EK poziva na istrage

Eko-testovi u fokusu nakon skandala s Volkswagenom; pod lupom i drugi proizvođači

Hina

Reuters

Reuters

Eko-testovi našli su se pod lupom javnosti nakon što je njemački ministar izjavio da je automobilski div Volkswagen (VW) manipulirao podacima o emisijama štetnih plinova i u Europi a Europska komisija pozvala sve zemlje Europske unije da provedu istrage



BRUXELLES  Eko-testovi našli su se pod lupom javnosti nakon što je njemački ministar izjavio da je automobilski div Volkswagen (VW) manipulirao podacima o emisijama štetnih plinova i u Europi a Europska komisija pozvala sve zemlje Europske unije da provedu istrage.


Američke vlasti izvijestile su prošlog tjedna javnost o raširenom varanju na eko-testu, istaknuvši da skandal obuhvaća gotovo pola milijuna vozila brenda VW u SAD-u. Ovog je tjedna njemačka kompanija priznala da je sporni softver, koji isključuje kontrolu zagađivanja zraka u vožnji a uključuje je samo na eko-testu, ugrađen na oko 11 milijuna ‘dizelaša’ širom svijeta.


Danas je njemački ministar prometa Alexander Dobrindt kazao da je Volkswagen osim u SAD-u manipulirao emisijama štetnih plinova i u Europi.




»Obaviješteni smo da su manipulacije o kojima se govori zastupljene i u Europi, kod vozila s dizelskim motorima od 1,6 odnosno 2,0 litre«, obavijestio je Dobrindt novinare, dodajući da točan broj takvih vozila u Europi nije poznat.


Najavio je nasumične testove i na automobilima drugih proizvođača.


»Jasno je da se Savezni ured za promet motornih vozila neće koncentrirati isključivo na VW-ove modele već će provesti nasumične testove i na vozilima drugih proizvođača automobila«, rekao je njemački ministar.


Pod lupom i BMW i Daimler


Automobilski div BMW opovrgnuo je u četvrtak izvješće specijaliziranog časopisa Auto Bild u kojem se navodi da je prekoračenje dopuštenih razina emisija štetnih plinova utvrđeno i kod nekih njegovih dizelskih modela. Auto Bild piše da BMW-ov model X3 xDrive 20d prekoračuje najviše dopuštene razine štetnih plinova za 11 puta u testovima na cesti koje je osmislila aktivistička udruga Međunarodno vijeće za čist prijevoz (ICCT).


Iz Daimlera su danas priopćili da ne manipuliraju podacima o emisijama štetnih plinova oizvođača luksuznih vozila. Njihov je glasnogovornik kazao da prozivođač automobila Mercedes-Benz uopće ne koristi uređaje koji su VW-u omogućili manipulacije.


Dionice BMW-a bile su danas poslijepodne u minusu sedam posto a Daimlerove pet posto.


EU traži istrage, strože testove


Europska komisija pozvala je u četvrtak sve zemlje članice da istraže koliko automobila koristi nezakonite uređaje za manipulaciju podacima o emisijama štetnih plinova.


»Pozivamo sve zemlje članice da provedu istrage na nacionalnoj razini«, kazala je novimarima glasngovornica EK Lucia Caudet.


»Moramo dobiti potpunu sliku o tome koliko je vozila opremljeno uređajima za krivotvorenje podataka, kojima se krše zakoni EU«, dodala je.


Bruxelles je predložio novi zakon kojim se postrožuje testiranje vozila i jamče rezultati bolje usklađeni sa stvarnim uvjetima u vožnji. Provedba je tog zakona odgovornost zemalja članica, poručili su iz EK.


Komisija će također proučiti jesu li potrebne promjene u europskom sustavu odobravanja novih modela vozila, napominjući da su već sazvali sastanak s tijelima zemalja članica. Datum sastanka nije poznat, dodaje Reuters.


Već je 2013. studija EK pokazala sve veću razliku između količina ispuštenih štetnih plinova na testu i na cesti. Otada se europske institucije, parlamentarnih zastupnici, vlade i lobisti automobilske industrije spore oko tih rezultata.


Regulatori u sukobu interesa


Aktivističke grupe poput ICCT-a godinama upozoravaju da industrija vara na testovima. Upravo je ICCT prvi uočio VW-ove manipulacije podacima o emisijama štetnih plinova iz dizelaša.


Regulatori bi trebali odigrati ključnu ulogu u provedbi propisa i testova a i sami su u sukobu interesa, upozoravaju pojedine aktivističke skupine. Naime, važeći propisi omogućuju proizvođačima automobila da biraju kod kojeg će regulatora ishoditi certifikat za automobil. Regulatorima je izdavanje certifikata značajan izvor prihoda.


»Posrijedi je krupan sukob interesa budući da su proizvođači njihovi klijenti«, tumači Francois Cuenot iz bruxelleske aktivističke grupe Transport & Environment. Njihov prijedlog da se na europskoj razini osnuje neovisno tijelo za testiranje sada privlači ozbiljnu pozornost u EU, ističe Reuters.