Tragedija u Genovi

Italija traži žrtve i – krivca: Odgovorni imaju svoje ime i prezime, a to je ime ove kompanije

Vanja Vesić

foto: REUTERS

foto: REUTERS

"Ako nisu sposobni da održavaju naše autoceste, učinit će to država, dodao je resorni ministar Toninelli. Na ukidanje koncesija aludirao je i ministar unutarnjih poslova Matteo Salvini rekavši da je to minimalno što se može očekivati nakon takve tragedije."



Broj poginulih putnika pod ruševinama mosta Morandi autoceste A10 u Genovi jučer se popeo se na 42 osobe. Među smrtno stradalima je i troje djece, dječak od osam godina koji je poginuo s oba roditelja, te tinejdžeri od 12 i 13 godina života. Prema informacijama portala Adnkronos tijekom jučerašnjeg dana prijetilo je i daljne urušavanje nestabilne konstrukcije.


Potraga spasitelja sa psima tragačima morala je biti obustavljena no nakon nekoliko sati kada se pristupilo interventnoj provjeri ponovno je pokrenuta. Lokalni mediji upozorili su na mogućnost krahiranja problematičnog pilona, jednog od posljednjih stupova ispod urušenog dijela vijadukta koji se s tridesetak vozila s putnicima u utorak oko 11 i 15 sati s visine od 50 metara odlomio i pao na prometnice u podnožje doline Val Polcevera.


Očajnička potraga


Među poginulima, uglavnom talijanskim državljanima, do jučer je identificirano i troje Francuza o čemu su izviještene i vlasti u Parizu. Za još dvadesetak mrtvih pronađenih pod ruševinama identitet nije utvrđen. Računa se da je preko 600 osoba izvučeno iz zone tragedije, 16 ih je ozlijeđeno od kojih 12 teško. Procijenjeno je da će potraga za preživjelima trajati još nekoliko dana. Italija je proglasila nacionalni dan žalosti, a regionalne vlasti zatražile su proglašenje izvanrednog stanja za Liguriju. Cijela zemlja je u tuzi ali i u bijesu zbog sve očitije činjenice da most koji je bio »u fazi održavanja« nije smio biti otvoren za promet. Radove na važnoj javnoj prometnici i žili kucavici koja povezuje prometne pravce za Milano i Francusku izvodila je privatna kompanija. Talijanski predsjednik Sergio Mattarella zatražio je da se pokrene ozbiljna i stroga istraga uzroka iznenadnog kolapsa mosta.




I dok se opravdano traže krivci za stravičnu tragediju više stotina pripadnika civilne zaštite, vatrogasaca, policajaca i karabinjera tijekom noći i jučerašnjeg dana vodili su očajničku potragu za žrtvama pod tonama armiranog betona i smrskanih vozila s nadom da će pronaći i nekog preživjelog. Talijanski ministar infrastrukture i prometa Danilo Toninelli okrivio je za nesreću privatnu tvrtku za autoceste »Autostrade per l’Italia« i pozvao njezinu upravu da trenutačno podnese kolektivnu ostavku. Kako god bilo, izgledno je da će privatna kompanija izgubiti koncesiju koju je dobila od talijanske države.


– Odgovorni imaju ime i prezime a to je kompanija »Autostrade per l’Italia« – izjavio je potpredsjednik talijanske vlade Luigi Di Maio za talijansku novinsku agenciju ANSA.


Sad je kasno


– Ako nisu sposobni da održavaju naše autoceste, učinit će to država, dodao je resorni ministar Toninelli. Na ukidanje koncesija aludirao je i ministar unutarnjih poslova Matteo Salvini rekavši da je to minimalno što se može očekivati nakon takve tragedije. No, neočekivano, Salvini se obrecnuo i na EU rekavši da »europska pravila o proračunskoj disciplini priječe Italiji ulaganja u poboljšanje infrastrukture i da se uvijek mora tražiti dopuštenje za trošenje novca«.


Kompanija Autostrade per l’Italia pokušavala se obraniti tvrdnjama da se nadzor i kontrola obavljala prema zakonskoj proceduri i preko vodećih svjetskih tvrtki i instituta za testiranja i inspekcijski nadzor. U svom priopćenju napomenuli su da je vijadukt Morandi izgrađen 60-ih godina prošlog stoljeća bio pod stalnim nadzorom i da su upravo bili u tijeku radovi na jačanju njegovih temelja.


Most Morandi dugačak 1182 metara bio je pogreška i promašaj graditelja i kad je tek bio izgrađen 1967. godine. Upozorio je to još prije dvije godine za Corriere della sera inžinjer Antonio Brenchich docent na Sveučilištu u Genovi i stručnjak za građevinske konstrukcije, kritizirajući projekt pokojnog arhitekta Riccarda Morandija(1902 – 1989) po kome je i nazvan most.


Loša rekonstrukcija


Zašto je most unatoč takvim kritikama bio otvoren za promet ma koliko bio ključan prometni pravac u Genovi teško je objasniti. Loša izvedba a čini se i loša rekonstrukcija mogli su biti recept za katastrofu:


– Još uvijek ne znamo sve detalje i nemoguće je reći je li aktualno održavanje konstrukcije odigralo svoju ulogu u rušenju mosta, izjavio je za BBC Ian Firth, međunarodni strukturalni inženjer specijaliziran za mostove.


– Ljudi koji žive u Genovi voze se preko tog vijadukta i po nekoliko puta na dan – upozorio je zamjenik ministra za infrastrukturu i promet Edoardo Rixi, koji je i sam podrijetlom iz Genove. Premijer Giuseppe Conte, koji je u utorak prekinuo ljetovanje kako bi obišao mjesto nesreće objavio je na društvenim mrežama da je doživio najduži i najteži dan kao premijer obećavši da će se provesti provjera stanja talijanske cestovne mreže kako se ovakve tragedije ne bi ponovile.