Zračna luka

Vlada zaboravila da želi smijeniti šefa Zračne luke Rijeka: Nitko se nije pojavio na skupštini

Marinko Glavan

Zračna luka Rijeka – neuspjeli pokušaj smjene dosadašnje uprave / snimio Damir Škomrlj

Zračna luka Rijeka – neuspjeli pokušaj smjene dosadašnje uprave / snimio Damir Škomrlj

Da bi odluke Skupštine bile valjane, potrebno je da u odlučivanju sudjeluje barem 70 posto vlasničkih glasova, pri čemu je za smjenu uprave i imenovanje nove potrebna većina od tri četvrtine. U trenutnoj konstelaciji snaga u Skupštini, ministarstvo očito neće moći skupiti potrebnu većinu



Tomislav Palalić do daljnjega ostaje na čelu Zračne luke Rijeka. Nevjerojatno, ali nakon što je odlukom Vlade početkom ovoga mjeseca predložena Palalićeva smjena, te imenovanje Gordana Žurge na mjesto v.d. direktora riječkog aerodroma, na jučerašnjoj sjednici Skupštine Zračne luke, sazvanoj na inicijativu Ministarstva prometa s praktički jednom jedinom točkom dnevnog reda, smjenom uprave, predstavnici Ministarstva kao većinskog vlasnika jednostavno se – nisu pojavili.


Kako su na sjednicu došli samo predstavnici Primorsko-goranske županije, Grada Rijeke i Općine Omišalj, koji zajedno imaju 33 posto vlasničkog udjela u Zračnoj luci, a uz predstavnike Ministarstva, izostali su i oni iz gradova Krk, Crikvenica i Opatija, skupština nije imala kvorum potreban za donošenje bilo kakvih odluka, pa tako ni one o eventualnoj smjeni uprave.


Za razliku od predstavnika Opatije, Krka i Crikvenice, koji su svoj nedolazak prethodno opravdali, iz Ministarstva se nisu čak potrudili ni obavijestiti ostale članove skupštine da se neće pojaviti na sjednici Skupštine koju su sami inicirali. Načelnica Općine Omišalj Mirela Ahmetović, ujedno i članica Skupštine Zračne luke, takvo je ponašanje većinskog vlasnika ocijenila novim skandaloznim primjerom nebrige većinskog vlasnika za Zračnu luku.





Od ministarstva smo zatražili objašnjenje nepojavljivanja njihovog predstavnika na sjednici Skupštine, kao i prijedloga izmjena Društvenog ugovora kojim se ukida potrebno radno iskustvo za mjesto direktora.


– Razlog odgode zakazane Skupštine ZL Rijeka tehničke je naravi, naime, utvrđena su odstupanja u Dnevnom redu u odnosu na prethodno predložene točke od strane Skupštine, stoga je Upravi društva s razine resornog Ministarstva upućen prijedlog izmjena, odnosno, dodatno usklađivanje Dnevnog reda za sljedeću Skupštinu.


Što se tiče vašeg drugog pitanja, potvrđujemo da su skupštine Zračne luke Dubrovnik d.o.o. i Zračne luke Split d.o.o. donijele odluke prema kojima uprave tih društava između ostalih uvjeta moraju imati i pet godina radnog iskustva u zrakoplovnoj djelatnosti. Naime, usklađivanja vezano uz uvjete provode se u koordinaciji u odnosu na vlasničku strukturu pojedinog društva (resorno Ministarstvo u suradnji sa JLS), slično kao i u slučaju ZL Zadar. Za sva dodatna pitanja sam na raspolaganju – stoji na kraju odgovora koji potpisuje David Radas iz Kabineta ministra.



Dva zapisnika sa sjednice


– Nakon skandalozne sjednice Skupštine 10. lipnja prošle godine, imamo novi primjer neodgovornog ponašanja i neozbiljnosti većinskog vlasnika, koji je inicirao sjednicu, a onda se na njoj ne pojavi nitko iz Ministarstva. Nameće se pitanje kako uopće može funkcionirati Zračna luka, kad očito ne funkcionira nadležno ministarstvo, kao predstavnik države koja je većinski vlasnik aerodroma – kazala je Ahmetović.


Inače, nakon prošlogodišnje sjednice održane 10. lipnja, kada se birao predsjednik skupštine, pojavila su se dva službena zapisnika. Prema jednom, za predsjednika je izabran ministar Pomorstva, prometa i infrastrukture Oleg Butković, a prema drugome, za predsjednika skupštine Zračne luke izabran je njegov pomoćnik Jure Šarić. Kako neslužbeno saznajemo, upravo je ta sjednica i sumnja u krivotvorenje zapisnika i odluka Skupštine predmet isražnih radnji koje je ovih dana na aerodromu provodio USKOK.


O USKOK-ovoj istrazi pitali smo i direktora Tomislava Palalića, koji nije htio iznositi detalje.


– USKOK je bio na aerodromu. Ne želim govoriti što su istraživali, ali mogu reći da predmet istrage nisam bio ja, niti poslovanje Zračne luke, kao što se to pokušalo insinuirati u nekim javnim istupima u posljednje vrijeme, rekao je Palalić, očito aludiravši na Sindikat Istre, Kvarnera i Dalmacije(SIKD), čiji su predstavnici javno zatražili od ministra Butkovića smjenu direktora, među ostalim navodeći i kako USKOK obavlja istražne radnje u Zračnoj luci.



U Zračnoj luci Rijeka započeli su trening-letovi njemačkog Condora. Riječ je o svojevrsnoj »avioškoli«, odnosno obuci pilota za letove na različitim tipovima aviona proizvođača Airbus i Boeing. Očekuje se da će trening-letovi u idućih nekoliko mjeseci biti znatno pojačani, što bi Zračnoj luci, iako na njima nema putnika, ipak osiguralo značajne prihode kroz aerodromske usluge i prodaju goriva za zrakoplove.



Neozbiljno ponašanje


S obzirom na dva službena zapisnika, istaknuo je zamjenik riječkog gradonačelnika Marko Filipović, manjinski suvlasnici niti ne znaju tko zapravo predstavlja Ministarstvo prometa, odnosno Republiku Hrvatsku kao većinskog vlasnika u Skupštini.


– U najmanju ruku je neozbiljno ovakvo ponašanje većinskog suvlasnika, čiji je predstavnik prošle godine izabran za predsjednika skupštine. Došli smo na skupštinu koju su oni inicirali, a nitko od njih se nije pojavio. Takav potez sigurno ne pridonosi stabilnom poslovanju Zračne luke, što bi trebao biti interes svih suvlasnika – rekao je Filipović.


Prema izjavama Filipovića i Ahmetović nakon propale sjednice, prijedlog vlade za Palalićevu smjenu teško da bi »prošao«, čak i da su se pojavili predstavnici ministarstva. Sličan je stav i Nade Milošević, pročelnice županijskog odjela za promet i predstavnice PGŽ-a u Skupštini Zračne luke.


– Primorsko-goranska županija ostala je zatečena incijativom za smjenu uprave, koju je svojom odlukom pokrenula Vlada, kao većinski vlasnik. Bilo koja inicijativa te vrste trebala bi biti obrazložena i temeljito argumentirana, jednako kao što bi ostalim suvlasnicima trebalo biti objašnjeno zbog čega se neka osoba predlaže za čelnu poziciju u Zračnoj luci. Ovako, bez navođenja ikakvih razloga, niti zbog čega sadašnja uprava ne zadovoljava, niti zbog čega bi predloženi direktor bio bolji, ni koji je njegov program, plan i ciljevi, teško se je odrediti prema takvom prijedlogu. Nedolaskom većinskog vlasnika na skupštinu opet smo ostali uskraćeni za obrazloženje, kao i za potvrdu da je uopće ispoštovana procedura za imenovanje nove uprave, s obzirom da je riječ o trgovačkom društvu od posebnog interesa za Republiku Hrvatsku – rekla je Milošević.


Nepotrebno radno iskustvo


Filipović je potvrdio kako iz istih razloga Grad Rijeka neće podržati prijedlog Vlade.


– Ti prijedlozi naprosto nisu ni sa čim obrazloženi. U Gradu Rijeci ne vidimo razloge za smjenu sadašnjeg direktora, a posebno nas zabrinjava činjenica da je Ministarstvo predložilo i izmjene Društvenog ugovora, kojima se smanjuju potrebne reference za radno mjesto direktora Zračne luke. Prema njihovom prijedlogu, primjerice, kandidat za direktora više ne treba imati radno iskustvo od barem tri godine na rukovodećoj poziciji u zračnom prometu, što je za nas neprihvatljivo, rekao je Filipović. Da neće podržati prijedlog Vlade, potvrdila je i omišaljska načelnica Ahmetović, čime zapravo prijedlog za smjenu Palalića pada u vodu, s obzirom da država s 55 posto vlasničkog udjela ne može sama izglasati prijedlog. Prema Društvenom ugovoru Zračne luke, naime, da bi odluke Skupštine bile valjane, potrebno je da u odlučivanju sudjeluje barem 70 posto vlasničkih glasova, pri čemu je za smjenu uprave i imenovanje nove potrebna većina od tri četvrtine. U trenutnoj konstelaciji snaga u Skupštini, ministarstvo očito neće moći skupiti potrebnu većinu, no pravo pitanje i dalje ostaje odnos Vlade i nadležnog ministarstva prema Zračnoj luci Rijeka, kada čak ni vlastite prijedloge nisu raspoloženi podržati svojim glasovima na Skupštini.