Test ICCT-a

Kontroverzna tema – emisija ispušnih plinova vozila: Porazni rezultati stvarnih mjerenja

Danko Radaljac

Reuters

Reuters

 Na kraju se pokazalo da tek svako deseto vozilo ispunjava Euro 6 standard, posljednji do sada donesen, odnosno da čak 90 posto automobila i drugih vozila jednostavno nije u tim gabaritima ispuha plinova.



Prošlih desetak dana događale su se važne stvari kad je u pitanju kontroverzna tema emisije ispušnih plinova automobila: najprije je od 1. rujna na snagu stupila odluka Europske komisije kojom se postrožavaju testiranja na ispušne plinove novih vozila, a potom je Međunarodno vijeće za čistu vožnju (ICCT) dalo i presjek rezultata stvarnih mjerenja ispuha automobila, koji su porazni.


Naime, ICCT je skupio više testiranja napravljenih nakon 2015. godine za 541 motorno vozilo, među kojim je, kako navode, i preko 150 modela automobila najčešćih na europskim cestama. Na kraju se pokazalo da tek svako deseto vozilo ispunjava Euro 6 standard, posljednji do sada donesen, odnosno da čak 90 posto automobila i drugih vozila jednostavno nije u tim gabaritima ispuha plinova. Kako navode u analizi ICCT-a, situacija je još dramatičnija kad se pogledaju prosječne vrijednosti. Pa tako, kad se zbroje svi modeli proizvedeni u vrijeme Euro 6 standardna, u prosjeku ta nova vozila emitiraju četiri i pol puta više NO-ispušnih plinova, odnosno dušičnih oksida. Da, četiri puta, ne četiri posto više.


Zanimljivo je kako su stvarna mjerenja pokazala da kod prekoračenja standarda klasa automobila zapravo ne igra nikakvu ulogu. Tako recimo jedan od najvećih prekoračenja se prema ovim rezultatima mjeri na »opel insgniji«, zapravo top model tog proizvođača. No, odmah treba zamjetiti kako niti sami proizvođači modela ne igraju uloga, pa onda neki modeli istog proizvođača su ččak u onih deset posto koji ispunjavaju norme, a u isto vrijeme imaju i »razuzdane« modele koji naveliko puštaju NO plinove. Možda najbolji primjer u tome je Peugeot, sa svojim modelima 208 i 308. I dok manja 208-ca, prema ICCT-u, ima čak 32 posto manje ispušnih dušikovih oksida od onih dopuštenih normom Euiro 6, veći brat 308 izbacuje više od tri i pol puta više od normiranog.




No, kako bi u besmislenim reklamama kazali, to nije sve, ICCT je dao i presjeke mjerenja ugljičnog dioksida u ispuhu vozila, ali i ekonomski bitno mjerenje, odstupanje od navedenih potrošnji goriva. Pa tako moderni automobili imaju u prosjeku 30 posto više ugljičnog dioksida u svojim ispušnim plinovima nego li to navode u službenim podacima. A ozbiljni napad na novčanik prosječnog vozača predstavlja podatak da vozila u prosjeku troše 40 posto više goriva nego li to proizvođači navode u brošurama.


Čitava problematika upitnih rezultata mjerenja koja su se prezentirala regulatornim agencijama, ali i samim potencijalnim kupcima, izbila je 2015. godine kad je prvo »pukla« priča s Volkswagenom i njihovim osebujnim načinima mjerenja ispušnih plinova. U ove dvije godine se pokazalo samo da je njemački gigant radio manje-više isto što i svi drugi, u većoj ili manjoj mjeri.


Zbog svega toga Europska komisija je propisala nove načine mjerenja ispušnih plinova, kako NOx grupe, tako i ugljičnog dioksida, ali i potrošnje goriva. Kako se navodi u priopćenju Komisije, mjerenja će se obavljati u mnogo realističnijim uvjetima nego do sada te su obavezna za sve nove automovile proizvedene nakon 1. rujna ove godine.