Tržište automobila

I u Hrvatskoj počela praksa ‘jednodnevnih registracija’ vozila

Hina

Prema podacima agencije Promocija Plus, u 2014. godini u Hrvatskoj je prodano 33.962 osobnih automobila što je 22,1 posto ili 6.160 automobila više nego 2013. godine



ZAGREB – Lani je u Hrvatskoj započela praksa koju neki nazivaju »jednodnevnim registracijama« vozila, po kojoj se automobili kupljeni i registrirani u Hrvatskoj po nižim cijenama u kratkom roku izvoze na EU tržišta s višim cijenama.


Prema podacima agencije Promocija Plus, u 2014. godini u Hrvatskoj je prodano 33.962 osobnih automobila što je 22,1 posto ili 6.160 automobila više nego 2013. godine.


Na rast tržišta ukazuju i najnoviji podaci Državnog zavoda za statistiku, prema kojima je u prošloj godini ostvaren rast prometa od 4,4 posto u kategoriji »prodaja motornih vozila, dijelova i pribora za motorna vozila, motocikli i dijelovi«.




Analitičari RBA smatraju da taj nezanemariv rast na godišnjoj razini treba uzeti sa statističkim oprezom te da je on dijelom odraz povećane nabave novih automobila u prošloj godini za potrebe središnjih tijela državne uprave, a dijelom i učestalosti »jednodnevnih« registracija.


Kako objašnjavaju, automobilske tvrtke utvrđuju cijenu automobila za svako pojedino tržište s obzirom na standard u konkretnoj zemlji. Kako je Hrvatska među najsiromašnijim zemljama EU, cijene automobila su među najnižim, primjerice, i do 30 posto niže od Skandinavije. Stoga se veliki dio prodaje automobila radi po principu jednodnevne registracije jer se novi automobili odmah poslije registracije plasiraju poznatom kupcu u neku zemlju EU-a kao rabljeni.


Time se napuhuje broj prodanih automobila u Hrvatskoj, smatraju u RBA.


Agan Begić iz agencije Promocija Plus u razgovoru za Hinu navodi da automobilske trgovačke kuće dio novih vozila uvezenih i kupljenih od proizvođača registriraju u Hrvatskoj, a zatim ih uglavnom unutar 90 dana izvoze, odnosno »iznose« u druge zemlje EU-a i prodaju poznatim kupcima.


Ta je operacija potpuno zakonita, a dileri zaradu ostvaruju na razlici u cijeni novih automobila za Hrvatsku koju su oni platili proizvođaču i cijene u zemljama u koje »iznose« gdje postižu cijene više nego u Hrvatskoj, ali i nešto niže od tamošnjih. Pored toga, pripada im i povrat dijela trošarine i PDV-a, kaže Begić.


Prema njegovim riječima, takva je poslovna praksa u Hrvatskoj započela prošle godine, ali još nije toliko raširena da bi značajno utjecala na volumen tržišta, za razliku od, primjerice, Slovenije, gdje je zaslužna za 30-postotni tržišni udjel.


Značajan dio »iznosa«, dodaje, u Hrvatskoj se odnosi i na automobile rent-a-car agencija, koji nakon ljetne sezone odlaze na strana tržišta.


Na pitanje kako na (pre)prodaju novih automobila gledaju proizvođači, Begić odgovara da im takve transakcije načelno financijski ne odgovaraju, ali ne vjeruje da bi oni zbog toga mogli podići svoje cijene za hrvatsko tržište, barem u dogledno vrijeme.


U međuvremenu, hrvatsko tržište i dalje raste. Tako je u siječnju u Hrvatskoj prodano ukupno 2.424 novih osobnih vozila, što predstavlja rast od 16,5 posto ili za 344 vozila u odnosu na prodajne podatke iz siječnja 2014. godine.