Igrice odvraćaju od učenja

Dječaci više za kompom: Djevojčice su zato bolje u matematici, čitanju…

Tihomir Ponoš

Igrice razvijaju kognitivne sposobnosti, ali kod svakodnevnog igranja mogu izazvati poteškoće s motivacijom budući da u školi, za razliku od igrice, ne slijedi trenutačna nagrada. Ipak, bolje rezultate postižu oni koji igraju igrice za jednu osobu



ZAGREB Dječaci češće nego djevojčice postižu slabe rezultate u matematici, prirodoslovlju i posebno čitalačkoj pismenosti, pokazuje nedavno objavljena studija OECD-a »ABC rodne ravnopravnosti u obrazovanju«.


Istraživanje je napravljeno na temelju PISA istraživanja kojim je 2012. obuhvaćeno oko 510.000 15-godišnjaka u 65 država. Razlike u rezultatima nisu posljedica »urođenih sposobnosti« već uzrok imaju u obitelji, školi i društvu. Jedan od uzroka krije se u vremenu koje dječaci i djevojčice od 15 godina provode vrijeme u i izvan škole.


  Dječaci više vremena posvećuju računalima i počinju još prije polaska u školu. U zemljama OECD-a nešto više od trećine djece koristilo je računalo prije šeste godine, a u prosjeku ga je koristilo osam posto dječaka više nego li djevojčica.


Hrvatska je po tome tek nešto malo ispod prosjeka, ali ima jednu od najvećih razlika između dječaka i djevojčica. Naime, dječaci pretežu za čak 13 posto u odnosu na djevojčice. Države u kojima se najviše djece susreće s kompjutorima prije šeste godine su Danska i Izrael.  




Razlog za slabije rezultate je i stav dječaka koji dva puta češće od djevojčica smatraju da je školovanje gubljenje vremena. Očito je i da nešto više dječaka nego djevojčica smatra da je rješavanje domaćih zadaća također gubljenje vremena. Razlika u uspjehu PISA testiranja nastaje i zato što djevojčice prosječno tjedno domaće zadaće rješavaju 5,5 sati, a dječaci sat manje. Svaki sat više koji se posveti rješavanju domaćih zadaća rezultira s 4,3 boda boljim rezultatom u prirodoslovlju i 4,5 boda u matematici i čitalačkoj pismenosti. Istraživanje OECD-a navodi da hrvatski učenici posvećuju samo dva sata tjedno rješavanju domaćih zadaća pa i ne treba čuditi da su rezultati hrvatskih učenika u svim istraživanim kategorijama ispodprosječni.



Razlog slabijih rezultata dječaka je i u njihovoj posvećenosti računalnim igrama. Dječaci češće igraju igrice. Samo 25 posto 15-godišnjaka nikada nije igralo igricu za jednu osobu, dok je djevojčica iste dobi bez tog iskustva 56 posto. Čak 61 posto dječaka svakodnevno igra takve igrice, a djevojčica 41 posto.


Rezultati testova pokazali su da na uspjeh utječe i to kakva se igrica igra i koliko često. Bolje rezultate postižu oni koji često igraju igrice za jednu osobu od onih koji igraju kolaborativne igrice. Međutim, svakodnevno igranje igara za jednu osobu izrazito se loše odražava na rezultate.  

Dječaci koji svakodnevno igraju igrice postižu najslabije rezultate, a najbolji su oni koji se igraju jednom ili dva puta tjedno. S obzirom na to da se više igraju na kompjutoru dječacima ostaje manje vremena za domaće zadaće, čitanje iz užitka i fizičke aktivnosti.



Djevojčice ostvaruju 23 boda bolje rezultate u čitalačkoj pismenosti čak i u usporedbi s dječacima koji su jednako motivirani za izvannastavno čitanje kao i one. Jedan od razloga za to su roditelji koji svojim sinovima upropaštavaju mogućnost stjecanja čitalačkih navika. Roditelji u želji da njihova djeca čitaju lijepo i umno štivo često dječake obeshrabruju u čitanju nečega što oni smatraju trivijalnim, poput stripova i sportskih magazina, a što bi njihovi sinovi radije čitali. OECD u »ABC rodne ravnopravnosti u obrazovanju« navodi da se tako ne razvijaju čitalačke navike, a jedan od slogana PISA istraživanja je »bolje ikakvo čitanje nego nikakvo«.



Igrice razvijaju kognitivne sposobnosti, ali kod onih koji svakodnevno igraju mogu izazvati poteškoće s motivacijom u školi budući da za neko ostvarenje ne slijedi trenutna nagrada.


  Dječaci od 15 godina vikendom surfaju u prosjeku tri sata dnevno, djevojčice 17 minuta manje. Tijekom tjedna dječaci surfaju 144 minute, djevojčice 130 minuta. Uočene su i razlike u tome za što se koristi internet. Dječaci ga više koriste za skidanje glazbe, filmova i igrica, za čitanje vijesti, a djevojčice su aktivnije na društvenim mrežama.


  I dok se dječaci radije igraju, djevojčice radije čitaju ono što ne moraju. Gotovo 80 posto djevojčica čita iz užitka i jedva 60 posto dječaka. Djevojčice nadmoćno više čitaju magazine i časopise.