Futuristička mobilnost

Automobil na vodik: S potpredsjednikom Toyote razgovarali smo o vozilima budućnosti

Edi Prodan

Masahita Nagata uz Mirai, automobil na vodik / Foto Edi PRODAN

Masahita Nagata uz Mirai, automobil na vodik / Foto Edi PRODAN

Vodik je sigurna budućnost Mnogi se svim silama trude dokazati da je automobil na vodik besmislen, ali naš automobil Mirai s pogonom na gorive ćelije sve je zastupljeniji, a sjećam se kako su se podsmjehivali hibridnom Priusu



U pomalo neobičnoj, iznimno opreznoj atmosferi u kojoj se održavao Paris Motor Show 2016. bilo je poprilično neobično razgovarati o budućnosti. Bilo kakvoj, kamo li o automobilskoj. No ma koliko Pariz kao jedna od najosjetljivijih potencijalnih meta globalnog terorizma živi nadasve nepovjerljiva vremena, u kojima novinare prigodom dolazaka na salon automobila detaljno njuše psi, a putnike metroa prate budne oči bezbrojnih pripadnika sigurnosnih službi, živjeti se mora. Baš kao kod nas, u ne tako davno prošlim vremenima, a kasnije ismijavanoj krilatici NNNI – živimo kao da će zauvijek biti mir, budimo pripravni kao da će sutra započeti rat.


A kad je promišljanje budućnost prometa u pitanju, jedna od najpozvanijih korporacija koja o tome ima što reći je svakako japanska Toyota. Koliko god nam ponekad djelovalo čudno na koji način otvaraju pitanja budućnosti, kasnije godine u pravilu pokazuju da su bili u – pravu.


– Sjećam se dobro vremena kad su Prius gledali kao čudo, nerijetko se podsmijavajući našoj ideji hibridnih automobila. Bilo je to ne tako daleke 1998. Vidite što se dogodilo danas – svi nas kopiraju, svijet je preplavljen hibridnim vozilima.





Pariško druženje s jednim od ključnih ljudi Toyote jako su zanimljivo dopunile i Ivana Jeleković Bučanec te Monika Domnik. Zagrepčanka Ivana već godinama uspješno djeluje u Toyotinom sustavu na području regije Adria, dok je Varaždinka Monika otišla put Bruxellesa gdje vodi ključne elemente marketinga Toyota Motor Europe.


– Toyota je brend – istaknula je Jeleković Bučanec – koji iznimno drži do inovativnosti, kvalitete i sigurnosti. No, jednako toliko ulaže i u zaposlenike, cijeni predanost tvrtki i odanost poslu – obavljanje postavljenih obaveza ne poznaje radno vrijeme.


Monika Domnik je, pak, vrlo brzo, iako ju prethodno obavljani poslovi ni u primisli nisu vezivali uz automobilsku industriju, pohvatala konce i popela se poprilično visoko u hijerarhiji TME-a.


– Da bi se uspjelo u korporaciji od globalnog značaja, potrebno je permanentno obrazovanje i usavršavanje. Kako po pitanju jezika, tako i po pitanju specifičnih znanja, u mojem slučaju onih vezanih uz marketing. Da, i ne pita se za radno vrijeme. Naravno da se poštuje kvota radnih sati, no kad je u jeku neki značajan posao, vikendi su potpuno nepoznata kategorija. Sve se to kasnije vrati, no tražiti slobodan dan kad je, primjerice, u jeku lansiranje novog modela – ma ni slučajno – ističe Domnik.



Riječi su to pune samopouzdanja, koje nam je za razgovora na Paris motor Showu istaknuo Masahita Nagata, jedan od izvršnih potpredsjednika Toyote, osoba koja se nalazi na samom vrhu upravljačke piramide jednog od najvećih svjetskih proizvođača automobila. Ured mu se nalazi u prostorima Toyote Motor Europe u Bruxellesu. S Nagata sanom smo razgovor dogovorili znatno prije početka salona u Parizu jer riječ je o, globalno gledano, jednoj od najupućenijih osoba po pitanju mobilnosti budućnosti.


Nevjerojatan napredak


– Vidite, baš kao što sam istaknuo za Prius, i s našom idejom automobila na vodik, sve raširenijeg Miraija, pogona na gorive ćelije, nemalo se vrlo stručnih ljudi svim silama upire dokazati kako je to sve zajedno – besmisleno. Da, mogu se složiti s dijelom takvih stavova da je silno teško razvijati potpuno novu infrastrukturu koja omogućava punjenje tih vozila energijom, no kad pogledamo godinu dana unatrag, u vremena u kojima smo na prometnice postavili projekt Mirai, napredak je nevjerojatan. Posebno bih istaknuo glavni danski grad Kopenhagen u kojem su vlasnici Miraija najzadovoljniji mogućnošću punjenje svog automobila tim novim gorivom. Dobre rezultate postižemo i u Velikoj Britaniji, Belgiji, svim onim državama gdje smo u promet pustili Mirai.



Kako pokazuju najnovije statistike, Pariz bilježi pad turističkog prometa od oko 5 posto. Posebno je evidentan izostanak Amerikanaca koji najviše zaziru od opasnosti terorizma, no i drugih je gostiju manje. Pozitivan rezultat svega je pad cijena hotelskog smještaja, rast ponude stanova za najam, po cijenama manjim od stotinu eura za tjedan dana, a i u ugostiteljskim objektima cijene su nešto niže. Kava na Champ Elysseyes je 15 kuna, boca vode jednako toliko, jedino je pivo otišlo u nebesa – pola litre 10 eura.



Vratimo li se hibridnim automobilima i onima koje definiramo kao “plug in” jer pored benzinskog motora posjeduju i elektromotor za koji se energija puni preko “kućne” mreže, podaci su vrlo zanimljivi, i svakako potvrđuju riječi Nagate sana. Dobro, možda ne čudi da ih je u SAD-u gotovo pola milijuna, u Japanu više od 120 tisuća ili u Kini 330 tisuća, no fascinira podatak kako ih u Norveškoj, stanovištvom jednakoj Hrvatskoj, ima 71 tisuća, a u Nizozemskoj još i više – 87 tisuća. Što je znatno više nego u Njemačkoj, Francuskoj ili Velikoj Britaniji koje idu u red najvećih europskih država. Okrenemo li se prema jugu – simbolika, pa čak i u Italiji, gdje ih ima jedva nešto više od šest tisuća.


– Ekološki svjesne države jako dobro prihvaćaju hibridnu tehnologiju, a otvorene su i prema gorivim ćelijama. Ne mogu u ovom trenutku točno reći u kojem se smjeru taj energent razvija, jer intenzivno osluškujemo i iskustva ljudi koji ga koriste, ali znam da će se u perspektivi fosilna goriva sve manje koristiti. Opstanak i napredak civilizacije su ovisni o mobilnosti, ali i smanjenom korištenju fosilnih goriva. Mi tako sve više izbjegavamo dizelske motore, jer ih cijenom i efikasnošću odlično nadomješćuju hibridi koji su mnogo manje štetni za okoliš. A to neke države jako dobro prepoznaju.


Rekli smo kako je još jedna od specijalnosti Nagate sana ekonomiziranje proizvodnje automobila. Bilo da su u pitanju platforme ili mjenjači, Toyota nastoji pojednostaviti proizvodnju.


Humaniji život


– Želimo postići što veću kvalitetu i sigurnost, ali tako da ne štedimo na materijalima. Dapače, razvojem organizacije proizvodnje se također unapređuje mobilnost jer automobili, globalno, postaju sve pristupačniji. Naša razmišljanja i u tom smislu imaju kao predložak humaniji život, baš kao što je to slučaj i s razvojem novih energenata – ističe Nagata.



Toyota veliku energiju ulaže i u sportski program. Automobili posebno osmišljeni za sportska natjecanja, raskošne snage, ali i ekstremno visokih cijena.


– Osnovni smisao sportskog programa je stjecanje iskustava u najtežim uvjetima, pod najvećim opterećenjima koja koristimo kod standardnih automobila. Nema tu razbacivanja kako bi to moglo djelovati kad se zna da jedan takav automobil ima cijenu od više stotina tisuća eura. Sve je to za dobrobit naših “običnih” automobila, za sigurnost i zadovoljstvo vožnje milijuna naših kupaca.



Ono što ipak primjećujemo u čitavoj toj futurističkoj priči, ono u čemu Toyota nije lider novih gibanja su – električni automobili. Na pariškom salonu ih je bilo iznimno mnogo, a ono što posebno veseli je činjenica da im je autonomija narasla do razine koju imaju i benzinskim motorima pokretani automobili, znači do 400, 500 kilometara.


– Elektromotori nisu neka novost, a ono što opterećuje elektromobile su iznimna težina baterije i skupoća izrade. Pa ni jedan od tih automobila ne bi mogao na tržište, ne bi bio konkurentan bez subvencija, i to velikih, koje priznaju pojedine države. I mi vrlo ozbiljno analiziramo i razmišljamo o elektromobilima, no naša je uloga ipak malo drugačija – Toyota osmišljava sasvim nove modalitete mobilnosti, ona je naglašeno inovativna, ponekad, u realnom vremenu, na granici mogućeg. No, kako nas uči vrijeme u kojem djelujemo, Toyota u pravilu ono što zamisli, jako dobro i realizira – istaknuo je Nagata.


Je li u pravu? Hoćemo li se uistinu tako brzo odricati fosilnih goriva i prelaziti na energente budućnosti?. Hoćemo li, simbolički rečeno, uskoro voziti “na vodu”? Nagata je samo još jednom znakovito istaknuo – Toyota se ne upušta u ovako značajne projekte ako ne misli da će ih dovesti do poželjnog oblika mobilnosti. Sudimo li po hibridima, po priči koju već 18 godina priča Prius, nema razloga ne vjerovati mu.