Igra koja povezuje

Modiano od Istre do Crne Gore: “Ako neće politika, ja ću ljude ujediniti kartama”

Elio Velan

Foto Elio Velan,

Foto Elio Velan,

Svake godine darujem po nekoliko maca karata Zajednicama Talijana od Istre pa do Crne Gore, kaže vlasnik Modiana Guido Crechici, koji godišnje proizvodi 16 milijuna špilova karata i izvozi ih diljem svijeta



Krenete li od Trsta obalom sve do Bara u Crnoj Gori, a namjeravate se socijalizirati s domicilnim stanovništvom, obavezno ponesite sobom mac ili dva igračkih karata. Možete odabrati između dva proizvođača Dal Negro iz Trevisa ili Modiano iz Trsta. U svakom slučaju govorimo o triještinkama koje Talijani zovu carte da gioco Triestine.


Iz daleka prepoznatljive grafičke kompozicije ove karte sjedinjuju sve jadranske lokalne zajednice bez obzira na nacionalnost, spol, vjeru ili državljanstvo. Od asa do kralja karte prepoznaje i klinac koji još nije ni krenuo u školu.


Prije čitanja i pisanja naučio je od djeda ili oca prepoznati špade, danare, kope i baštone, bilo da se radi o briškuli i trešeti, škopi ili nekoj drugoj lokalnoj igračkoj varijanti. S obzirom da je to jaki vizualno-grafički jadranski identitet otišli smo u Trst posjetiti nama najbližeg proizvođača igraćih karata – Modiano.


Njihove karte i na kruzerima




U prosincu 2018. godine tvrtka je obilježila 150. godišnjicu postojanja s obzirom da je utemeljena u Trstu 1868. godine. Od 1988. godine vlasnik Modiana je gospodin Guido Crechici, odnosno njegova grafička tvrtka Grafad. Guido Crechici je rođen 1932. godine u Zadru, njegov otac je stigao u Trst 1936. godine pa šjor Guido, kojeg dugo poznajem, naglašava da oni nisu izbjeglice.


– No siemo esuli, mio pare ga tira’ su la famiglia prima de la guera. (Nismo ezuli, otac je povukao obitelj u Trst prije početka rata), kaže Guido Crechici. Ima istančan smisao za humor, pravi je Dalmatinac.


– Svake godine darujem po nekoliko maca karata Zajednicama Talijana od Istre pa do Crne Gore. Ako neće politika ja ću ih ujediniti kartama, kaže mi.


Modiano godišnje proizvodi 16 milijuna kompleta karata, izvozi ih diljem svijeta, veći dio kruzera koji plove oceanima i Mediteranom u kockarnicama koriste karte Modiano. Tršćanska kuća ostvaruje dobre prihode i u SAD-u, suvereno vladaju tržištem karata u Grčkoj.



Izvrsno im ide i sa susjedima Slovencima. Sva kasina u Novoj Gorici služe se kartama Modiano. S konkurentskom firmom Dal Negro iz Trevisa dijele godišnji biznis od oko 20 milijuna eura prometa, milijun više, milijun manje, pola ide Trevižanima i pola Triještinima.


Talijansko je tržište izuzetno zahtjevno. Duž apeninskog poluotoka čak je 16 različitih grafičkih rješenja za istu igru. Špade ili kope razlikuju se grafički od regije do regije. Svi igraju škopu, ali svaki sa svojim kartama. Modiano se bavi svim vrstama igraćih karata, vješti su i prepoznatljivi po izboru taroka, kao i po cijeloj paleti dječjih igračkih karata.


Primjerice, početkom tridesetih godina prošlog stoljeća kada su junaci Walta Disneya postali globalna pojava Modiano je osigurao autorsko pravo repliciranja likova od Paje Patka do Snjeguljice i sedam patuljaka.


– Italija je jedina zemlja u Europi s dvije kuće koja proizvode karte za igru. Većinu poznatih i starih europskih proizvođača kupila je najjača europska tvrtka, belgijska Cartamundi, objašnjava mi Guidov sin Stefano Crechici koji je predsjednik tvrtke Modiano.


Otac i sin nisu otkrili sve karte. Iz drugih izvora doznajemo da ih Cartamundi već dugo vreba. Htjeli bi se domoći zaštićenih simbola Modiana i Dal Negra, ali trenutno ne ide jer je posao osiguran.


Igre on-line umjesto s društvom


– Pogoni rade od 16 do 24 sata na dan, puni smo posla, izvozimo diljem svijeta pa i kod vas, kaže Stefano Crechici.


No, uz jak pritisak lidera Cartamundi druga opasnost vreba s virtualnog, web prostora gdje se razmnožavaju on-line kockarnice. Igraš u samoći sobe, pred ekranom kompjutera, kartu ne možeš dodirnuti, cijela situacija izgleda suluda, groteskna. Broj korisnika web prostora raste iz dana u dan i to se odražava i na proizvodnju karata.



U Italiji danas ima preko dva milijuna igrača koji su pretplaćeni na on-line kockarnice. Tradicionalne karte, jakog regionalnog obilježja postupno nestaju, zadržavaju se u kafićima u rukama starije generacije koja nastavlja igranje škope za bićerin, koja nastavlja s briškulom i trešetom kao sredstvom komunikacije i socijalizacije. Današnjim web prostorom dominira teksaški poker koji je postao globalna pojava. Već pomisao na Istrijana koji prati preko kompjutera dijeljenje teksaških karata tjera me u tjeskobu, ali, takav je današnji svijet.


– Prije nekoliko godina podružnica iz Milana talijanske sindikalne organizacije CGIL naručila nam je 70.000 špilova karata, podijelili su ih u svim sindikalnim klubovima da bi okupili radnike. Zanimljivo, u doba interneta velike izdavačke kuće i dalje nam naručuju karte za igru koje poklanjaju svojim vjernim čitateljima ili ih prodaju po promotivnim cijenama, kaže nam Guido Crechici.


Današnja tvornica Modiano zapošljava sedamdesetak radnika i koristi strojeve koji su dobrim djelom proizvod njihovih inženjera koji iza sebe imaju dugu tradiciju i znaju kako se tiska i reže. Na strojevima koji izrađuju karte namijenjene kockarnicama ugrađeni su optički uređaji koji signaliziraju grafičku grešku i do jednog mikrona (stotinka milimetra). Poleđina karte mora biti čista, ne smije doći do greške.