Fact Checking

Facebook tvrdi: Štitimo EU izbore od netočnih informacija, evo kako

Portal Novilist.hr

Foto Reuters

Foto Reuters

Facebook uvodi novitete, s ciljem unapređenja borbe protiv širenja netočnih i lažnih vijesti, između ostalog i u suradnji s pet novih lokalnih provjeravatelja činjenica, među kojima je i hrvatski Faktograf



Antonia Woodford, product menadžerica u Facebooku na blogu se osvrnula na načine na koji Facebook štiti EU izbore od netočnih informacija. Navodi da uvode nove jezike u program provjere činjenica (Fact Checking program).


Prijevod njene objave prenosimo ispod:


Ususret izborima za Europski parlament koji će biti održani u svibnju, borbu protiv širenja netočnih informacija stavili smo na vrh svoje liste prioriteta. Jedan je od načina kojima smanjujemo širenje lažnih vijesti udruživanje s neovisnim, vanjskim provjeravateljima činjenica diljem svijeta. Danas najavljujemo širenje programa unutar Europske unije s 5 novih lokalnih provjeravatelja. To su Ellinika Hoaxes u Grčkoj, FactCheckNI u Sjevernoj Irskoj, Faktograf u Hrvatskoj, Observador u Portugalu i Patikrinta 15min u Litvi. Te će organizacije provjeravati i ocjenjivati točnost sadržaja na Facebooku.




Svi naši partneri u provjeri informacija licencirani su od strane Međunarodne mreže za provjeru činjenica (International Fact-Checking Network – IFCN), koja primjenjuje načela poput nepristranosti i transparentnosti izvora informacija. Ti su partneri ujedno i sudionici suradničke inicijative FactCheckEU koju vodi IFCN s ciljem provjere sadržaja vezano uz izbore za Europski parlament. Od danas će svi sudionici inicijative FactCheckEU moći pregledavati i ocjenjivati tvrdnje na Facebooku.


Naš program sad uključuje 21 partnera koji provjeravaju činjenice na 14 europskih jezika: danskom, engleskom, francuskom, grčkom, hrvatskom, litavskom, nizozemskom, norveškom, njemačkom, poljskom, portugalskom, španjolskom, švedskom i talijanskom. Kad provjeravatelj činjenica ocijeni vijest netočnom, mi je prikazujemo niže u News Feedu, znatno smanjujući njezino širenje te broj ljudi koji će je vidjeti. Stranice i domene koje će nastaviti dijeliti netočne vijesti također će vidjeti da se njihovo širenje smanjilo te da im je ukinuta mogućnost ostvarivanja zarade i oglašavanja. Time ćemo pomoći u zaustavljanju širenja netočnih vijesti koje su financijski motivirane. Naše iskustvo pokazuje da smo, kad je vijest označena netočnom, njezino širenje uspjeli smanjiti za 80 posto.


Program je dio našeg trodijelnog procesa kojem je cilj unaprijediti kvalitetu i autentičnost vijesti na News Feedu. Uklanjamo korisničke račune i sadržaj koji krše naše Standarde zajednice (Community Standards) ili pravila oglašavanja (ad policies), smanjujemo širenje netočnih vijesti i neautentičnog sadržaja poput senzacionalističkih, clickbait naslova te informiramo ljude pružajući im širi kontekst vijesti koje im se prikazuju.


U sljedećih nekoliko tjedana poduzet ćemo dodatne mjere u cilju zaštite izbora u EU, uključujući:


Click-Gap: Naš sustav rangiranja u News Feedu koristi brojne signale kako bi osigurao da ljudi vide vijesti koje su im zanimljive i za njih relevantne. Nedavno smo predstavili novi signal pod nazivom click-gap, koji može prepoznati kreira li internetska stranica sadržaj niske kvalitete tako što uzima u obzir postotak svih klikova na nju te ih uspoređuje s brojem klikova koje dobiva s drugih stranica ili sa statusom stranice na internetu. Veća je vjerojatnost da stranice koje imaju velik nesrazmjer u klikovima kreiraju sadržaj niže kvalitete kao što su netočne informacije.


Dodatni podaci pod opcijom Context: Kako bismo pomogli ljudima u procjeni kredibiliteta nekog članka, ranije smo uveli opciju koja prikazuje više informacija o izvoru članka, poput podataka o autoru s Wikipedije ili mjesta na kojima je članak podijeljen. Dodatno uvodimo podatak o tome je li stranica već ranije dijelila netočne informacije, kao i Indikatore povjerenja (Trust Indicators), odnosno poveznice koje osigurava autor, a koje pružaju uvid u njihove principe provjere činjenica, etički kodeks, politiku objave ispravaka te informacije o vlasništvu, financiranju i članovima uredničkog tima.


Obavještavanje o novim značajkama u rubrici Page Quality (Page Quality Tab): Kako bismo bolje informirali administratore stranica o našim politikama vezanim uz neprestano širenje netočnih informacija, pod rubrikom Quality tab (Page Quality Tab) dodajemo informacije o kršenju pravila u tom području. Ako je stranica iznova objavljivala netočne informacije, smanjujemo doseg njezinog cjelokupnog sadržaja na Facebooku te joj ukidamo mogućnost oglašavanja ili korištenja proizvoda koji im omogućavaju ostvarivanje zarade. Rubrika Page Quality govori administratorima stranica jesu li ili nisu pretjerano širili netočne informacije te jesu li blizu ostvarivanja statusa onih koji krše pravila. Uskoro ćemo dodati i mogućnost da administratori vide i smanjuje li se doseg na njihovim stranicama uslijed dijeljenja članaka sa senzacionalističkim/clickbait naslovima.


Informiranje administratora grupa o našim alatima za sprečavanje širenja netočnih informacija: Uskoro ćemo i administratore grupa obavještavati o tome da je provjeravatelj činjenica pregledavao netočan sadržaj objavljen u njihovim grupama.Smanjit ćemo doseg sadržaja grupe u News Feedu ako će grupa učestalo dijeliti netočne informacije na vrlo sličan način na koji ćemo to raditi kad je riječ o stranicama i domenama koje učestalo dijele lažne vijesti.


U konačnici, unapređujemo način na koji prepoznajemo sadržaj u kojem se nalaze informacije koje su provjeravatelji činjenica već označili kako bismo i njemu smanjili doseg. One stranice koje dijele takav sadržaj obavijestit ćemo o tome da su podijelili netočne informacije na vrlo sličan način na koji bismo obavijestili i ljude koji dijele takav sadržaj.


Netočne informacije vrlo su kompleksan i rastući problem i naš posao ovdje ne staje. Puno ulažemo u daljnji napredak jer vjerujemo u osiguravanje prostora za raspravu između građana tijekom izbora. Nastavit ćemo poduzimati korake kako bismo osigurali da ta rasprava bude sigurna, autentična i točna.


Više o tome kako se održava integritet informacija na Facebooku možete pročitati ovdje. 


Originalan članak na blogu možete pročitati ovdje.