Bolji od prosjeka

Vjerovali ili ne, ali postoji i nešto po čemu nismo na začelju nego prvi vrhu u Europi

Edi Prodan

Foto: S. DRECHSLER

Foto: S. DRECHSLER

Zbog sve veće registracije SUV i crossover automobila lani je u 23 promatrane europske države porasla prosječna emisija CO2, dok je Hrvatska ostala u TOP10 te ljestvice



Neznatno, ali bez obzira što se radi o samo 0,3 posto, prvi put u zadnjih deset godina prosječna emisija CO2 novoregistriranih automobila u 23 najznačajnije države Europe, među kojima se nalazi i Hrvatska, se – povećala!


Prosječna emisija CO2 po automobilu registriranom u tim državama lani je bila 118,1, godinu prije 117,8, a razlog tom povećanju najvjerojatnije leži u činjenici da se nastavlja rast registracije SUV i crossover automobila koji su zbog svojih gabarita i težine nešto veći potrošači od klasičnih automobila.


Kad je Hrvatska u pitanju, možemo se pohvaliti kako smo daleko bolji od prosjeka jer kod nas je prosječna emisija CO2 po novoregistriranom automobilu izvanrednih 112 g/km. Na žalost, i kod nas je došlo do povećanja, 2016. godine prosjek je bio 111,1, no i s takvim skorom Hrvatska se nalazi na 8. mjestu najčišćih europskih država kad je ovaj parametar u pitanju.





Zahvaljujući negativnoj propagandi kao i zakonskim odredbama pojedinih država među kojima prednjači Njemačka, lani je zabilježen veliki pad prodaje automobila s dizelskim motorima. Smanjenje njihove prodaje u odnosu na 2016. godinu je 7,9 posto. Njihov udio u »voznom parku« 23 promatrane države je 43,8 posto što je neznatno više od najmanje zabilježenog postotka u ovom tisućljeću, onog koji je 2003. godine iznosio 43,4 posto ukupnih registracija.



Norveška ispred svih


Kad je ljestvica prema državama u pitanju, Norveška silno prednjači s emisijom CO2 od samo 83,6 g/km po automobilu. S obzirom da je iza nje Portugal koji ima 104,2 g/km, jasno je koliko je Norveška u prednosti. K tome, ta je skandinavska država od 2016. do 2017. godine emisiju CO2 smanjila za nevjerojatnih 10,1 g/km što je uistinu fascinantno. Razlog tako dobrim norveškim rezultatima je vrlo jednostavan – ta je država zadnjih godina registrirala na tisuće i tisuće – električnih automobila. Primjerice samo je Nissanov Leaf kod njih prodan u 40 tisuća komada! Odlično prolazi i Tesla, a sustavom poticaja i povlastica koje imaju vozači električnih automobila, značajno se širi njihova kupovina. Električni automobili pojašnjavaju i dobar portugalski rezultat. Ta je država u jednoj velikoj mjeri izabrana i kao poligon EU za razvoj sustava punionica i ekspanzije električnih automobila pa taj podatak utječe na tako dobre njihove rezultate.



Kad je emisija CO2 u pitanju, automobili su podijeljeni u deset kategorija. Najnižu emisiju CO2 imaju najmanji automobili, oni A segmenta čija je prosječna emisija CO2 103,7. Slijedi ih B segment sa 105 g/km i obje su u odnosu na 2016. godinu u padu. Kompaktni automobili imaju prosjek od 110,8, D segment 112,1, a te dvije kategorije bilježe rast emisije prema 2016. Zbog čega je lani došlo do poremećaja, najbolje pojašnjava SUV segment s prosjekom od 133 g/km CO2. No iako je i kod njih zabilježen pad prosjeka, značajno raste njihov udio u ukupnoj automobilskoj »populaciji« tako da je došlo do općeg poremećaja. Kad bismo bili racionalniji i pretežito preferirali A i B segment, i bez uvođenja elektromobila moglo bi doći do smanjenja prosjeka emisije CO2. Dodajmo samo još da su najneekološkiji sportski automobili s prosjekom od 153 g/km emisije CO2.



Drugi dio ljestvice država predvodi Belgija, slijede Slovenija, a stječe se utisak kako su u toj državi automobili mnogi »čišći« nego u Hrvatskoj te kako je kod njih razvijena i scena električnih automobila, no to izgleda ipak nije tako jer za nama zaostaju za 6,4 g/km. Nakon naših zapadnih susjeda na nizali su se Rumunjska, Finska i Austrija.


A jedan od najvećih apsurda, ili barem razbijanja uvriježenih ekoloških pretpostavki, je činjenica da se na zadnjem mjestu od 23 promatrane države nalazi – Švicarska! Prosječna emisija CO2 njihovih automobila je golemih 133, 2 g/km što je za 49,6 g/km više od zabilježenog u Norveškoj. Švicarska očigledno niti mari za električne automobile, niti za ekologiju na prometnicama što ipak neće moći još dugo prakticirati zbog toga što su nadležne europske instiucije naredile da se u najkraćem roku mora dosegnuti proklamirani prosjek od 95 g/km do čega se kani doći prvenstveni sve većim ulaskom električnih automobila u vozne parkove europskih građana, kao i smanjenjem dizelskih motora u automobilima. Računicu potkrepljuje i činjenica da je prosječna snaga dizelaša lani registriranih u 23 države 142 KS uz emisiju CO2 od 117.9 g/km, dok je za benzince na istom prostoru prosjek 123 KS uz emisiju od 123.4 g/km.


A da se ne bi zbog prvog negativnog rezultata u dekadi trebalo paliti posebne alarme, valja se podsjetiti da je prosječna emisija CO2 po automobilu u istim državama 2007. godine bila za današnje uvjete i razmišljanja nevjerojatnih 159,1 g/km CO2.


Toyota prestigla PSA


Posvetimo li pažnju prosječnoj emisiji CO2 automobila prema proizvođaču od kojeg dolaze, najuspješnija je – Toyota. Ona je 2016. godine bila na trećem mjestu, iza PSA dvojca Peugeot i Citroen, ali ih je zahvaljujući sustavnom uvođenju hibridnih automobila te izbacivanju dizela iz pojedinih klasa uspjela prestići. Na četvrtoj se poziciji nalazi Renault, s tendencijom da značajnijom »elektrifikacijom« popravi taj podatak, a zanimljiva je šesta pozicija Fiata. Iako najpoznatiji talijanski proizvođač automobila u svom programu nema električnih automobila, i općenito unekoliko kasni s implementacijom najnovijih tehnoloških dostignuća u svoj proizvodni program, na tako ga dobro mjesto dovodi – razum. I ne samo njega kao proizvođača nego i njegovih kupaca.



r. br. MARKA CO2 g/km1. TOYOTA 101,22. PEUGEOT 104,53. CITROEN 105,54. RENAULT 106,55. SUZUKI 114,96. FIAT 115,67. NISSAN 115,98. ŠKODA 115,99. DACIA 116,910. SEAT 118,1


Fiat naime u svom proizvodno programu ima najveći udio automobila A i B segmenta – primjerice na Siciliji je najveći dio svih automobila A klase. Također, oni su u najvećem postotku priklonjeni malim benzinskim motorima koji imaju nisku emisiju CO2. Potvrda je to kako je i odabir kupaca jako važan po smanjenje emisije CO2 – naprosto nepotrebno je kupovati automobile veće od naših realnih potreba. Na taj način ne samo da bi se smanjilo »bacanje novca« na gabarite koji nam ne trebaju, već bi se smanjenjem CO2 utjecalo i na – opće dobro.



r. br. država CO2 g/km1. Norveška 83,62. Portugal 104,23. Danska 1084. Grčka 108,65. Nizozemska 1096. Francuska 110,77. Irska 111,88. Hrvatska 1129. Italija 112,510. Španjolska 114,9


Među najveće proizvođače CO2 u prometu idu premium marke kao što su to BMW, Audi, Volvo ili Mercedes jer su njihovi automobili opremljeni i najsnažnijim motorima. Ono što nemalo zbunjuje je zadnja pozicija Mazde. Njihov je prosjek 131,2 g/km, a to se može pojasniti ustrajnosti u proizvodnji motora nešto više »litraže«, suprotne dugo godina bilježenom »downsizingu«, kao i izostanak hibridih automobila od tog inače po svim drugim parametrima odličnog japanskog proizvođača što za posljedicu ima i viši CO2.