Zagreb i Opatija

Martina Bienenfeld i Suzi Petričić: Kako su dvije dame stvorile dva najbolja adventa u svojim gradovima

Siniša Pavić

Martina Bienenfeld i Suzi Petričić stoje iza prosinačkih manifestacija u Zagrebu i Opatiji

Martina Bienenfeld i Suzi Petričić stoje iza prosinačkih manifestacija u Zagrebu i Opatiji

Priča o adventu kao ultimativnom kulturnom, društvenom, zabavnom te dakako gospodarskom događanju, kod nas i ne počinje tako davno. Tek prije koju godinu shvatili smo da bi, uz poprilično truda i kreacije, mogli učiniti ono što recimo Beč ili Graz rade odavno



Radni naslov, urednička ideja, zapravo je u startu zvučala sjajno. Dvije istinske dame i dvije istinski vrijedne blagdanske priredbe spojiti u jednu priču, pa to ne može biti teško! S jedne strane najbolji morski advent, s druge onaj zagrebački koji je dvije godine za redom najbolji europski adventski događaj. Na čelu jednog direktorica Turističke zajednice grada Zagreba Martina Bienenfeld, a na čelu druge direktorica Turističke zajednice grada Opatije Suzi Petričić. I sve bi bilo kako treba, da nije jedne sitničice: tko će ih samo poloviti nekoliko dana prije početka ovogodišnjih adventskih svečanosti!?


Priča o adventu kao ultimativnom kulturnom, društvenom, zabavnom te dakako gospodarskom događanju, kod nas i ne počinje tako davno. Tek prije koju godinu shvatili smo da bi, uz poprilično truda i kreacije, mogli učiniti ono što recimo Beč ili Graz rade odavno, turističko događanje koje neodoljivo vabi goste. Godina je tako 2014., mjesec lipanj, kad Martina Bienenfeld stupa na dužnost direktorice TZ-a grada Zagreba. Šesti mjesec, a advent, onaj prvi pod njenim ravnanjem, za pola godine!? Vrag će ga znati je li već tada znala kakav advent Zagreb želi i hoće!? Vrag će ga znati je li bilo u nove direktorice više treme ili dobrih ideja!?


Uz puno ljubavi


– Advent 2014. godine po mnogočemu je bio poseban; to je bio prvi Advent koji sam organizirala kao direktorica Turističke zajednice grada Zagreba, a isto tako i prvi Advent koji je dobio svoju najprepoznatljiviju vizuru – klizalište, Ledeni park na Trgu kralja Tomislava, koji smo realizirali po ideji gradonačelnika. Advent sam do 2014. godine pratila s pozicije voditeljice Gradskog odjela za turizam, tako da nisam došla nepripremljena, već sam imala jasne ideje i projekte koje sam sa svojim timom i provela. Vremena za tremu nisam ni imala – kazuje nam Bienenfeld.




Martina Bienenfeld cijeli je radni vijek u turizmu. No, s druge strane, koliko god to danas zvučalo čudno, Zagreb je dugo bio sve samo ne boznat po turističkoj vrevi. Nedostajalo je tu nečeg velikog i prepoznatljivog. Suzi Petričić postaje direktorica TZ-a Grada Opatije 2012. godine i jamačno je po imenovanju muče neke druge brige. Nije, naime, mala stvar zasjesti na čelo TZ-a u gradu koji je kolijevka našeg turizma. Tu se uvijek očekuje još više i bolje.


– Turistički proizvod Opatije oduvijek je usmjeren na kvalitetu, budući da nismo potencirali masovni turizam, nego smo se izgradili kao elitna destinacija. Takvu sliku Opatije podržava i struktura smještaja gdje se većina postelja nalazi u hotelskim objektima visoke i najviše kategorije, čemu pridonose i nove investicije u turizmu koje svake godine dodatno podižu kvalitetu ponude Opatije. Činjenica je da je Opatija jedna od rijetkih destinacija koja radi tijekom cijele godine i da se u usporedbi s ostalim hrvatskim turističkim središtima može pohvaliti jednom od najvećih prosječnih godišnjih popunjenosti smještajnih kapaciteta – priča nam tako Petričić.


Ističe pri tom kako manifestacije čine jedan od najvažnijih elemenata u kreiranju vrijednosti destinacije i postaju motivom dolaska turista u destinaciju. Kaže kako TZG Opatija daje naglasak na organizaciji i podržavanju onih manifestacija koje se realiziraju izvan glavne turističke sezone što pridonosi povećanju broja dolazaka turista u pred i posezoni.


– Dva naša događanja na koje sam izuzetno ponosna jesu RetrOpatija i Advent koji su već postali prepoznatljiv turistički proizvod i za vrijeme održavanja kojih Opatija diše punim plućima. Ono što ove dvije manifestacije imaju zajedničko, je to da su stvarane s jedne strane vrlo profesionalno, a s druge strane s puno ljubavi i s velikim entuzijazmom, najprije djelatnika naše Turističke zajednice, a zatim smo zarazili sve u destinaciji – ne krije Petričić.


Najbolji promotori


Bienenfeld ne krije kako su njoj i njenim suradnicima uzor pri kreiranju zagrebačkog Adventa bili i Beč, i Graz, ali i neki drugi gradovi profilirane adventske ponude.


– Ono što me svaki put oduševi kada dođem u Beč, jest njegova kulturna ponuda i profinjena uređenost koja se sjajno uklapa u njihovo carsko nasljeđe. No, osim Beča i Graza, istaknula bih još svakako Bruxelles, Strasbourg i meni uvijek drag London – veli Bienenfeld .


Prvo je tako bio Ledeni park, a onda je već sljedeće godine Advent Zagreb jednostavno buknuo! Događanja su se proširila posvuda, svaka lokacija je pomno tematski osmišljena, gosti su pohrlili iz cijelog svijeta, a titula najbolje europske adventske destinacije stiže kao zaslužena nagrada. No, ono što se čini ponajvećim čudom nekom tko u hrvatskoj metropoli »gostuje« već dvadeset godina, jest činjenica da su Zagrepčani svojski zagrizli da im Advent bude na ponos.


– Slijedom višegodišnjih napora uloženih u promociju i sadržaje, projekt Advent u Zagrebu razvio se u cjelovit i najjači turistički proizvod grada. To su prepoznali i naši sugrađani kojima ovim putem zahvaljujem na tome što su jedni od najboljih promotora ne samo Adventa, već Zagreba općenito. Često ističem kako događanje može uspjeti samo ako ga prihvati lokalna zajednica, a Advent u Zagrebu najbolji je primjer toga jer je uspio pokazati i vratiti na ulice onaj »dobri duh« Zagreba i božićnu atmosferu koji se osjećaju na svakom koraku – ističe Bienenfeld.


Festival čokolade


Nimalo slučajno, slično glede uspjeha opatijske adventske priredbe zbori i Petričić.



S obzirom na specifičnosti Opatije, koja je ciljana publika opatijskog Adventa?


– Ove smo godine napravili veliki iskorak u promociji Adventa te očekujemo odličnu posjećenost, a uz očekivane posjetitelje iz Hrvatske, nadamo se porastu broja dolazaka gostiju iz Austrije, Slovenije, Njemačke, Italije i Srbije gdje smo i provodili kampanje. Već sad imamo odlične rezultate na on line kampanjama.


Nastojimo privući sve dobne skupine, jer su programi raznoliki i rađeni upravo da si svatko može pronaći nešto za sebe, od obitelji s djecom, mladih, parova, poslovnih ljudi, do ljudi starije životne dobi – naglašava Petričić.



– Uspjeh svakog događanja, pa tako i Adventa, najprije je rezultat kvalitetne suradnje unutar destinacije. Bez doprinosa i angažmana svih u destinaciji, ali i prihvaćanja od strane lokalnog stanovništva, nema uspjeha, i to je prvi i najvažniji korak. Turistička zajednica grada Opatije uspjela je objediniti sve dionike u destinaciji s vrlo jasnim ciljem od kojeg će svi imati interesa – naglašava Petričić.


Pri tom je, kaže, važno napomenuti financijsku podršku Grada Opatije, angažman svih gradskih ustanova, kao i uključenje hotelskih kuća i ugostitelja. Primjerice, kako bi se u Opatiji za vrijeme Adventa osjetila prava blagdanska atmosfera, pozvala je TZ Opatije sve zakupce i vlasnike poslovnih prostora na glavnoj opatijskoj ulici da prigodno urede svoje izloge te osigurala financijske nagrade za one najbolje. I kako kaže Petričić, Opatija već sada ima zaista »svjetski« uređene izloge pojedinih hotela. Opatijski Advent je svoje temelje izgradio na Festivalu čokolade koji TZ tradicionalno organizira prvi vikend u prosincu i koji se profilirao u ponajbolji čoko-festival u regiji. Taj je festival, kazat će Petričić, odličan primjer događanja radi kojeg turisti dolaze u Opatiju i pune opatijske hotele. Advent je zapasao i šire.


– S obzirom na to da Opatija nema centralni trg, Advent smo raširili na nekoliko lokacija i to se pokazalo kao pun pogodak, a ljepota opatijskih pročelja secesijskih vila poslužila je kao idealna scenografija. Ljetna pozornica pretvara se u pravu zimsku pozornicu, a klizalište uz more te mirisi i okusi kuhanog vina, čaja i božićnih kolačića pravi su magnet za sve turiste. Na opatijskoj tržnici izmjenjuju se prigodna prodaja suvenira i autohtonih proizvoda, dok Park sv. Jakova postaje centralno središte zabave uz svakodnevne glazbene programe i dječje predstave te kreativne radionice. Uz svjetlosne efekte na kipu Djevojke s galebom te Heliosa i Selene, naši će turisti uživati šetnjom jedinstvenim lungomarem. Na radost najmlađih, i ove godine u Park prirode Učka dolazi Djed Božićnjak kojem djeca dolaze saopćiti sve božićne želje – nabraja Petričić.


Manje lokacija


Zagrebački Advent je ove godine pomalo iznenadio smanjenjem broja lokacija s božićnim sadržajem, no samo na prvo slušanje. Ima ta odluka itekakva utemeljenja.


– Advent je živ projekt, a ne statično događanje koje je jednako iz godine u godinu. Svake godine radimo analize projekata TZGZ-a pa tako i Adventa, a temeljem njih smo zaključili da je lani bilo previše lokacija koje su bile uključene u projekt. Lokacije izvan šireg gradskog centra nisu sve imale dobru posjećenost, tako da smo zajedničkom odlukom ove godine broj lokacija s adventskim sadržajima smanjili. Želja nam je podići kvalitetu božićnih i kulturnih sadržaja, a smanjiti broj komercijalnih – ističe Bienenfeld .


Tako će muzeji otvoriti širom svoja vrata, tu je i velika izložba »Nikola Tesla – Mind of the Future«, nebrojeni koncerti… Ono čega u Zagrebu nema je more. Ono što Opatija nema jesu metropolski gabariti. A kako od Zagreba do Opatije, ili od Opatije do Zagreba nije daleko, nekako se čini logičnim da onaj gost iz daleke Koreje posjeti oba Adventa. Jest, doduše, kako to kaže i Petričić, da se radi o konceptualno drugačijim adventima, ali možda su baš i zbog toga dvije direktorice brzo shvatile da je i dobro i logično da zajedno naokolo prezentirati svoju adventsku, i ne samo adventsku ponudu.



Bilo treće titule ili ne, Zagreb bez Adventa postao je nezamisliv. Kakva mu je budućnost, može li posjećenost stalno rasti?


– Advent u Zagrebu stvorio je odličnu platformu za poticaj ekonomskim, kulturnim i zabavnim aktivnostima te ima važnu ulogu i u ukupnom gospodarstvu grada. Porast noćenja i dolazaka ne ovisi samo o događanjima, već i o infrastrukturi koja treba pratiti razvoj grada. Koliko je infrastruktura bitna za jedan grad, najbolje pokazuje ovogodišnje otvaranje novog terminala Zračne luke »Franjo Tuđman«, koje je Zagrebu dalo dodatan turistički zamašnjak. U TZGZ-u nastojimo svaki projekt razvijati na održiv i kvalitetan način, a to vrijedi i za Advent koji ćemo u budućnosti razvijati što kvalitetnije moguće, vodeći računa o svakom pojedinom segmentu – ističe Bienenfeld.



– Zagreb i Opatija su oduvijek međusobno naklonjeni i često gosti koji dolaze u Zagreb nastavljaju svoj put prema Opatiji te obrnuto. Slijedom toga, i naše turističke zajednice surađuju, a posebno mi je drago da usko surađujem baš s gospođom Suzi Petričić pa smo lani održale zajednički nastup u Beogradu, gdje smo promovirale oba Adventa. Surađujemo i s TZ-om Kvarnera s kojim smo održali promociju Adventa u Londonu. Komplementarne smo destinacije te smatram da Zagreb ima privilegiju da nam je »biser našeg mora« tako blizu, a vjerujem da i Opatiji nije na odmet što im je glavni grad na dohvat ruke – veli Bienenfeld.


Šećer na kraju


Ništa manje hvale nema ni Petričić za Zagreb, zagrebački Advent, zajedničku promociju i suradnju dvaju gradova te Martinu Bienenfeld. Pače o ovoj temi govore njih dvije gotovo u vlas isto. Stoga ne čini se uopće slučajno da iza oba uspješna Adventa stoje žene. Koliko god se, naime, ova zemlja dičila svojom otvorenošću, ipak je poslovni svijet još uvijek svijet muškaraca, ministara i direktora. Ili, ipak, nije!?


– Suzdržala bih se od komentara s obzirom na spol. Smatram da je svatko odgovoran za posao koji radi te da mu je dužnost obavljati ga profesionalno, bez obzira na spol, dob ili bilo koju drugu podjelu. Turizam je posebno područje gdje svatko može pronaći svoje mjesto – bilo da je riječ o ženi, muškarcu, starijoj ili mlađoj osobi. Svatko od nas ima ugodna i neugodna iskustava u životu, ali vjerujem da ona služe da nas nečemu nauče i ojačaju za buduće izazove. Ono što sigurno mogu reći jest da turizam ne poznaje podjele po spolu, a eventualna ograničenja ili prednosti su samo stvar percepcije pojedinca – na tu će temu Bienenfeld.


Petričić će primijetiti kako, okrenemo li se oko sebe, vidimo da su muškarci još uvijek na većini rukovodećih funkcija, kako u javnom, tako i u privatnom sektoru.


– To i ne čudi, s obzirom na sve obaveze koje jedna supruga, majka i na kraju poslovna žena mora zadovoljiti. Skidam kapu svakoj ženi koja se odvaži u tom svijetu – poručuje Petričić.


Tako opatijski Advent pod sloganom »najljepši Advent uz more«, i zagrebački Advent koji stremi treći put za redom biti najbolji u Europi dok poručuje »šećer dolazi na kraju… godine«, samo što nisu. Dvije dame našeg turizma učinile su sa svojim suradnicima sve da bude i opet bolje nego lani. A dogodine!? Sanjaju li već Advent 2018!?


– Osim što bih voljela da Zagreb i ove godine bude najbolja europska božićna destinacija, ili barem u top pet sanjam zagrebački Festival svjetla koji će se održati u ožujku – kaže Bienenfeld .


– Neizmjerno se veselim Adventu u svom gradu i želim da svake godine bude još bolji, jer prostora za boljitak ima. Sanjam da prekrasni park Angiolina postane centar adventskih, ali i svih ostalih događanja – veli pak Suzi Petričić.


Pa neka tako i bude. A za kraj, valjalo bi čuti ono najbitnije; koja je receptura za uspješnu adventsku priredbu? Od čega li je satkan dobar Advent!?


– Satkan je od emocija, raznovrsnih sadržaja i kulture te zrači pravom blagdanskom toplinom! – ne krije recepturu, Bienenfeld.


– Samo treba oslušnuti želje naših gostiju – dodaje na to još jedan »sastojak« dobra recepta Suzi Petričić.