Zanimljiva ideja

Oldtimerski raj: Rijeka i Grobnik mogu biti meka starodobnih vozila

Edi Prodan

Grobnik ni u kom slučaju ne bi odustajao od danas poznatih natjecanja. Jačanje i usredotočenost prema oldtimerima ne bi limitirale ma što drugo, na taj bi se način obogaćivao kalendar natjecanja, brojnost posjetitelja, opća zanimljivost i privlačnost



Razgovor s Carstenom Sauerom koji smo objavili u prošlom nedjeljnom broju Novog lista inicirao je golemi broj reakcija stručne, ali i »obične« javnosti. S obzirom da je po prvi put netko od relevantnih ljudi s međunarodne automobilističke i motociklističke scene, Sauer je naime čelni čovjek organizacijskog tima svjetskog prvenstva motocikala s prikolicom, ali i općenito osoba od velikog autoriteta u Njemačkoj kad su u pitanju sportske priredbe raznih predznaka, progovorio o konkretnim idejama razvoja Automotodroma Grobnik, k tome i u jednom brutalno realističnom tonu, u javnosti je zavladao pa skoro – šok.


Jer, ma koliko duboko u sebi znali da su naše maštarije po pitanju povezivanja Grobnika i natjecanja u moto GP-ju ili Formuli 1 uvelike neutemeljene, stalno smo na razini svjesnosti podržavali upravo dolazak najznačajnijih svjetskih oktanskih priredbi na Grobnik. A onda je Sauer poručio – ostavite se lijepih ali ispraznih maštarija, posvetite se onom što je dostupno, izvedivo i – dohodovno. Kako je k tome ponudio i plan »3×5«, odnosno razvoj u tri etape do 2030. godine, o njegovim se idejama počelo – ozbiljno raspravljati.


Dakle, Carsten Sauer je uvjeren da bi Grobnik mogao postati jednim od najznačajnijih europskih oldtimerskih centara. U smislu organizacije natjecanja, ali i izgradnje cjelokupne prateće infrastrukture koja bi poslovala sve dane u godini. Stav utemeljuje na činjenici da takvih središta u Europi, posebno ne u dijelu koji gravitira Grobniku, a to je po prilici prostor od u okrugu od 500-tinjak kilometara, nema mnogo, a da je riječ o populaciji koja na današnjoj razini troši najmanje pet milijardi eura godišnje. I to s tendencijom stalnog rasta čemu treba pridružiti i sredstva koja se troše na starodobne motocikle.



Pebble Beach je mjesto u neposrednoj okolici Montereyja, nedaleko San Francisca. Uz »bezbroj« golf terena koji nastanjuju to područje, unazad šest i pol desetljeća organizira se i Concours d’Elegance. Riječ je o najpoznatijem i najskupljem okupljanju oldtimerskih vozila koje pobuđuju golemu pažnju svjetske javnosti. Od prvotnog Concoursa, danas se razvilo čitav niz sličnih manifestacija – Tour d’Elegance, Motoring Classic, Retro Auto – da o permanentnim aukcijama i izložbama ni ne govorimo. U svemu su svoj potencijal prepoznali i proizvođači najsportskijih i najskupljih automobila tako da za taj termin u kolovozu traži – prostor više. O radu okolnih hotela, ugostitelja da ni ne govorimo.Iako je dakle Kalifornija velika i moćna, s razlogom ju mnogi smatraju središtem najbogatijeg i najugodnijeg života na Zemlji, Rijeka i Grobnik imaju možda čak i bolje komparativne prednosti. Gravitira im veći broj ljudi, a kad govorimo o Austriji, Švicarskoj, Bavarskoj, sjevernoj Italiji – također govorimo o vrlo bogatim dijelovima planete. Treba krenuti, imati viziju, postupnost i – ambiciju. Baš kao što su je 1950. godine imali u Montereyu kada su u obližnjem Pebble Beachu osmislili Concours d’Elegance.


Oldtimer Ri – oduševljeni


– Ma kako ne bismo podržavali takvu ideju! Pa riječ je o nečemu s čime se mi u Oldtimer klubu Rijeka bavimo od nastanka, već skoro dva desetljeća, riječ je na kraju krajeva o sličnim iskustvima jer kad mi organiziramo naša događanja, na natjecanje dolaze naši prijatelji iz čitavog niza država. Kad smo već kod toga, imamo odlične kontakte s oldtimer klubom iz Sttutgarta čiji su članovi zadivljeni svime što mi ovdje posjedujemo – od naših prirodnih posebitosti, do automotodroma Grobnik, istaknuo nam je Mišo Rukavina, predsjednik Oldtimer kluba Rijeka.


On i njegovi kolege, primjerice Ivica Mataija koji je zadužen za automobilsku sekciju unutar kluba, svojim su radom zaslužili najviša nacionalna priznanja. Jedan su od rijetkih oldtimerskih klubova koji je dobio priznanje Zajednice tehničke kulture Hrvatske, a frekvencija odličnih susreta koje organiziraju, odnosno zadovoljstvo sudionika na njima, još su bolje jamstvo kvalitete njihovog rada.


– Kad bi se krenulo u ostvarivanje pretpostavki za pretvaranje »Grobnika« u oldtimerski centar, nadam se pozivu s njihove strane, nadam se uključenju našeg znanja, iskustva pa i poznanstava koje imamo u taj projekt. Kažem, mi s minimalno novca radimo okupljanja na europskom nivou, a to znamo jer smo i sami sudionicima sličnih događanja izvan Hrvatske. A naš je stav da ne samo što »Grobnik« ima navedeni potencijal – ima ga čitava Rijeka, ističe Rukavina.


I u pravu je. Jer nakon Sauerove ideje, utemeljene na već bazno razrađenim planovima, u čitavu priču ne samo da se mora uključiti čelništvo Automotodroma, u projekt se mora uključiti i Grad Rijeka. Naime, na valu razvoja oldtimerske priče na Automotodromu, može se pokrenuti i priča o pretvaranju dijela Industrijske ulice u moderni muzej prometa. Infrastruktura postoji. Prometna povezanost je jako dobra. Povijesne pretpostavke od Torpeda do, i u arhitektonskom smislu sjajne remize za remont lokomotiva, također, a sve bi zajedno moglo biti dio integralne priče povezane uz »oldtimerski Grobnik«.


Novi uzlet


Vratimo li se inicijalnom dijelu priče o odmaku »Grobnika« od sportskih natjecanja najvišeg ranga, bilo je tu i poprilično razočaranja. Ističemo da Grobnik ni u kom slučaju ne bi odustajao od danas poznatih natjecanja, primjerice i svjetskog prvenstva prikoličara, štoviše stvarao bi podlogu za njihovu još veću brojnost, pa i potencijalno dobivanje natjecanja u superbikeu. Jačanje i usredotočenost prema oldtimerima ne bi limitirale ma što drugo, štoviše na taj bi se način obogaćivala čitava priča, kalendar natjecanja, brojnost posjetitelja, opća zanimljivost i privlačnost.


Uostalom, zbog svega toga se i prilazi podizanju kredita za asfaltiranje piste. No, ma koliko kritike o »odustajanju i izdaji želje vraćanja svjetski poznatih natjecanja po kojima je Grobnik bio poznat«, ne zvuče ni najmanje ugodno, odgovorni se ljudi moraju suočiti s realnošću. A ona je ipak, ma što mislili, jasnija pred Sauerovim nego pred našim očima.


– U lipnju slavimo 20. rođendan Oldtimer kluba Rijeka. Velika je proslava osmišljena na pisti grobničkog sportskog aerodroma. Planiramo dolazak jako velikog broja sudionika iz niza europskih država, rock koncerte značajnih bendova, participaciju bikera, ma jednostavno tad, a rođendan nam je točno 17. lipnja, može se na licu mjesta provjeriti koliki je potencijal oldtimerske scene, a mi tvrdimo – on je golem, završio je Rukavina.


Nadamo se da će do tada i na pisti biti novi asfalt, da će se organizirati prigodno natjecanje, da će i Sauerov investicijski tim biti prisutan. Bilo bi također lijepo da se tada, ako ne i prije u intenciji preoblikovanja Rijeke u grad kulture i turizma, uvrsti stvaranje muzejskog prostora na Pioppi. Uostalom, zagrebački »Budicki« koji se također uselio u napuštenu tvornicu napravio je vrhunske rezultate, a i broj posjetitelja mu se mjeri u desecima tisuća.