Nema naprosto toliko lošeg okruženja u kojem se ne bi moglo uspjeti. Hrvatsko poslovno okruženje nije najbolje na svijetu, ali s druge strane mi smo potvrda da se u njemu itekako može uspješno poslovati
Kad biste ovih dana, pri kraju polugodišta nakon kojeg maturanti određuju svoju studentsku budućnost, napravili među njima anketu o tome koliko ih želi upisati studij brodogradnje, najverojatnije biste naišli na niz – zabezeknutih pogleda. Širenjem upita i na njihove roditelje, netko bi se iz mase javio i uzvratio protupitanjem: Ma za Boga miloga, što će im brodogradnja, gdje da se s njom, posebno u Rijeci zaposle!
Uvjeravanja kako su tehnički studiji u prednosti pred društvenima jer se nakon njih, globalno gledano, jednostavnije dolazi do posla, bili bi uzaludni jer opće je mišljenje kako se jedino sa završenom elektrotehnikom, kad je »tehnika« u pitanju, može brzo do posla. I to dobrog.
– Koliko imam zaposlenih? Pa zbrojimo li sve naše lokacije u Njemačkoj, Francuskoj, Nizozemskoj i kod nas ovdje u Hrvatskoj – sedamdesetak. Struktura? U daleko najvećem broju prevladavaju diplomirani inženjeri brodogradnje, slijede ih klasični »strojari«, a s obzirom da neke od naših podružnica razvijaju isklučivo profesionalni »software«, u manjem broju imamo i zaposlenika s diplomom elektrotehničkih fakulteta, precizan je bio Marijan Lorencin, vlasnik i čelni čovjek AITEC-a, tvrtke koja iznimno uspješno posluje u brodogradnji, konkretno radi projektiranje i cjelokupni inžinjering za proizvodnju jahti i brodova, sve osim dizajniranja unutrašnjosti. Povod za naš susret u kastavskoj Poslovnoj zoni Žegoti gdje im se nalaze vrlo ugodni i funkcionalno osmišljeni projektni uredi bila je pak činjenica da je Lorencin prije desetak dana za svoj rad dobio jednu od najznačajnijih hrvatskih gospodarskih nagrada, onu CROMA-e za najuspješnijeg managera u malim poduzećima.
Raspad Brodoprojekta
– Znam da u široj javnosti nije pretjerano poznato kao se u Hrvatskoj od brodogradnje može uspješno i dohodovno poslovati. Taj netočni utisak oblikuju naša brodogradilišta od kojih je većina ovisna o permanentnim, jer povremene, strateške se u pravilu ne može izbjeći, dotacijama države. Nisu dakle dohodovna. Ne bih dakako ulazio u razloge zbog čega je tome tako, no želim istaknuti kako je istina zapravo sasvim suprotna – od brodogradnje samo u Rijeci uspješno živi i posluje četrdesetak tvrtki. Velik je njihov broj nastao nakon raspada nekoć moćnog i uglednog Brodoprojekta, mnoge su i »one man band«, dakle bez zaposlenika, no ima i onih koje zapošljavaju i skoro stotinjak radnika. Mi smo pak s 40-ak zaposlenih, u Rijeci dakle, četvrti po veličini, a da s druge strane, prema rezultatima poslovanja imamo još prostora za širenje, ističe Lorencin.
Nova znanja ili stagnacija
A sve je počelo baš kao u pričama o »američkom snu«. Lorencin, rođen 1973., nakon završeno studija brodogradnje, u možda najtežim mogućim vremenima poratne Hrvatske, posao pronalazi u inozemstvu, konkretno u Francuskoj. No, kako je kod kuće uvijek najbolje, 2005. kreće s tvrtkom specijaliziranom za projektiranje jahti. U koprodukciji je nizozemskim AITAC-om koji je u prvo vrijeme i većinski vlasnik.
– Skupa radna snaga? Ponajprije, pogledamo li primanja, hrvatski radnik uopće nije skup. Kao drugo, znate li možda kolika je cijena rada njemačkog radnika? Nije mala i svakako je nekoliko puta veća od one koja se plaća za rad hrvatskog radnika. Pa je opet Njemačka možda najuspješnija gospodarska velesila svijeta, temperamentno objašnjava Lorencin.
A nama jezičavost ne da mira pa se istrčavamo s tezom kako je hrvatska brodogradnja krahirala jer su je, i ne samo nju, pregazila azijska, posebice južnokorejska brodogradilišta.
Papenburg nije na moru
– Dobro, mnogo je brodogradilišta u Europi propalo upravo pod pritiskom cijena koje su u stanju izvesti južnokorejska brodogradilišta. No, opet se vraćam u Njemačku i odgovorno tvrdim: najuspješnije svjetsko brodogradilište, ili u najmanju ruku jedno od nekoliko najboljih, je u njemačkom Papenburgu, gradu koji se uopće ne nalazi na moru već je udaljeno 70 kilometara od njega. Oni posjeduju najmoderniju lasersku tehnologiju, u razvoj ulažu goleme svote, no isključivo na temelju proračuna koji jasno daju do znanja kako će se uloženo jako brzo i vratiti. Zbog čega se mi uvijek »vadimo« samo s negativnim primjerima? Učimo od boljih, njih kopirajmo, a ne da se opravdavamo s nekim po nas lošim globalnim procesima. Uostalom, prema svim saznanjima Kraljevica je bilo hrvatsko brodogradilište s najvećom šansom za uključenje u moderne gospodarske tokove. A mi smo upravo njega prvog zatvorili, uz nemalo čuđenje zaključuje Lorencin.
A mi krećemo u kontru: zbog čega se ne biste upravo vi prihvatili čelne pozicije u »3. maju« pa ga transformirali u – uspješno poduzeće. Smiješak, kretanje u pokušaj odgovora, ali ipak – šutnja. Kako smo pak mogli razabrati, odgovor koji nismo dobili išao bi u smjeru rezignacije i zaključka kako nešto što je organizacijski, strukturno toliko zastarjelo, neusklađeno s modernim tokovima, naprosto nije moguće popravili ma ni – čarobnim štapićem. Moglo bi možda u cjelosti nestati pa opet, iz temelja nastati. Očigledno, neke je tvrtke nemoguće renovirati. Vraćamo se na školski sustav.
Kreativni studenti