Paula Sikirić

Zanima li vas kako je raditi kao influencer? Razgovarali smo s apsolventicom kojoj je to “full time job”

Bojana Mrvoš Pavić

Foto D. Kovačević

Foto D. Kovačević

Paula nam otkriva kako njezin posao nije samo »pofotkati se« negdje ili u nečemu, već su to male, dobro razrađene marketinške kampanje, a ona je u njima, veli, perfekcionist. »Ili ću napraviti kako treba, ili neću nikako«, smije se



Vedra, lijepa i pametna, Paula Sikirić je 22-godišnja apsolventica fizioterapije iz Velike Gorice, u posljednje vrijeme i lice s tv-ekrana, odnosno radijska voditeljica no prije svega, Paula je – influencerica. Nema hrvatske inačice za taj izraz, bolje rečeno posao, no mogao bi se prevesti, recimo, kao »utjecatelj«.


Za nas koji smo odrastali uz jedan program crno-bijelih televizora, ili čak bez njih, objasnimo detaljnije – influenceri su ljudi na društvenim mrežama koji svojim izgledom, oblačenjem, znanjem, ponašanjem, performansima, vještinama, bilo čime – privlače sljedbenike, odnosno »followere«, a što više sljedbenika imaju, sami postaju privlačni poslovnom svijetu – oglašivačima koji se preko njih reklamiraju. Tvrtke, poznati ili manje poznati brendovi, shvatili su da im je ovakav način oglašavanja jeftiniji i efikasniji, jer brzo stiže do konkretnih ljudi. Influneceri zarade novac i/ili dobiju proizvod koji reklamiraju na svojim društvenim mrežama, reklama stigne do kupaca, i svi sretni. Vuk sit, a ovce na broju, reklo bi se u narodu.


Osim influencera, naučimo i to, postoje i »evanđelisti« – ljudi koji će neki proizvod ili uslugu kupiti sami jer su njome oduševljeni, i jednako je tako oduševljeno, i besplatno, promovirati na društvenim mrežama, dok su treća kategorija veliki »selebritiji«, poput novopečene britanske princeze Meghan Markle, zahvaljujući kojoj hit postane sve što na sebe stavi.




»Postoje mikro i makro-influenceri, a ja sam, recimo, u prvoj kategoriji«, kaže skromno Paula, čiji profil na Instagramu broji gotovo 50.000 pratitelja. Sve je krenulo, kaže nam, kad je prije nešto manje od dvije godine objavila atraktivnu fotografiju u kupaćem kostimu i potpisala je s »obučen ne znači uvijek čedan, a gol ne znači uvijek provokativan«, i dobila preko tisuću »lajkova«. I ona, čini se, sve što takne, odnosno odjene, pretvara u zlato, pa je sa svakom novom fotografijom, no još više porukama uz njih, dobivala sve više sljedbenika, a onda, tamo negdje s deset tisuća sljedbenika – i prve ponude oglašivača.


Foto Davor Kovačević


Foto Davor Kovačević



»Dobar dan, mi smo ti i ti, možemo li vam poslati svoj proizvod u zamjenu za vaš post?«, glasila je ta prva ponuda, nakon koje su zaredale i mnogobrojne druge te je Paula vrlo brzo postala »ambasadoricom« mnogih modnih brendova, s kojima ima ugovor, kozmetičkih i frizerskih salona, i slično. Njezin je posao s nekim proizvodom – naočalama, satom, lijepom »krpicom« na sebi, nakon nove frizure ili kozmetičkog tretmana, napraviti dobru fotku, napisati poruku, potpisati oglašivača, i reklama je tu.


Stisni zube 


»Od početka prihvaćam samo ponude oglašivača čiji mi se proizvodi sviđaju, koji su ‘ja’, i nikad, bez obzira na novac, ne primam ono što mi se ne sviđa. Imam svoj modni izričaj, stil koji slijedim, i promoviram samo ono u čemu se dobro osjećam. Nisam prodana duša, nipošto«, smije se Paula, čije poruke uz fotografije osvajaju čak i više nego same slike. Piše kratke, ali slatke, pitke rime, no i svojim zrelim »postovima«, zrelijima nego što bi se jednoj 22-godišnjakinji mogli pripisati, osvaja »followere« te utječe na njih.


»Dopustim si da sanjam. Dopustim samoj sebi bajkoviti san u kojem je i ono crno zapravo ružičasto. Dopustim si oblake, jednoroge i dobre vile. Dopustim si, ali se probudim na vrijeme. E, to ti je savršen balans, put ka snovima u realnom životu!«, kaže na primjer jedan takav njezin post, sljedeći pak, u rimi, veli: »Stisni zube, stisni guzu, pronađi si motivaciju i muzu. Ako nisi došao do toga, ne brini, imaš sebe samoga. Najbolju verziju sebe izvuci, i sve lajave jezike potuci!«. Treći, od mnogobrojnih, kaže pak »Sve je s razlogom. Razlog zašto danas plačeš, sutra će te nasmijati. Današnja suza je bivša negativna energija, koja je tu istu suzu prizvala. Zato razvuci osmijeh na lice, za vedrije sutrašnjice!«, poručuje Paula, čiji su najbrojniji sljedbenici, kažu njene Instagram statistike, njene vršnjakinje, djevojke od 18 do 23 godine starosti, zatim, iz njene perspektive, »zrelije« žene u 30-ima, ali 30 posto »followera« čine i muškarci.


Krči ljepši put 


Biti influencer na društvenim mrežama je, uči nas Paula, »full time job«, jer komunikacija tamo ne smije zamrijeti pa dnevno odgovara na pedesetak poruka – pitanja gdje se što može kupiti, nabaviti, na komentare… »Najveći mi je kompliment kad mi ‘starije’ žene, od 30 godina, koje imaju karijeru, dobar posao, ili su čak bivši modeli, pohvale neki outfit, stil, ali i energiju, žar s kojim radim; kad me pitaju gdje sam nešto kupila. Najviše me pak dirne, i da još i više podstreka, kad nekom mlađem, a bilo je takvih slučajeva, mogu pomoći da osnaži, stekne više samopouzdanja. Djevojke uspijevam inspirirati da vjeruju u sebe, prihvate svoje mane, budu ono što doista jesu«, napominje Paula. Javljaju joj se mladi ljudi koji traže savjet, a ona im nastoji reći da si bajku nekad trebamo priuštiti, ali da život bajka nije, no boriti i probijati se moramo. I sama je, priča nam, imala nimalo lak život, radi od svoje 17. godine, krči sebi neki ljepši put. Svojim sljedbenicima, prije svega, kaže nam, nastoji poručiti da život koji vide na nečijim profilima, pa tako i na njenom, nije nimalo glamurozan.


Foto Davor Kovačević


Foto Davor Kovačević



I upravo je to ono što je sljedeće pitamo – kakvu sliku o sebi »običnima« stječu naša djeca koja na društvenim mrežama provode sve svoje slobodno vrijeme? Gledaju lijepe ljude u lijepoj odjeći, u prekrasnim stanovima na još prekrasnijim lokacijama, zbog čega im se vlastiti život onda može činiti bezveznim i ružnim.


»Mreže definitivno utječu na percepciju mladih o sebi, zato i nastojim da moj profil izgleda stvarno. Nitko od nas nije savršen, svi imamo mane i probleme, ali, opet, poručujem da je svatko zapravo savršen na svoj način, i da ne treba nekog drugog slijepo pratiti. Ni ja ne želim da mene netko slijepo prati, nego ljude nastojim motivirati da budu ono što jesu, i da s takvim sobom budu zadovoljni«, iskrena je Paula. Što više »raste« na Instagramu, kaže, dobiva, uz puno lijepih, i poruke mržnje. »Uglavnom od žena, puno manje muškaraca. Nije to ljubomora, ne, već neki neobjašnjivi jal. Misle valjda da je moj život glamurozan, a nije«, zaključuje mlada Velikogoričanka.


Čekaju diplomu 


Može li se živjeti od influencerske zarade, pitamo je. U Hrvatskoj, odgovara nam, teško, osim ako se radi bez ikakvih kriterija, i influencer postane živuća reklama za apsolutno sve, što na kraju može biti itekako kontraproduktivno. Ona, veli nam, zarađuje dovoljno da si može priuštiti puno više od prosječnih vršnjaka, no ne želi da joj taj posao bude i osnovni. Do diplome, koju mama i tata najžarkije očekuju će, kaže, skoro, nakon toga će nastaviti sa školovanjem u Rijeci, no jednako je privlači i rad u medijima. Komunikativna je, elokventna, svakako ugodne vanjštine pa ne sumnjamo da će je televizija zavoljeti onoliko koliko i ona voli nju.


Njeni »paulasik« postovi na Instagramu, dodaje, sigurno utječu na kupovinu proizvoda koje reklamira, jer u protivnom joj se, veli, ne bi javljalo toliko oglašivača. »Influencer marketing« je, nema sumnje, postao jedan od najbrže rastućih tipova oglašavanja. Influenceri reklamiraju sve – od ljepote i mode, do hrane, gadgeta. Udružuju se na platformama koje ih povezuju s oglašivačima, a zarađuju, kažu svjetske statistike s tih platformi, ovisno o tome koliko sljedbenika imaju. Oni s desetak tisuća »followera« po postu dobivaju oko sto, 150 dolara, s 50.000 pratitelja oko 300 dolara, sa sto i više tisuća pratitelja zarade i više od 500 dolara.


Paula nam otkriva kako njezin posao nije samo »pofotkati se« negdje ili u nečemu, već su to male, dobro razrađene marketinške kampanje, a ona je u njima, veli, perfekcionist. »Ili ću napraviti kako treba, ili neću nikako«, smije se, dodajući kako više od poklonjenih »krpica« oglašivača, zapravo ima vlastite odjeće. Pasionirana je šopingholičarka, otkriva nam, još malo pa »evanđelistica«. Ima nos, kaže, za komad robe koji će postati hit, no njezin je stil ipak, zaključuje, vlastiti, kombinacija nespojivog. »Kako puno radim i vremena baš nemam, nemam ni privatnog života. Mogla bih slobodno reći da je šoping moj privatni život!« šali se Paula na vlastiti račun. »I nikad nisam dokraja zadovoljna s napravljenim, jer znam da uvijek ima prostora za još bolje, i to me tjera naprijed«, zaključuje naša, kako se naziva, mikroinfluencerica.