Koja su se vozila birala u 2014. godini

Prodaja automobila u Hrvata: Bio nov ili star, najvažnije da ima oznaku VW

Edi Prodan

Samo da je VW

Samo da je VW

Lanjske su godine prodajnim rezultatima najveće zamjerke bile »nerealne« brojke izazvane snažnim flotnima nabavkama. Kako god, bila je bolja za 20-ak posto u odnosu na 2013. Što nam donosi 2015., i hoće li na njezinom kraju mnogi žaliti za lani tako kritiziranim »flotama«, mogao bi nam pokazati već konac siječnja



Kad se zbroji sve njemačke proizvođače, kao i one koji su dijelovi njihovih koncerna poput Seata, Škode ili Smarta, u 2014. godini zauzimaju više od polovice hrvatskog tržišta. Zbroj doseže 52,84 posto što već priziva kvalifikaciju – ekstremne zastupljenosti. Nakon njih, s 24,66 posto idu »francuzi«.


Njima smo dakako pridružili i Daciju te Nissan koji participiraju u Renaultovom koncernu. Ukupno dakle na »francuze« i »nijemce« ide više od tri četvrtine tržišta tako da svima ostalima ostaju tek – mrvice. Istina, nešto ipak krupnije »japancima« s 10,66 posto te »korejcima« koji su zauzeli 9 posto tržišta. 



Opel se probio na drugu poziciju povećavši prodaju u odnosu na 2013. godinu za ekstremnih 40 posto. Dobro je radio u flotnom procesu, pogledajte neke od taxi službi, ali se sasvim dobro snalazi i na »običnom« tržištu. Očekuje ga dolazak nove generacije Corse što će biti dodatni poticaj njegovim dealerima, a s obzirom da se do kraja 2015. godine očekuje lansiranje i nove generacije Astre, aktualna bi generacija mogla dobiti značajnije popuste što je također jako korisno u najavi ovogodišnjih prodajnih ciljeva.    


Škoda silovito


Ako smo kod VW-a i Opela govorili o visokom postotnom rastu, što tek reći za Škodu – njezin je porast iznosio više od 85 posto što je, s obzirom da se i u apsolutnom smislu radi o značajnim brojkama, jedan od rijetko zabilježenih presedana. Naravno da se odgovor koji pojašnjava ove prodajne brojke krije kod flota, pa pogledajte samo policiju, ali nitko ne može zanijekati kao je Octavia sasvim sigurno jedna od najboljih investicija u automobilskom svijetu, odnosno kako se to uvriježilo na engleskoj terminolgiji – »best buy«. K tome pojavio se novi međurazred u vidu Rapida, dok se ove godine jako mnogo očekuje od još jednog Škodinog standarda, Fabije. 


    Sljedeće tri pozicije su – francuske. Poredak je Peugeot, Renault i Citroen. I svi su poslovali bolje nego lani. Peugeot za 10 posto, Renault bilježi golemi skok od 24 posto, a Citroen je prodaju unaprijedio za 17 posto. Kod ovih proizvođača je značajno manji udio flotne prodaje pa bismo mogli ustvrditi da ih hrvatsko tržište voli. Oni k tome obiluju novim modelima, no godina koja dolazi kod njih najavljuje uglavnom redizajne. Stoga, godina što je počela ne mora im nužno donijeti ovakve tržišne skokove, ali svakako hoće slične pozicije. A kad su vremena krizna, svaka je stabilnost jako dobra. 


    Lani je dobro poslovao i Ford, ali na jedna skokovit način. Jasno je a su i njega zadesile flote, no ove godine će biti zanimljivo pratiti tržišno ponašanje nove, dugo očekivane generacije Mondea. Oni kojima lanjska godina nije bila doba su – korejski proizvođači. Na stranu što se završila proda Chevroleta na tržištima EU, a ta je pa je ta odlazeća marka zauzela 21. poziciju, više brinu brojke koje su zabilježili osmi Hyundai i deseta KIA. Pad Hyundai je skoro 13 posto, KIA je još i gora – njezin lanjski minus iznosi zabrinjavajućih 25 posto. Rezultati brinu tim više jer je njihova ponuda vrlo slojevita i zanimljiva, riječ je o kvalitetnim i povoljnim automobilima. Pa što je onda krivo? Uglavnom nisu zanimljivi flotama! Njih vole »obični« građani, a oni se više odlučuju za njemačke rabljene. Ili se uopće ne odlučuju ni za što. 


   


Dolazak hibrida


U analizi Top10 preskočili smo Toyotu. Odličnu, moramo istaknuti jer je golemi prodajni rast u odnosu na predlani ostvarila velikom prodajom hibridnih automobila za što im je poticaje omogućila jedna od rijetko dobrih državnih odluka. 


    U drugoj polovici ljestvice, šarenilo koje predvodi jako dobri Audi. Štoviše, malo je nedostajalo čak da se ubaci i na sam Top10. Kod Audija istina veliku ulogu uvijek igra i flotna prodaja, ali je razvidno i to da kupci drže za najprivlačniju marku premium svijeta. Iza njega odlični Mazda i Dacija. Japanski je proizvođač tako zabilježio sezonu bolju za skoro 60 posto, a sličnim se brojkama hvali i Dacija.





Kad su županije u pitanju, raspored prodaje krije i neke »nelogičnosti«. Otkud primjerice Požeško-slavonska na drugoj, a Bjelovarsko-bilogorska županija na petoj poziciji? Pratimo li prodaju automobila u njima sličnim teritorijalnim jedinicama, u geografskom, gospodarskom ali i brojčanom smislu, u pravilu su pozicionirane u drugom dijelu ljestvice. Odgovor se dakako krije u velikoj zastupljenosti flotne i rent-a-car prodaje. U njima su naime premije na osiguranje automobila najmanje tako da su zbirne uštede goleme. 


Kad je pak tradicija u pitanju jedna je ponovljena, a nikad neće ni biti srušena: Grad Zagreb i Zagrebačka županija su odnesle trećinu ukupne hrvatske prodaje. Ono što je novo – Ličko-senjska županija više nije zadnja, prepustila je tu poziciju Virovitičanima. U red manjih iznenađenja ide plasman Splitsko-dalmatinske ispred Primorsko-goranske, što baš i nije dio tradicije. Kao ni plasman Istraske županije tek na šestu poziciju. Zadarska županija je plasirana na osmu poziciju i zadnja je od onih čija je prodaja bila veća od tisuću komada. 


Ono što je također evidentno, kontinentalne su županije u pravilu mnogo lošije plasirane u odnosu na Jadranske – od 11. do 20. pozicije čak je njih osam s kontinenta.



Mazda naprosto leti na krilima jako dobrih modela, »trojke« ponajviše, a 2015. godinu očekuju s još većim zanimanjem jer im dolaze novi modeli predvođeni atraktivnom, pa i vrlo »classy« dvojkom. Kod Dacije nam je drago da su i hrvatski kupci konačno shvatili kako je riječ o jako kvalitetnim proizvodima koji baš ništa nemaju s nekadašnjim imageom ove rumunjske tvrtke.


Svijet se naprosto mjenja, a kad su pozitivni tokovi te priče u igri, Dacija je dio njih. U slijedu od Nissana, preko BMW-a, Seata, Mercedesa, Fiata i Suzukija, riječ je o proizvođačima čija je brojčana zastupljenost, s Fiatom nekad istina to nije bio slučaj, na hrvatskom tržištu nešto manja, a značajno je da su svi poslovali značajno boljke nego lani. Na 20. poziciji je Honda koja se za to mjesto jedva izborila. Poslovala je značajno lošije nego 2013., no od 2015. godine očekivanja su velika jer dolazi obilje njezinih noviteta. 


    U Hrvatskoj se lani registrirala 41 marka automobila, a tih 21 ispod Top20 ljestvice su pretežito marke »u tragovima«. Istina, odlične su brojke zabilježili Mitsubishi i Mini, velik im je porast prodaje, nije loše poslovao ni Volvo, no svi drugi, s obzirom da su čitave godine prodali manje od stotinu automobila, prije idu u red rariteta, nego marki o kojima je potrebna analitika. Zanimljivo, prodan je i jedna Lamborghini, jako je pala prodaja Lexusa, pojavio se Tesla. 


   


Šarenilo modela


Na modelskoj ljestvici, slična priča. Opet dominacija VW-koncerna, njegovih marki i modela. Apsloutna pobjeda ide u Češku, na adresu Škoda Octavije. Iako je potpuno jasno kako je za takav rezultat prije svega zaslužna flotna omiljenost, jasno je da toga ne bi bilo kad Octavija ne bi bila iznimno kvalitetni automobil, jedan od onih što za uloženi novac daje najviše. Ipak, imati u godinu dana rast od 300 posto ne ide u zonu realnosti ni jednog, pa tako ni hrvatskog tržišta. Nju u stopu slijede Volkswagenovi hitovi, Golf i Polo. Oba su ta modela zabilježila bolju godinu, za desetak posto. A da ni tu nije kraj germanskoj dominaciji pokazuju nam dva Opela – Astra i Corsa. I njihovi su rezultati bolji od lanjskih, i to u golemim postocima. Astra je imala bolju godinu za 42 posto, a Corsa za skoro pa nevjerojatnih 62 posto. I onda , tek na šestoj poziciji, Hyundaijev i30. Za one koji pomnije prate statistike slične ovoj, znano je kako je i u 2013. i30 bio najprodavaniji model automobila izvan flota. Po svemu sudeći mogao bi to biti i ove godine iako ih je nemalo bilo u rent-a-car ponudi. 


    Na sedmoj poziciji prvi je francuski model. Iako se to ne bi moglo zaključiti prema ljestvici prodaje marki, ta je čast pripala Renault Cliju. Atraktivni primjerak iz B segmenta na taj je način počeo vraćati staru slavu Renaultu, sredinom prošlog desetljeća jednoj od najdominantnijih marki na hrvatskom tržištu. No, da ne bi bilo iznenađenja, sve do desete pozicije opet dominacija Volkswagenovog koncerna. Redom tu su Škoda Rapid, te VW Up i Passat. Ovaj posljednji je zanimljivi fenomen jer riječ je o odlazećem modelu, nova generacija kreće u prodaju za nekoliko dana, k tome i jedinom primjerku srednje klase na cjelokupnoj Top20 ljestvici modela na HR tržištu. 


    Ima na modelskoj ljestvici još zanimljivosti. Dacia Sandero i Renault Captur su jedina dva primjerka crossovera koji su uspjeli ući na Top20. Suprotno je to uvriježenom mišljenju kako je taj tip vozila iznimno tražen. Točnije, vjerojatno jeste tako ali u nekim – bogatijim državama. Ono što također zbunjuje, loš je plasman KIA Ceed. Jer dok se Hyundaijev »blizanac« i30 odlično suprotstavlja njemačkoj dominaciji, Cee’d se nalazi na tek 17. poziciji. Iako je u cjelosti Peugeot odlično pozicioniran, njegovi se najistaknutiji modeli 208 i 308 nalaze na ne baš visokim pozicijama – 13. i 16. mjesto za kraj 2014. godine. Na Top20 su se uspjela plasirati i dva modela čije se marke ne nalaze na ljestvici deset najprodavanijih marki – Dacia Duster i Mazda3. Zanimljivo, Audi kao se nalazi ispred ove dvoje marke, na Top20 nema ni jedan svoj model. 


    Mogli bismo tako kompariranjem izvući još mnogo zaključaka, no godina 2015. je već počela, startale su nove prodajne statistike. Kako će nam izgledati 2015., moći ćemo, baš kao što je to slučaj i s »izlaznim rezultatima« političkih izbora, suditi već nakon siječnja. A hoće li biti bolja. Golema većina misli da – neće, no kad ne bi bilo nade u bolje sutra, svijet bi naprosto – stao. Stoga, nada ipak ostaje – pa sad varljiva ili ne, manje je bitno.