Nova pravila

Kaloričnost alkoholnih pića bit će dostupna na etiketama i online

Hina

Ilustracija

Ilustracija

Još od prosinca 2014. godine u Europskoj uniji na snazi su obvezatna pravila o nutritivnim deklaracijama za svu hranu i pića, ali iz tih su pravila izuzeta alkoholna pića s više od 1,2 posto alkohola



Proizvođači alkoholnih pića – piva, vina, žestokih pića – predložili su ovoga tjedna način na koji će potrošače informirati o sastojcima i energetskim vrijednostima svojih proizvoda, no kritičari tvrde da njihov prijedlog ne ide na ruku potrošačima jer će većina informacija, procjenjuju, biti dostupna tek online.


Još od prosinca 2014. godine u Europskoj uniji na snazi su obvezatna pravila o nutritivnim deklaracijama za svu hranu i pića, ali iz tih su pravila izuzeta alkoholna pića s više od 1,2 posto alkohola. Zato je u ožujku prošle godine Europska komisija pozvala europsku industriju alkoholnih pića da sama osmisli model za nutritivne deklaracije svojih proizvoda. Za to im je dala rok od godine dana koji je istekao početkom ovog tjedna.


Sedam europskih krovnih udruženja proizvođača pića u ponedjeljak je svoj zajednički prijedlog poslalo europskom povjereniku za zdravlje i sigurnost hrane Vytenisu Andriukaitisu. Komisija sada treba analizirati njihov prijedlog. U priopćenju su proizvođači, među ostalim, istaknuli da će nutritivne informacije i lista sastojaka njihovih proizvoda potrošačima biti dostupni izvan etikete i/ili na etiketi, dok će informacije koje su izvan etikete biti “lako dostupne na samoj etiketi”. Energetska vrijednost, odnosno kalorije, trebala bi biti izražena na sto mililitara, kako je to i kod drugih pića, no proizvođači jakih alkoholnih pića traže od Komisije da dozvoli da te informacije budu izražene po uobičajenom “serviranju”, jer je za većinu tih pića uobičajeno da se konzumiraju u manjim količinama. S druge strane, pivarima bi se, po svemu sudeći, poslovanje moglo najmanje promijeniti jer, prema tvrdnjama njihovog krovnog udruženja, već danas više od 70 posto piva u EU ima popis sastojaka na etiketi, dok oko 40 posto, procjenjuju, već sada ima prikazane i kalorijske vrijednosti.




Sa zajedničkim prijedlogom upoznati su i hrvatski proizvođači alkoholnih pića, potvrdili su nam iz Hrvatske gospodarske komore (HGK). “Sektori proizvodnje alkoholnih pića (vino, pivo, jaka alkoholna pića, voćna vina) izašli su sa „samo-regulatornim“ zajedničkim prijedlogom 12. ožujka 2018. godine. Taj prijedlog obuhvaća sljedeće opcije: proizvođač može dati tražene informacije (nutritivni podaci – energetska vrijednost i sastojci) na etiketi ili proizvođač može dati tražene informacije (nutritivni podaci – energetska vrijednost i sastojci) izvan etikete (off-label)”, ističu u odgovoru na naš upit. Prijedlog je, smatraju hrvatski proizvođači, prihvatljiv za obje strane, i potrošače i proizvođače alkoholnih pića. “Sektori proizvodnje alkoholnih pića dalje razvijaju smjernice kojima će se osigurati detalji, a kako bi se pomoglo proizvođačima u označavanju. Očekujemo da Europska komisija prihvati ovaj prijedlog”, navode u svom odgovoru.


Međutim, u europskom potrošačkom udruženju BEUC nisu zadovoljni. Tvrde da prijedlog omogućava proizvođačima piva, vina i jakih alkoholnih pića da biraju hoće li informacije objaviti na etiketi ili online, a ta druga opcija, ističu, nije prihvatljiva iz potrošačke perspektive.


“Budući da potrošači donose odluku o kupovini u roku od nekoliko sekundi, nerealno je očekivati da će potrošiti nekoliko minuta da provjere online koliko je kalorično vino ili votka”, poručila je u izjavi generalna direktorica BEUC-a Monique Goyens, dodavši da u mnogim zemljama tri od deset potrošača nema pametni telefon, a usto na nekim mjestima signal može biti vrlo slab. Zato u BEUC-u smatraju da informacije moraju biti na etiketama, kao i da Komisija mora donijeti obvezatna pravila na razini cijele EU.