Grad: Rijeka (DHMZ)
Danas: 9° 1
Sutra: 9° 9° 1
20. studenoga 2019.
Rekordna izdanja

Tko se sjeća "Ibre sa Zvezdare": Erotski magazini u socijalizmu prodavani i u 400.000 primjeraka

Tko se sjeća "Ibre sa Zvezdare": Erotski magazini u socijalizmu prodavani i u 400.000 primjeraka
Tko se sjeća "Ibre sa Zvezdare": Erotski magazini u socijalizmu prodavani i u 400.000 primjeraka
Objavljeno: 28. rujan 2019. u 11:00 2019-09-28T11:00:50+02:00

Liberalizacija društva u socijalizmu donijela je 1968. prve »magazine za odrasle« – beogradski »Čik« i »Evu i Adama«, da bi krajem 80-ih taj tip novina do rekordnih tiraža doveli slovenski »Vroči kaj« i zagrebačka »Erotika« s rekordnih 400.000 prodanih primjeraka broja iz prosinca 1987.

Istaknuo je to povjesničar medija i filma Željko Luketić na predavanju »Sexual Liberation in Socialist Yugoslavia’s Print Magazines« održanom u petak u Puli u sklopu međunarodnog znanstvenog skupa »Socijalizam na klupi«.

Luketić je kazao da su upravo 1968. »Čik« i »Eva i Adam« prvi plasirali »literaturu za odrasle« odnosno magazine »za umijeće ljubavi i higijenu seksualnog života«, ali i da je tada to bilo čitateljima vješto plasirano kroz kombinaciju zabave, humora i erotike.

»Pornografija tada nije bila ni u primisli, iako je znakovit odgovor urednika čitateljici 'Čika' koja je u rubrici 'Pisma' pitala kada će na duplericama i goli muškarci. U ime redakcije odgovoreno joj je 'penis je pornografija' i time je bio zacrtan razvoj erotske zabavne štampe sve do kraja 70-tih kada se obnažene žene, a ponekad i muškarci sve češće pojavljuju u medijima slaveći slobodu i seksualnost«, kazao je Luketić.

Porez na šund kao cijena slobode

Dodao je da se vladajućima i nije sviđala baš tolika sloboda pa su tiskovine »padale« pod legendarni i mnogima zloglasni »zakon o šundu« i tako plaćale cijenu svoje slobode.

»Upravo 70-tih javlja se i zanimljiv spoj ozbiljne politike, istraživačkog novinarstva i slobodnih, mekopornografskih fotografija koje je u zagrebački Start doturao Ivo Sanader, koji će tridesetak godina kasnije postati hrvatski premijer.

S druge strane, u beogradskom Zum i Extra Reporteru uglavnom se bez copyrighta izrezivao i kopirao strani tisak. Gostujući psihijatri poput Marijana Košičeka razglabali su s čitateljima o gljivicama i trudnoći, no rijetko se tko odvažio pokazati ultimativni društveni tabu – golog muškarca. Već navikli na obnažene djevojke, pa i slavne poput pjevačice Moni Kovačić, čitatelji i čitateljice su stalno tražili nešto novo pa ne začuđuje objava prva fotografija potpunog golog muškarca u »specijaliziranom« magazinu – legendarnog Ibre sa Zvezdare u Extra Reporteru u listopadu 1982.«, kazao je Luketić za Hinu.

Oslobađanjem publike, ali i uredništava, prodaja magazina za odrasle stalno je rasla i funkcionirala na čistim kapitalističkim principima unatoč ekonomskom socijalističkom okruženju.

Erotski magazini često su odrađivali i edukacijsku ulogu

»Dobar dio Erotike nestajao je još u tiskari, a upravo je ona i lansirala prvi komercijalni gay magazin, Erotika M krajem 1989. godine. Tada su već žarili eksplicitni porno magazini poput slovenskog »Vročeg Kaja« pa su se Ibro sa Zvezdare i 'isjeckani' mišićavci činili kao ne odveć skandalozna pojava s početka desetljeća«, kaže Luketić dodajući i da su, iako su bili u kategoriji zabavnog i humorističnog tiska, erotski magazini često odrađivali i edukacijsku ulogu.

»Žene je veselilo da i muškarci mogu biti objekti požude, a izdavače i novinare je veselio novac koji je stizao na njihove račune. Kako kaže jedna bivša dopisnica Zum Reportera iz Zagreba, sada zaposlena na HRT-u, za veći tekst mogla se u honorarima zaraditi gotovo cijela plaća« zaključuje Luketić.

Ogroman interes i novac koji se okretao »magazinima za odrasle«, potvrđuje i rekordna tiraža Erotike, legendarnog i najprodavanijeg revijalnog izdanja kuće NIŠPRO»Vjesnik« pokrenutog 1985. koji se od 1988. prodavao u više od 300.000 primjeraka, ali i rekord od točno 399.698 prodanih primjeraka broja iz prosinca 1987. s darom čitateljima – kalendarom obnaženih žena.

Ujedno, »Erotika« je time bila i najprodavanije i najuspješnije magazinsko izdanje cijele kuće Vjesnik.

Novi list pratite putem aplikacija za Android, iPhone/iPad ili Windows Phone.


Promo
PayDo parking aplikacija