongresom, nakon velikog skandala sa zloupotrebom osobnih podataka gotovo devedeset milijuna, uglavnom američkih korisnika ove najveće svjetske društvene mreže. Rekao je da mu je žao, a nakon ispitivanja otišao tri milijarde dolara bogatiji, koliko je narastao njegov udio u Facebooku, zahvaljujući rastu dionica ove tvrtke na Wall Streetu.


Dok američki narodni zastupnici nisu pronašli nekakvo rješenje oko reguliranja djelovanja Facebooka, a milijuni ljudi zabavljali se slagajući internetske memove Zuckerberga sa svjedočenja, koji ga prikazuju kao Datu iz Zvjezdanih staza i zbijajući razne šale, čini se kao da je šef Facebooka jedini koji je profitirao od ovih saslušanja. Dionice Facebooka u utorak su porasle za 4,5 posto, dok su nakon saslušanja u srijedu ostvarile dodatni rast od 0,78 posto. Tijekom svjedočenja je uglavnom poprilično suvereno odgovarao na pitanja senatora, od kojih su pojedini svojim upitima prikazali da baš i ne razumiju o čemu se to na Facebooku radu, pa otišao kući brojati novozarađeni novac.


Sami senatori moći će si u bilježnice upisati plusić za još jedan odrađeni zadatak, a sami korisnici Facebooka su se barem dobro zabavili gledajući cijeli šou. Iako nakon ova dva dana ne mogu biti ništa sigurniji oko svojih podataka, pitanje je tko to na internetu uopće može biti. Kako je to sam Zuckerberg jasno odgovorio kad ga je jedan senator pravednički pitao kakav to poslovni model Facebook uopće ima kad korisnicima dopušta besplatan pristup: »Senatore, mi vrtimo reklame«. Dok je tako, a teško bi ikako drugačije moglo i biti, jasno je da će oglašivači morati imati pristup određenim metapodacima korisnika ove društvene mreže. Facebook je samo u 2017. ostvario prihod od 40 milijardi dolara od reklama.




Govorio je Zuckerberg, doduše, dosta o svojoj i Facebookovoj misiji povezivanja ljudi, stvaranja zajednice i želje da se ljudi približe jedni drugima. Tvrdi: Oglašivači i razvijatelji softvera nikada neće imati prioritet sve dok sam ja na čelu Facebooka«.


Izazovi za nas Amerikance 


– Stvorio sam Facebook dok sam bio na koledžu. Danas razumijem da problemi o kojima pričamo nisu problemi samo za Facebook, već i za naše društvo, to su izazovi za sve nas Amerikance, rekao je Mark Zuckerberg pred združenim odborom američkog Kongresa.


Pojedini internetski komentatori odmah su povukli paralelu sa Zuckerbergovim pokajničkim izjavama izrečenim 2003. Samo godinu prije nego li je pokrenuo Facebook, još kao student na prestižnom američkom sveučilištu Harvard, stvorio je internetsku stranicu Facemash, koja je bez ikakvih suvišnih pitanja i dopuštenja »skidala« fotografije studenata sa sveučilišnog intraneta kako bi posjetitelji Facemasha mogli kliknuti koliko su im lica na fotografijama zgodna. Nakon gnjevnih reakcija dijela studenata i profesora, Zuckerberg se požurio ispričati: »Nadam se da razumijete, svakako nisam htio da se stvari ovako dogode. Ispričavam se za bilo kakvu štetu koju sam mogao prouzročiti time što sam zanemario sagledati koliko će se brzo ova internetska stranica proširiti i kakve će posljedice stvoriti. Sad definitivno vidim kako su se moje namjere mogle vidjeti u pogrešnom svijetlu«.


Petnaest godina kasnije što se promijenilo u Zuckerbergovom pristupu? Pa, malo ili ništa, sudeći kakav je gnjev korisnika i javnosti, na koju su morali reagirati političari u SAD-u, Velikoj Britaniji i diljem Europske unije, izazvao skandal s krađom osobnih podataka zbog djelovanja tvrtke Cambridge Analytica. Britanska tvrtka Cambridge Analytica, koja je svoje usluge dala kampanji Donalda Trumpa za američkog predsjednika, ali kasnije i kampanji zagovornika Brexita, 2014. pribavila je podatke o 87 milijuna korisnika Facebooka, prijatelja 270.000 osoba koje je odgovorila na psihološki upitnik, djelo njihova poslovnog partnera. To je omogućilo Cambridge Analytici stvaranje dragocjene baze podataka koja se potom može iskoristiti u političkoj kampanji za direktno prilagođavanje političkih oglasa i sadržaja krajnjem korisniku. Do 2015. aplikacije »trećih strana« na Facebooku su imale pristup podacima i prijatelja onih koji su im dali suglasnost za pristup njihovim profilima. Nakon otkrića djelovanja Cambridge Analytice o čemu se vode istrage s obje strane Atlantika šef Facebooka priznao je da društvena mreža mora bolje kontrolirati upotrebu podataka trećih strana.


Jedan od 87 milijuna korisnika 


Rezultat ovog skandala je i ispitivanje pred Kongresom, a Facebook na udaru kritika najavljuje veću transparentnost. Jedna od zapanjujućih stvari drugog dana svjedočenja bilo je da je i sam Mark Zuckerberg priznao da su i njegovi podatci bili na udaru. Rekao je kako je i on jedan od 87 milijuna ljudi čije je podatke iskoristila Cambridge Analytica, ne davajući nikakve preciznije detalje. Njegovo priznanje zorno svjedoči kako niti informatički pismeni osnivač Facebooka nije siguran. Facebooku sigurno ostaje problem uvjeravanja javnosti da korisnici jednostavno mogu zaštiti osobne podatke, a da dodatna regulacija nad Facebookom nije potrebna.


– Facebook se našao u centru brojnih kompliciranih i kontroverznih rasprava. Koliko je utjecaja ruska propaganda imala na izbore na Zapadu? Jesu li podaci prikupljeni na Facebooku bili od ključne važnosti za predsjedničke izbore u SAD-u i referendum u Velikoj Britaniji? Bi li trebalo uvesti ograničenje oglašavanja na Facebooku? Otkrivanje istine i suočavanje s novim izazovima na koje nailazimo težak je zadatak te će biti potrebno više od Zuckerbergovog pojavljivanja pred Kongresom kako bi se došlo do cilja, komentirao je britanski investigativni novinar James Ball.


No, gnjev korisnika doći će i proći, senatore je Zuckerberg svojim svjedočenjem uglavnom smirio, a ni kampanja #deletefacebook kojim se pozivalo više od dvije milijarde korisnika za brisanjem svojih profila na ovoj društvenoj mrežu nije rezultirala nekom prevelikom štetom za Facebook. Svakako, tvrtka će morati poduzeti određene korake, kako bi pokazala da brine za sigurnost podataka, ali tko se ne bi kladio da će nakon svega za Facebook i dalje ostati »business as usual« Kao i 2003. Mark Zuckerberg može sigurno krenuti dalje.