Europski parlament uvodi nova pravila zaštite putnika u zračnom prijevozu

Zaštita putnika: Aviokompanije će morati plaćati kašnjenja

Denis Romac

Ako kašnjenje ili otkazivanje leta nije izazvano izvanrednim okolnostima, putnicima pripada odšteta od 300 eura za kašnjenje od tri sata ili dulje, na letovima kraćim od 2500 kilometara, 400 eura za više od pet sati kašnjenja na letovima od 2500 do 6000 kilometara i 600 eura kada je kašnjenje dulje od sedam sati, na letovima duljim od 6000 kilometara



Kada skrive kašnjenje, aviokompanije će morati i platiti, što su dosad izbjegavale  Europski parlament prihvatio je jučer na plenarnoj sjednici u Strasbourgu nova pravila kojima bi se trebao poboljšati položaj putnika u zračnom prijevozu, jer se sadašnja direktiva kojom su prije jednog desetljeća uredili to područje pokazala manjkavom i nedostatnom, protežirajući aviokompanije na račun putnika. Ako prijedlog prihvate članice, koje će imati posljednju riječ, zračni prijevoznici morat će osigurati pomoć i nadoknaditi štetu u slučaju otkazivanja ili duljeg kašnjenja u polasku, kao i u slučaju zakašnjele, oštećene ili izgubljene prtljage.


Novim se pravilima od svakog zračnog prijevoznika zahtijeva da postavi jednu odgovornu osobu na aerodromu koja će pomagati putnicima u svim takvim slučajevima. Putnici će u najkraćem mogućem roku, najkasnije pola sata od zakazanog leta, morati biti obaviješteni o kašnjenju ili otkazivanju, a kada je kašnjenje dulje od dva sata, imat će pravo na pomoć, hranu i smještaj. Kada je kašnjenje dulje od tri sata, imat će pravo na novčanu kompenzaciju ili promjenu reda letenja.


Ako kašnjenje ili otkazivanje leta nije izazvano izvanrednim okolnostima, putnicima pripada odšteta od 300 eura za kašnjenje od tri sata ili dulje, na letovima kraćim od 2500 kilometara, 400 eura za više od pet sati kašnjenja na letovima od 2500 do 6000 kilometara i 600 eura kada je kašnjenje dulje od sedam sati, na letovima duljim od 6000 kilometara. Pritom su jasno definirane i izvanredne okolnosti koje amnestiraju avioprijevoznike od plaćanja odštete, u koje tako spadaju, primjerice, politički nemiri, nepredviđeni štrajk ili sudar zrakoplova s pticama, ali ne i kvar zrakoplova. No i u slučaju izvanrednih okolnosti aviokompanije su dužne zbrinuti putnike, ali ne dulje od pet noći.Zračni prijevoznici morat će putnicima olakšati proceduru ulaganja žalbe, a ako zračna kompanija ne odgovori na žalbu u roku od dva mjeseca, smatrat će se da je žalba prihvaćena. Kako je naglasio parlamentarni izvjestitelj na ovu temu Georges Bach, riječ je o “borbi Davida protiv Golijata, jer je dosad samo dva posto od onih koji su uložili žalbu i primilo odštetu”. Neke se kompanije najčešće pozivaju na izvanredne okolnosti ili višu silu, a neke se jednostavno oglušuju na pritužbe putnika, a sve kako ne bi ništa platile.




Informacije o prtljagi trebat će biti jasno naznačene u procesu rezerviranja karte i tijekom registriranja na dolasku. Uz najveću dopuštenu težinu prtljage u kabini putnicima se dopušta da sa sobom u kabinu zrakoplova besplatno unesu osnovne osobne predmete ili imovinu kao što su kaputi i ručne torbe, uključujući barem jednu standardnu vrećicu s robom kupljenom u zračnoj luci. Time bi se trebalo okončati pravilo jednog komada ručne prtljage koje su neke kompanije striktno primjenjivale, a koje je njemačka liberalna zastupnica Gesine Meissner nazvala “antiženskim pravilom”, jer neke kompanije ne prihvaćaju ručnu torbicu kao dodatan komad ručne prtljage. Aviokompanije putnicima više neće moći uskratiti ukrcaj na povratni let s povratnom kartom, pa čak i ako putnik nije iskoristio povratnu kartu za odlazni let, kao što je često dosad bio slučaj. Denis ROMAC