Poduzetnički duh

Šokantne slike i upozorenja pretvorili u biznis: Sve više Hrvata kupuje “kutije za čuvanje cigareta”

Bojana Mrvoš Pavić

foto Davor Kovacevic

foto Davor Kovacevic

Riječ je o plastičnim odnosno, silikonskim kutijama u koje se sakrije kutija cigareta, po cijeni od dvadesetak kuna, dok se za dvije kune kupiti mogu i kartonske futrole s, eto, šaljivim natpisima poput »Don't worry, be happy«



ZAGREB »Nemoj mi davat’ rak pluća, tako ti svega, daj mi radije onu sljepoću ili one loše zube!«, čuli smo gospodina u srednjim godinama kako na jednom zagrebačkom kiosku govori prodavačici. Kupuje cigarete pa, zgrožen fotografijama-upozorenjima o zdravstvenim rizicima od pušenja, bira kutiju s »najmanje groznom bolesti«, kad će je već morati gledati onoliko dugo koliko mu kutija bude trajala.


»Hoćete nešto da vam skroz sakrije te slike? Imamo odnedavno u ponudi jednokratne i trajne futrole za kutije cigareta, pa te grozne fotografije nećete vidjeti uopće«, odgovara spremno prodavačica, kojoj je nedavno, kaže, u prodaju stigao ovaj novitet.


Brigu na stranu


Riječ je o plastičnim odnosno silikonskim kutijama u koje se sakrije kutija cigareta, po cijeni od dvadesetak kuna, dok se kupiti mogu i kartonske futrole s, eto, šaljivim natpisima poput »Don’t worry, be happy«. Njihova je cijena dvije kune, dok se za jednu kunu kupiti mogu i kartonski ulošci koji će prekriti fotografiju, ne i natpis sa upozorenjem, a koji su hrvatski proizvod. I prije nego što je zakonska obaveza stavljanja upozoravajućih fotografija na cigarete stupila na snagu, očekuje se uskoro, one se uglavnom već nalaze na svim kutijama budući da je rok EU-a za to kraj svibnja, a snalažljivi hrvatski poduzetnici i proizvođači već su doskočili tome kako fotografije – sakriti.





Okorjeli pušači vjerojatno neće prestati pušiti zbog sličica, uostalom ako ih od duhana nisu odvratila stalna poskupljenja duhana, neće niti fotografija nekog nesretnika. No praksa u zemljama EU-a pokazuje da eksplicitne fotografije smrtonosnih bolesti uzrokovanih pušenjem odvraćaju mlade ljude od ulaska u svijet ovog opasnog poroka.



– Bili smo brzi jer, naravno, želimo iskoristiti poslovnu priliku, a ni konkurencija ne spava, kaže nam Vedran Sušac iz tvrtke Nostri Maris iz Nečujma, jedan od uvoznika novih futrola za kutije cigareta. Rješenje nisu izmislili i na tržište izbacili Hrvati, kaže nam, nego prije godinu dana Nijemci i Talijani, Francuzi – poduzetnici čije su države već tada uvele obavezu stavljanja slikovnih zdravstvenih upozorenja na kutije cigareta.


Puši se i dalje


Čim su cigarete s fotografijama stigle na tamošnja tržišta, krenula je i proizvodnja, službeni im je naziv, »kutija za čuvanje cigareta«, no bolje rečeno za čuvanje od upozoravajućih fotografija.



»Ljudi kupe cigarete, pogledaju sliku i svaki put samo kažu ‘uf, što je ova odvratna!’, da bi sutra došli po novu«, kaže nam prodavačica na jednom zagrebačkom kiosku. Prepričava nam i vic, koji se vjerojatno zaista i dogodio, a kaže kako je čovjek kupovao cigarete pa dobio one sa upozorenjem na impotenciju. »Ajde radije rak pluća, molim te, samo da nije ovo!«, zamoli prodavačicu.



Na pitanje kako im zasad ide prodaja, Sušac odgovara kako je to teško reći jer rezultate nema sa čim usporediti, budući da su tek počeli, ali da se prodaje, napominje – prodaje se. I od prodavača na kioscima može se čuti kako je proizvod sve traženiji, dok im prodaja cigareta, napominju, zbog fotografija koje moraju prekrivati čak 65 posto površine kutije, nije pala.