Odmjeravanje snaga

Rusko-američki automobilski predsjednički rat: Putin šokirao Trumpa – Aurusom

Edi Prodan

Aurus  ima 12 cilindara, a snaga mu je 800 KS / Reuters

Aurus ima 12 cilindara, a snaga mu je 800 KS / Reuters

Ruski predsjednik Vladimir Putin odlučio napraviti zvijer koja će pojesti američki ponos, Cadillac Donalda Trumpa



Nekad su se natjecali u naoružavanju, posebno onom najopasnijem, nuklearnom, u boljim verzijama sa svemirskim programom ili u košarci. Bilo je među njima i mirnijih dana, no ono što se nikad neće promijeniti – međusobno odmjeravanje snaga Rusa i Amerikanca zauvijek će biti predmet zanimanja čitavog čovječanstva, onih dvjesto ili nešto više država.


Ono što je ipak dobro u zadnje vrijeme, koliko god da je oružje uvijek prisutno i visoko pozicionirano na skali interesa, današnji predmet zanimanja na kojem se tuku čelni ljudi Rusije i Amerike, Vladimir Putin i Donald Trump ipak idu u red – zabavnijih kategorija.


Trump istina ne pokazuje svoj torzo jer mu to baš i ne bi bilo pametno, Putin mu pak ne može konkurirati avangardnošću frizure. Tu zapravo teško da itko može biti jači od Trumpa jer čak i kad bi mu to bio tupe, a ne rastuća kosa, bio bi unikatan.




A u zadnje vrijeme u njihovom PR ratu kao posebno zanimljivo nadmetanje pojavilo se pitanje tko ima bolji automobil. Znana nam je to priča jer ako se Hrvatska u nečemu voli nadmetati, onda su to – automobili.


Po cijenu da se nema što jesti, na parkiralištu ispred  višekatnice izrasle sedamdesetih ili osamdesetih godina u nekom od radničkih naselja, parkirat ćemo automobil koji za najmanje pedeset posto nadmašuje naša primanja i potrebe. Samo da susjed krepa od muke. Tako je i s našim globalnim natjecateljima, Vladimirom i Donaldom.


Američke cestovne  krstarice


Donald je, kad je automobilska industrija u pitanju, bahat. S razlogom, istina, ali on je takav u svakom pogledu. Kad su automobili u pitanju, to mu i nije posebno teško. Ono što od pamtivijeka karakterizira američku automobilsku industriju je prenaglašenost.


Njihove cestovne krstarice u pravilu imaju najmanje metar previše, u njihovim kabinama može se smjestiti rukometni klub, a kad je motor u pitanju, kubika ima toliko da bi slobodno mogao biti i kamion.


A tek potrošnja! Galoni i galoni. Krajnje neracionalno, napadno, bahato. I ne treba neka dublja analiza da bi se zaključilo kako Donald Trump u nekim segmentima svoje pojavnosti, ili u većini od njih, kao da je oblikovan upravo u američkim automobilskim dizajnerskim studijima, kao da je preslika tih čudovišta na četiri kotača. Kad govorimo o automobilima s tog kontinenta, Cadillac je pojam svih pojmova.



Pa je tako ta tvrtka, čiji su automobili primjerice bili i središtem zanimanja glazbene i filmske industrije, njezinim čak i glavnim likovima, odlučila svom predsjedniku, svojoj humanoj preslici podariti reprezentativni automobil. No, bahati kakvi već jesu, i nisu se previše trudili. Moćna statura, »zvijer« s osam cilindara, ali i dalje američki unificirana.


Donald je bio prezadovoljan jer je i u tom dijelu priče – dominirao svijetom. Čiji se ostatak ionako zabavlja uglavnom njemačkim automobilima. Koji čak i kad pokušavaju biti jako veliki, u usporedbi s »amerikancima« zapravo su mali, samo »muha kategorija«. A onda je silno inteligentni, posebno u PR smislu, Vladimir odlučio smjestiti »kajlu« svom američkom kolegi.


Napasti Donaldu tamo gdje je najosjetljiviji, napravit će zvijer koja će pojesti njegov Cadillac.


Glomazan, a ipak lakši


Opravdamo li malčice Trumpa, s razlogom je bio neoprezan. Jer Rusi, kad je automobilska industrija u pitanju, nemaju baš neku tradiciju. Pokušavali su s Volgom, no ona, ma koliko bila krupna, prije je izazivala podsmijeh no divljenje. Kasnije, nakon rasula SSSR-a, Rusi se automobilima baš i nisu opterećivali.


Zapravo i jesu jer su Nijemci i Japanci za njih osmišljavali posebne linije. Sve što je za Zemlju Izlazećeg Sunca ili za Europu bilo veliko, za Ruse je moralo biti još i veće. Takvi su primjerci u Rusiji odlično prolazili. I to neovisno o tome je li rublja bila jaka ili slaba, neovisno o tome je li Rusija imala slobodan protok ljudi i roba ili su je okovale sankcije. Trump naprosto i nije mogao znati kako mu s te strane ipak prijeti opasnost.


A Putin, Putin se samo šeretski nasmiješio i napravio – Aurus. Trumpu je od čuđenja i muke skoro vilica otpala kad je ugledao tu rusku zvijer, tog monstruma na kotačima prema kojem je njegov Cadillac izgledao kao prestrašeno dijete. Kao mladac koji se susretne s djevojkom o kojoj mjesecima sanja pa kad uistinu dođe do pravog kontakta, ne zna što bi rekao.



Aurusa sličnih Putinovom bit će godišnje napravljeno oko 200 komada, prioritet u njihovoj nabavci imat će politički i gospodarski establišment, a bit će zanimljivo pratiti razvoj te tvrtke i njezin utjecaj na konkurente, posebno one iz Njemačke ili Japana koji su do sada zadovoljavali ruske potrebe za moćnim automobilima. 



Aurus naime ima 12 cilindara, snaga mu je 800 KS – a tek dimenzije! Toliko je glomazan i prostran da bi u njegovom prtljažniku Japanci napravili obiteljski stan. Ono po čemu je Aurus inferiorniji, njegova je težina od 6,5 tona. Pola je naime tone lakši od Trumpovog Cadillaca.


No svi oni koji prate automobilsku industriju, znaju da je lakše tijelo  odraz naprednije tehnologije i kvalitetnijih materijala, nikako ne inferiornost. Snaga od 800 KS inače karakterizira samo ultrasportske automobile. Istina, oni kritičniji će u ruskim projektima koji dolaze iz Korteža, centra u kojem će se razvijati ruski automobili bliske budućnosti, pronaći nemalo sličnosti s Rolls Royceovim modelima, posebno s nedavno predstavljenim SUV-om Cullinan. No prije bismo u toj paraleli mogli govoriti o trendovima u oblikovanju koji i inače u pojedinim dijelovima povijesti karakteriziraju automobilski svijet, neovisno o tome koju značku na maski nosili, nego o namjeri kopiranja.


Očekuje se dakako i Trumpov odgovor. Jer tako je bilo kad su se događale nuklearne prijetnje ili kad su u ring ušli Rocky Balboa i Ivan Drago. Uvijek i baš u svemu kad se nadmeću Amerikanci i Rusi. Kad je u pitanju automobilski predsjednički rat, mogli bismo možda primjeniti i onu maksimu prema kojoj muškarci što im je najvažniji dio tijela manji, biraju veći i snažniji automobil. Mada čini nam se da u njihovom slučaju to baš i nije neki odgovor. Ne, oni su naprosto Ameri i Rusi, ljudi koji uvijek žele poniziti, posramiti onog drugog.


A mi, ostatak svijeta? Ma zapravo smo sretni. Sve nas to zabavlja, a i puno nam je draže da se tuku s »kubicima« i »konjima« neko s nuklearnim bojevim glavama.


Nakon što se ruski predsjednik Vladimir Putin, tokom inauguracije, prvi put provozao svojom novom limuzinom, vozilo je dobilo i svoj jedini mogući, logični naziv – Putinmobil. A Trump? Trenutno sa svojom poslovnom limuzinom u odnosu na na Putina izgledao kao nižerangirani pobočnik u sustavu novovijekog »ruskog cara«.