Razmetanje kupovnom moći

Zašto muškarci vode žene na skupe večere i putovanja, a ne poklanjaju im korisne stvari?

Portal Novilist.hr

Ako niste iskreno zainteresirani za muškarca, vrlo je vjerojatno da nećete pristati na beskonačan broj večera, kazališnih predstava i putovanja s njim. Takvom strategijom se odvajaju iskreno zainteresirane žene od sponzoruša



Kako bi namamio ženku, mužjak muhe iz porodice Hybotidae mora joj ponuditi dar, po mogućnosti cijeloga sićušnog insekta ili barem dio njega. Što je dar veći, općenje će dulje trajati.


U slučaju muškaraca i žena ipak je nešto drukčija situacija, ali ima i nekih sličnosti, otkriva Jena Pincott u knjizi “Vole li muškarci doista više plavuše”, objavljene u izdanju Profila.


I žene i ženke muha iz porodice Hybotidae ulažu u potomke više nego mužjaci, stoga nastoje odabrati najboljeg mogućeg partnera. Darovi mužjaka znak su njihovih resursa i namjera. Daruje li mužjak skupe darove, šalje signal da su mu namjere časne te, u slučaju ljudskog roda, da je dugoročno zainteresiran.




Daruje li jeftine (ili bezvezne) darove, nije toliko zagrijan za vas ili vas ne uspijeva impresionirati. Sa stajališta muškarca, kod poklanjanja darova problem je u tome što bi žena mogla biti s njime samo iz materijalnih razloga.


Kako, dakle, da muškarac pošalje pravu poruku i dobije ono što želi, a da ga pritom ne vuku za nos?


Taj je problem zainteresirao britanskog matematičara Petera Sozoua, nakon što je čuo za muškarca koji je svojoj djevojci plaćao stanarinu, a potom saznao kako ga ona vara s drugim muškarcem.


Sozou i njegov kolega Robert Seymour sa Sveučilišnog koledža London poslužili su se modelom teorije igara poznatim kao Nashova ravnoteža (prozvanim po svojemu tvorcu, matematičaru Johnu Nashu, o kojemu je snimljen film Genijalni um) i primijenili ga na optimalne strategije davanja darova.


Nashova ravnoteža matematički je model koji se odnosi na situaciju u igri, kada igrači traže za sebe najbolje moguće strategije i uvećavaju vlastitu korist vodeći računa o odlukama i strategijama ostalih igrača. Kada se Nashova ravnoteža primijeni na udvaranje, pri kojemu je evolucijski i društveni pritisak na muškarce i žene činjenica, najbolja strategija za muškarce razmetanje je vlastitom kupovnom moći i kupovanje ženama skupih darova koji pokazuju dobre namjere.


No postoji jedno ograničenje: dar bi morao biti bezvrijedan u tom smislu da nema vrijednost izvan konteksta udvaranja. Stoga je logično da je muškarcima korisnije da vas pozovu na večeru i odvedu na Havaje nego da vam daruju automobile i računala ili plaćaju račune.


Ako niste iskreno zainteresirani za muškarca, vrlo je vjerojatno da nećete pristati na beskonačan broj večera, kazališnih predstava i putovanja s njime. Nezainteresirane žene nemaju motiva primati bezvrijedne (ili iskustvene) darove, a muškarci ne moraju puno uložiti u udvaranje nezainteresiranim ženama.


Takvom strategijom odvajaju iskreno zainteresirane žene od sponzoruša. Ako i zanemarimo kompliciranu teoriju igara, kako bismo objasnili njegove prednosti, napadno trošenje dugo je bilo neizostavan dio romantike. Cvijeće, bombonijere, pića, večere i putovanja prokušani su rituali udvaranja. S evolucijskoga gledišta, žene daju prednost muškarcima koji izdašno troše, bilo na beskorisne, bilo na praktične darove jer oni time pokazuju svoj materijalni status i dobre namjere. Što on više ulaže, to je snažniji signal da neće napustiti nju i djecu koju će možda zajedno imati.


Ekstravagantni bi se darovi zapravo mogli pokazati boljima, stoga što otkrivaju općenitu spremnost na ulaganje u ženu, bez opterećivanja praktičnošću. Nakit, čini se, spada negdje u sredinu, imajući manje praktičnu vrijednost od kuća i automobila.


No, kao i u slučaju većine matematičkih modela, stvarnost je malo drugačija. Ima žena kojima je neugodno primati darove, ili ih pak smatraju sredstvom manipulacije ili antifeminističkim ponašanjem. Druge će pak vući udvarača za nos, samo kako bi išle na putovanja i večere. U tom će slučaju možda naići na svoje muške pandane – bogate plejboje koji poklanjaju ženama ekstravagantne darove kao što su putovanja i večere, bez ikakvih dobrih namjera.