Stereotipi

Komentari kažu da je ova reklama uništila Gillette. Zašto? I zašto nije

Sanda Milinković

Screenshot/Youtube

Screenshot/Youtube

Nova reklama brenda Gillette ovih je dana u raspravama na društvenim mrežama pokrenula lavinu negativnih komentara. 



Gillette je brand Procter & Gamblea koji izrađuje brijače, britvice i razne proizvode za muškarce. Osnovan je 1895. godine, a nikada se nije spominjao toliko, kao proteklih dana.


Otkako je plasirao reklamu ili bolje rečeno, kratki film, naziva We Believe: The Best Men Can Be, komentatori na društvenim mrežama su poludjeli. Reklama je na Youtubeu pogledana više od 19 milijuna puta, a 968 tisuća korisnika, kliknulo je “dislike” ispod videa. Zašto? 


Seksizam? Stereotipi?


Vrlo velik broj ljudi se uključio u kampanju pokrenutu na Twitteru. Uz oznaku #boycottgillette, mnogo ljudi objavljuje fotografije i videa na kojima se može vidjeti da bacaju Gillette proizvode uz jasnu poruku da iste više neće kupovati. Što je to toliko pogodilo muškarce da odbacuju proizvode koje koriste već godinama?




Mnogi kažu da ih je Gillette u reklami predstavio u lošem svijetlu. Kažu da je Gillette sve muškarce okarakterizirao kao nasilnike i seksualne predatore. U početnom se djelu videa može vidjeti da se mladi dečki tuku ispred škole. U jednom djelu snimka prikazuje voditelja na sastanku koji neprofesionalno dodiruje žensku kolegicu po ramenu, zbog čega se ona osjeća neugodno.


Vidimo i scenu gdje žene prolaze cestom, a muškarci joj dobacuju različite komentare ili žvižde. Posebno je intenzivna scena u kojoj se može čuti da su “dečki jednostavno dečki”. Upravo je ta izjava pogodila mnoge i okrenula ih bojkotiranju Gilletta. Prikazuju se i muškarci koji gledaju seriju, u kojoj muškarac “šlata” ženu i na to se smiju. Jeste li se ikad nasmijali na takvu scenu? Je li tu nešto pogrešno?



Mislim da je upravo ta scena dokazala glavnu predrasudu i stereotip. “Dečki su dečki, a cure su cure”. Koliko ste to puta čuli? U školi? Na igralištu? Dečki igraju nogomet. Djevojčice se igraju lutkicama.


“Pusti ga, on je dečko, to je kod njih tako”. “To su žene, one su takve, tko bi ih razumio?”.


Čini se da je upravo ova rečenica da će “dečki ostati dečki”, pogodila u srž problema muškaraca diljem svijeta. Mnogi su se našli uvrijeđenima i prozivaju Gillette za napad na rod. Za napad na muškarce. 



Neminovno je da su i muškarci i žene nasilni. I jedan i drugi spol može biti nevjerojatno nasilan, što fizički, što psihički. Vrlo je jasno da ne treba stavljati “u koš” samo jedan spol i prozivati ga zbog toga. Gledajući povijesno, žene su te koje nekad nisu imale pravo glasa. Žene su te koje nisu smjele voziti auto. Žene su i danas diskriminirane nejednakim plaćama.


Još uvijek postoje države u svijetu gdje žene nemaju apsolutno nikakva prava, za razliku od muškaraca. Tu prevladava društvena stigma i predrasuda, da su muškarci “jači spol”.


Jasna poruka u reklami


No, “jači spol” se našao uvrijeđen videom za koji smatra da ih prikazuje u lošem svijetlu. Pogledate li video do kraja, vidjet ćete da se stvari okreću. U jednom trenutku, dečki razdvajaju grupicu koja se tuče ispred škole. Jedan mlađi muškarac hvata za ruku drugoga, koji fućka za ženom koja prolazi cestom i ukazuje da to nije pristojno. Prikazuje i muškarca koji odvaja mušku grupu od djevojke koja ne želi imati kontakt s njima.


Upravo je ta promjena u videu poslala jasnu i jednostavnu poruku muškarcima koji kupuju njihove proizvode. “Dečki koje odgajamo danas, biti će muškarci sutrašnjice”, čuje se pri kraju videa. I to je jasna poruka.


Nemojmo ograničavati mušku djecu, gurati im ono za što mislimo da je “muško”. Nemojmo ohrabrivati fućkanje na ulici, jer je to “fora”. Nemojmo dozvoliti da seksizam usmjeren prema ženama bude smiješan. Gillette se ovim način uključio i kao podška #MeToo pokretu, koji je nastao nakon što su mnoga hollywoodska seksualna zlostavljanja, isplivala na podršku.



Gillette je napravio odličan potez promjenom dosadašnjeg mota. Prijašnja rečenica “The Best a Man Can Get”, promijenjena je u “The Best Men Can Be”. I to je dobro. Potrebne su promjene, a svatko mora početi od sebe. Svaki muškarac (a i žena) može biti najbolja verzija sebe. To je poruka koju je ovaj brend poslao, i očito je pogodila u srž problema.



Potaknula je različite rasprave na društvenim mrežama, a ako je barem jedan muškarac nakon videa zaključio da može biti bolja verzija sebe, onda je reklama uspjela. Poanta videa nije nikakva uvreda muškarcima niti ih se globalno naziva “nasilnicima” ili “seksualnim manijacima” ili što se već može pročitati iz komentara u kampanji #boycottgillette.


Reklama je jednostavno drugačijim pristupom zahvatila svijet rodne nejednakosti, otvorivši oči mnogima koji još uvijek žive u uvjerenju da su “svi muškarci isti”. Jer nisu. Jer netko će fućkati ženi, a netko će joj prići pristojno. Jer netko će “pošlatati” ženu, a netko će znati da je to neprimjereno ponašanje. I to je glavna poruka videa. Budi najbolje što možeš biti.