Nastavak ulaganja

Zračna luka Rijeka uvodi nove linije: Ove se godine opet očekuje rast broja putnika

Marinko Glavan

Foto S. Ježina

Foto S. Ježina

Očekuje se između 150 tisuća i 160 tisuća putnika, a povećanje u odnosu na prošlu godinu temeljeno je na uvođenju dodatnih linija prema dosadašnjim destinacijama, te na uvođenju zračnih linija prema novim odredištima



Zračna Luka Rijeka u ovoj godini planira povećanje broja putnika od deset posto, potvrdio je direktor Tomislav Palalić. On očekuje između 150 tisuća i 160 tisuća putnika, a povećanje u odnosu na prošlu godinu temeljeno je na uvođenju dodatnih linija prema dosadašnjim destinacijama, te na uvođenju zračnih linija prema novim odredištima.


– ScandJet, koji već operira u Zračnoj luci Rijeka, planira povećanje broja putnika od 10 posto, a ukupnom prometu doprinijet će i redovita domaća linija kojom će Rijeka u zimskoj sezoni dva put tjedno biti povezana s Osijekom, Splitom i Dubrovnikom, dok će ljeti avioni na toj liniji letjeti tri puta na tjedan, rekao je Palalić, dodajući da uvođenjem ove linije u sklopu takozvanog PSO programa poticanja domaćih letova koje kroz četverogodišnji plan provodi Ministarstvo prometa, Rijeka prvi put nakon desetak godina ima redovnu liniju i izvan glavne sezone, odnosno u periodu od listopada do ožujka. Zimi su proteklih godina na Krk slijetali isključivo privatni zrakoplovi, kao i oni za prijevoz oboljelih ili ozlijeđenih osoba, te poneki charter, ali redovitog putničkog prijevoza kroz dobru polovicu godine gotovo da i nije bilo.



Povećanje broja putnika u protekle dvije godine odrazilo se i na financijsko poslovanje Zračne luke, koja je prošlu godinu završila s dobiti od oko 150 tisuća kuna, te prvi put nije koristila dotacije iz državnog proračuna. – Pozitivno poslovanje nastavit ćemo i ove godine, te što je još važnije kroz poticanje zapošljavanja zaposliti još petnaest do dvadeset mladih, visokoobrazovanih ljudi, nakon što smo ih prošle godine na isti način zaposlili dvanaestero, od kojih će većina ostati u radnom odnosu u Zračnoj luci. Prošle godine zaposlili smo mahom diplomante Ekonomskog i Pomorskog fakulteta, a uz njih ove godine prvenstveno tražimo tehničke struke, kazao je Palalić.




Osim Germanwingsa koji će i ove godine letjeti prema pet destinacija u Njemačkoj, u Rijeci će operirati i novi avioprijevoznik Nordic Aviation Group, koji koristi zrakoplove iz flote Adria Airwaysa, a letjet će dva put tjedno između Rijeke i Talina. Također, ove sezone na Krk se vraća i dobro poznati partner, njemački Air Berlin, s letovima za Berlin i Düsseldorf, prema kojima lete i zrakoplovi Germanwingsa. Inače, Air Berlin posljednja je kompanija koja je održavala zimske letove u Zračnoj luci Rijeka, prije desetak godina.


Više Ryanairovih letova


Najpoznatiji niskobudžetni prijevoznik, Ryanair, odlučio je »pojačati« svoj raspored letova, pa su tako letovi za London prošireni i lipanj, što bi Zračnoj luci Rijeka trebalo donijeti oko tri tisuće putnika više, u odnosu na istu liniju lani.


Iako se u Zračnoj luci očekuje povećanje broja putnika, očekivalo se više, posebice stoga što se još lani najavljivalo obaranje apsolutnog rekorda od 160 tisuća putnika, no to se nije dogodilo, a pitanje je hoće li i ove godine biti dosegnuta ta brojka iz 2006. godine.


– Jesmo, očekivali smo više, ali prvenstveno kroz PSO. Očekivali smo svakodnevnu liniju sa zrakoplovom s najmanje sedamdeset sjedišta, a dobili smo tri, odnosno četiri puta tjedno s gotovo četverostruko manjim avionom. Za usporedbu, Dubrovnik i Split i ove godine imaju poticanih 180 tisuća sjedišta svaki, a Pula i Zadar po 32 tisuće. Čak i Osijek ima 25 tisuća sjedišta, dok Rijeka ima svega sedam tisuća. To su mrvice u usporedbi s ostalima, jer očekivali smo da ćemo biti barem u rangu s Pulom i Zadrom, ali ništa od toga, barem do 2020. godine, do kad traje ovaj program. Tražili smo objašnjenja, podatke na temelju kojih je ministarstvo donijelo ovakvu odluku, međutim nismo ih dobili, nezadovoljan je Palalić.


Približavanje Puli i Zadru


Situaciju bi donekle moglo popraviti nastojanje uprave Zračne luke i Primorsko-goranske županije da se barem broj letova na poticanim linijama poveća za jedan tjedno, odnosno da Rijeka s Osijekom, Splitom i Dubrovnikom zimi bude povezana tri puta tjedno, a u glavnoj sezoni četiri puta. No, čak i ako taj prijedlog bude prihvaćen u ministarstvu, i dalje će udio Zračne luke Rijeka u kolaču poticanih linija teškom stotinjak milijuna kuna, imati tek mizeran udio u usporedbi sa svim ostalim domaćim aerodromima.



Prošle godine nije oboren rekord po broju putnika, ali jest po broju aerodromskih operacija, odnosno polijetanja i slijetanja zrakoplova, ističe direktor, objašnjavajući kako je taj podatak vrlo važan, s dva aspekta.– Prvi je kontrola leta, jer veći broj operacija prate i veća ulaganja u opremu i ljude, a drugi je prodaja goriva, jer smo prošle godine oborili i rekord u količini prodanog kerozina na aerodromu, ističe Palalić.


Kada bi Rijeka imala jednak broj poticanih linija barem kao Zadar i Pula, a nema niti jednog opravdanog razloga da ih nema, budući da je Rijeka treći po veličini hrvatski grad, a Primorsko-goranska županija jedna od vodećih u turizmu, Zračna luka bi se mogla ozbiljno približiti brojci od 200 tisuća putnika, što bi bio značajan iskorak u poslovanju i omogućilo daleko veća i ozbiljnija ulaganja. Dugoročno, to bi omogućilo da se Rijeka po broju putnika približi Zadru i Puli, koji imaju promet između 350 tisuća i 400 tisuća putnika, ako se već ne može približiti nedodirljivom trojcu Zagrebu, Splitu i Dubrovniku, gdje se putnici broje sedmeroznamenkastim ciframa.


Ulaganja će i ove godine u Zračnu luku ipak biti, nakon što je u prethodne dvije dobrim dijelom obnovljena unutrašnjost aerodromske zgrade, te su izvršeni pripremni radovi za razdvajanje putničkog prometa kada Hrvatska uđe u Schengenski režim. Gornji kat po prvi put nakon četrdeset godina stavljen u funkciju, uz brojne sadržaje, poput wi-fija, walk through duty free shopa, muzejskih postava i ostalog, s kojima je riječki aerodrom napokon počeo ličiti na slične zračne luke u Europi, a ne na vremeplov koji je putnike vraćao ravno u sedamdesete godine prošlog stoljeća.


Suradnja s muzejima


– Nastavit ćemo s obnovom svjetlosne signalizacije, po čemu prednjačimo u Hrvatskoj, te jedini imamo LED rasvjetu, a dogodine planiramo mijenjati i svjetla središnje linije. Idući mjesec aplicirat ćemo za Adrion program, što je zapravo nastavak programa Adria Air, a riječ je o projektu kojim će se financirati u prvom redu obuka, treninzi i školovanje aerodromskih zaposlenika. Ove sezone nastavit ćemo s održavanjem shuttle prijevoza prema Crikvenici, a od sadržaja u aerodromskoj zgradi ponudit ćemo putnicima takozvani Book Crossing, odnosno mogućnost da u Rijeci uzmu knjigu te ju ostave na odredištu prema kojemu lete. Proširit ćemo i suradnju s muzejima, posebno crikveničkim, koji će postaviti maketu svog spiljskog lava, za koju vjerujem da će biti prava atrakcija za putnike, rekao je Palalić.


Inače, po pripremama za ulazak u Schengenski režim riječka je Zračna luka najdalje odmakla, te je dobila i službenu ocjenu EU da je uvođenje Scengenskog režima u njoj najbrže provedivo.


– U principu možemo u roku od jednog dana biti posve spremni za to, sve je već pripremljeno, objašnjava Palalić.