Gospodarska bura

SURADNJA SVEUČILIŠTA I RIMAC AUTOMOBILA Riječka “Bura” vjetar u leđa Conceptu Two

Edi Prodan

Dolazak Rimca u Rijeku dodatno je zanimljiv i zbog činjenice da je riječ o tvrtki koja je zahvaljujući lanjskoj investiciji od 30 milijuna eura od strane kineske tvrtke Camel Group svoju vrijednost povećala na čak 200 milijuna eura



Prvog dana prosinca 2017. počela je gospodarska bura i na riječkom Sveučilištu. Tog je dana naime potpisan ugovor između rektorice Sveučilišta u Rijeci dr. Snježane Prijić Samardžija i psihologa Ace Momčilovića, direktora razvoja ljudskih resursa glasovite tvrtke Rimac Automobili iz Svete Nedelje o korištenju super računala Bura čije sposobnosti navedena tvrtka neophodno treba u finiširanju razvoja novog vozila. Riječ je o drugom Rimčevoim automobilu naziva Concept Two koji će kao jedan od najvećih globalnih hitova biti predstavljen na salonu automobila u Ženevi, točno na Dan žena 8. ožujka.


Taj automobil za koji se predviđa kako će unatoč fascinantnim karakteristikama – snaga će mu biti 1384 KS, a maksimalna brzina oko 400 km/h, te cijeni koja će se penjati prema 10 milijuna kuna – biti prodan u deset puta većoj »tiraži« od aktualnog Concepta One te biti dodatna akceleracija razvoja Rimac Automobila. Mada, ma koliko udeseterostručenje gordo zvučalo, takav rast prodaje i nije baš težak jer je Rimčev prvijenac Concept One do sada »otišao« u svega desetak primjeraka. Dodajmo još da će količina proizvodnje Concepta Two biti dvadeset komada godišnje.


Dolazak Rimca u Rijeku dodatno je zanimljiv i zbog činjenice da je riječ o tvrtki koja je zahvaljujući lanjskoj investiciji od 30 milijuna eura od strane kineske tvrtke Camel Group svoju vrijednost povećala na čak 200 milijuna eura. Camel Group je pak tvrtka osnovana 1980., a specijalizirana je za proizvodnju baterija, pa tako i ovih najmodernijh za električne automobile.


Hrvatska – država zapetljanih propisa




U Kini zapošljavaju nešto manje od šest tisuća radnika, a poslovanje im je rašireno po cijelom svijetu. Njihov odabir za investiciju vrlo zanimljive količine novca, čime su u Rimcu stekli 15-postotni udio, je indikativan iz više razloga. Ponajprije, Hrvatska je kao država vrlo »zapetljanih« propisa poprilično neprivlačna stranom kapitalu tako da se od investitora traži dodanu upornost kako bi se razbilo birokratske blokade, a s druge strane Lijepa naša se ne ističe ni po drugim pogodnostima koje bi investitorima bile privlačne – visina poreza, cijena rada, zemljišta… Ono što je pak dodatno intrigantno, Rimac se natječe za dobivanje još 20 milijuna eura EU sredstava što im je dovoljno za početak izgradnje – nove tvornice. Riječ je o pogonu u kojem će se proizvoditi komponente za električne automobile u čemu je Rimac već itekako uspješan. On je naime planetarno poznata osoba koju s primjerice Christianom von Koenigseggom, švedskim plemićem koji također proizvodi super brze i ekstremno skupe sportske automobile čija bazna cijena, bez davanja doseže iznose od 10 milijuna kuna vezuje – prijateljstvo. Koenigseggu je pak dodatno zanimljiv jer je 2005. s modelom CCR uspjelo srušiti rekord za najbrži proizvodni automobil: postignuta brzina bila je 388.87 km/h! Njega i Rimca je povezala ista ljubav, danas uspješno surađuju jer tvornica u Svetoj Nedelji proizvodi baterije kao i još neke dijelove za automobile koji se produciraju u švedskom Margretetorpu.


Gdje će se dakle uložiti 50 milijuna eura, gdje će nastati nova Rimčeva tvornica? On u svakom razgovoru ističe, a u nizu susreta koji s njime imamo još od rujna 2011. kad je tada super mladi Mate Rimac, jer rođen je 1988. u Livnu, stajao na podiju jednog od pavilijona najznačajnijeg salona automobila na svijetu, onog koji se svake druge godine održava u Frankfurtu, bankarskoj prijestolnici Europe, kako će to uvijek i jedino biti – Hrvatska. Preponosno se tada Rimac smješkao fotoreporterima koji u nevjerici nisu mogli skinuti pogled i objektiv s njegovog električnog superautomobila Concept One. I ne samo da je Rimac šokirao svojom kreacijom, nevjerica se širila i po pitanju zemlje iz koje je proizvod dolazio. Hrvatski električni superautomobil? Znamo za prekrasnu hrvatsku obalu, sjajne nogometaše i sportaše općenito, no da Hrvati proizvode automobile… nevjerojatno, zborili su novinari koji na otvorenje salona automobila u Frankfurt dolaze iz skoro svih država svijeta i to u brojci koja nikad nije manja od deset tisuća. No da je ta nemoguća Hrvatska ipak moguća i to u domeni najsofisticiranije industrije pokazao je upravo Rimac kojem su se te 2011. počela otvarati vrata globalne automobilske pozornice, a on je ostvario nemoguće: američki san u hrvatskoj državi!


Koji su aduti Rijeke


No pustimo povijest i vratimo se pitanju čiji odgovor stalno »visi« u zraku: nalazi li se zapravo »green field«, odnosno zelena livada, prostor za investiciju 50 milijuna eura u Rijeci ili njenom širem području? Odgovora još nema, no sluti li ga možda »Bura«? Jasan nam je po tom pitanju muk, lokacija se još uvijek traži, a načelno, prema do sada dostupnim podacima želja Rimca je ipak da ona bude u blizini aktualne lokacije, dakle u Svetoj Nedjelji. Mada, sve dok se ugovor ne potpiše, zbog čega to ne bi bila baš Rijeka? Evidentan je naime, nakon ulaska strateških partnera iz Poljske, novi razvojni polet riječke Luke, a riječka rektorica i Rimčev »HR« su 1. prosinca istaknuli kako je Bura tek jedan od segmenta suradnje te tvrtke i Rijeke. A tvornica baterija bila sjajna odskočna daska, zapravo katapult za novi industrijski uzlet Rijeke u čijem bi temelju trebala stajati znanja koncentrirana upravo na riječkom Sveučilištu?


Vrtimo li se Rimcu, vratit ćemo se i nevjerojatnoj biografiji koja permanetno razbija sve stereotipe, ponajviše praksu lijenčina, koja itekako pogoduje našem karakteru, kao je u Hrvatskoj svaka proizvodnja – nemoguća. Vlasnik danas globalno poznate automobilske kuće nastale u njegovoj garaži, je u svijet bussinesa ušao praktično kao teenager. Zahvaljujući svojoj ingenioznosti koja je već u njegovoj srednjoškolskoj dobi bila nagrađivana na čitavom nizu konkursa inovatora, sam je 2007. jedan stari automobil preuredio u – električno vozilo. Tada je to djelovalo kao zanimljiva kreacija, skoro pa maštarija naprednog i kreativnog maturanta. No kad je samo četiri godine kasnije u Frankfurtu zabljesnuo Concept One svi su ostali bez daha. Istina tada su električna vozila još uvijek bila poprilično utopistička priča kojoj se i nisu davale pretjerano velike šanse za značajniju komercijalizaciju, da bi danas, svega dakle nekoliko godina kasnije, postalo jasno kako Mate Rimac ne samo da je genijalac kad je u pitanju tehnika, on je to i u bussinesu. Zašto? Pa danas je na čelu iznimne tvornice automobila i komponenti za električna vozila smještene u Svetoj Nedelji nedaleko Zagreba, poduzeća čiji broj radnika raste velikom progresijom. K tome riječ je o ljudima koji su uvelike slični samom Rimcu, zaposlenicima koje u pravilu krasi velika kreativnost te inovativnost. Danas ih je već skoro 300, a s obzirom na velika ulaganja do 2022. bi ih moglo biti ni manje ni više nego – tisuću. I sve mladi, u 80 posto visokoobrazovani.


Mladi stručnjaci su temelj


Rimac k tome, ma koliko se već danas za njega može istaknuti kako je jedan od najznačajnijih i najingenioznijih Hrvata u novijoj povijesti, itekako cijeni – društvo znanja. Jer da bi mogao osnovati i voditi poduzeće upisao je i s odličnim ocjenama završio studij ekonomije na privatnom sveučilištu. K tome, završni mu je rad nagrađen na Business Plan Contestu, a u njemu je zapravo opisao sve ono što će mu se događati u godinama koje su uslijedile – nakon diplome.


A do njegove pojave svatko bi vam u Hrvatskoj rekao kako je u toj lijepoj državi proizvodnja ma koje vrste osuđena na propast. Visokosofisticirana tehnologija je po razmišljanju njezinih stanovnika još udaljenija od Hrvatske, zemlje zauvijek osuđene isključivo za – uvoz automobila. Danas je pak Mate Rimac vlasnik tvrtke čija je tendencija rasta jako naglašena. S obzirom da su najznačajniji automobilski divovi najavili kako će se u slijedećih desetak godina naglasak staviti upravo na proizvodnju električnih automobila, Rimac će iznimno profitirati. Prognoza je naime da će najpoznatiji proizvođači automobila uskoro proizvoditi više električnih nego konvencionalnih automobila. Baterije za njih će tako postati jedna od traženijih »roba«, a Rimac upravo u taj segment najviše ulaže. Iskustvo, znanje i permanentno ulaganje u visokoobrazovnu strukturu djelatnika uvijek, pa tako i u Hrvatskoj ma što o njezinim gospodarskim perspektivama mislili, donosi – dobitnu kombinaciju. Uostalom, u svega tri godine promet je povećao za – dvadeset puta!


Može li s druge strane uspjeh Rimca biti poticajan i za ostale dijelove hrvatskog gospodarstva, može li ta iznimno uspješna tvornica iz Svete Nedelje biti pokretač čitavog niza segmenata domaće privrede?


– Svakako. Samo je jedan aspekt našeg uspjeha i razvoja zapošljavanje velikog broja ljudi različitih profila. Nezahvalno je prognozirati, sada nas je skoro 300, koliko će nas biti za pet godina. Jasni planovi postoje, to je najvažnije. Vratimo li se struci, mladi stručnjaci koji kod nas razvijaju visoku tehnologiju nešto je što drugdje u Hrvatskoj nemaju priliku, štoviše – prije su takvu mogućnost morali tražiti izvan naše domovine. Ono što je također od velike važnosti, podatak je da surađujemo i s hrvatskim dobavljačima sirovina. Svojim poslovanjem predstavljamo primjer uspjeha privatne tvrtke u Hrvatske te tako doprinoseći pozitivnom poslovnom okruženju, dajemo primjer drugima pokazujući im kako se može i kod nas, zaključila je na kraju ove pomalo bajkovite priče Zadranka Marta Longin, mlada ekonomistica koja je i sama prije nešto više od godinu dana dobivanjem posla voditeljice odnosa s javnošću tvrtke Rimac Automobili ostvarila velik dio svojih snova.


Svjetlo na kraju tunela?


Sanjati i smjeti. Mate Rimac. Svijetlo na kraju hrvatskog gospodarskog tunela. Krenimo prema njemu. Ma koliko u ovom trenutku djelovalo da je većini ipak draže da se to svijetlo utrne. Nije naime baš ugodni svima onima, ljudima koji oblikuju hrvatsko gospodarsko okruženje, gledati kako im Rimac ruši teorije po kojima se kod nas uopće ne mora pokušavati jer se ionako ništa ne može ostvariti. Može kad se dovoljno sanja i dovoljni želi. I iznad svega radi.


Ono što je pak na kraju naše pitanje hrvatskoj Vladi: hoćete li dopustiti da Rimac Automobili ostanu tek jedan od rijetkih rajski zelenih otočića u u pustinji hrvatske gospodarske besperspektivnosti ili ćete vođeni njegovim receptom širom otvoriti vrata nove industrijske revolucije? Odnosno, hoće li aktualni skup hrvatskih ministara i dalje nijemo promatrati Rimca, istodobno skrivati divljenje i pokazivati strah od njegovog uspjeha? Jer Rimac je napravio »nemoguće« – pokazao je kako je i u Hrvatskoj moguć industrijski prosperitet. Pokazao je da Kinezima u Hrvatskoj nisu zanimljive samo Plitvice kao prirodno-turistički fenomen nego je to i – izgradnja tvornice automobilskih baterija. Ma koliko mi tome do sada institucionalno ni najmanje ne bili zaslužni.