Skup u HGK

U Hrvatskoj najviše po danu troše britanski turisti, slijede Rusi

Biljana Savić



RIJEKA – U Hrvatskoj turizam ima izuzetnu sezonalnost, dvije trećine noćenja u godini ostvare se u srpnju i kolovozu, a 95 posto svih noćenja bilježe priobalne županije.


Prema našim procjenama, ako gledamo samo kolovoz, bilježi se znatan porast stanovnika zbog dolazaka i noćenja stranih turista.


Primjerice, u Primorsko-goranskoj županiji možemo istaknuti Crikvenicu kao destinaciju koja bilježi najveći broj noćenja u cijeloj županiji gdje se po našem izračunu broj stanovnika utrostruči zbog izrazite sezonalnosti kolovoza i dolazaka turista. Radili smo i detaljniji izračun koliki je potencijal potrošnje hrane i pića izvan objekta noćenja. Konkretno za Crikvenicu taj potencijal raste 7 puta u odnosu na potrošnju koja se bilježi u ostatku godine. To je potvrda realnoga stanja, ali i smjernica koliko je taj potencijal još neiskorišten, jer moramo znati da je potrošnja prosječnog inozemnog turista nekoliko puta, odnosno 2,4 puta veća od prosječne potrošnje domicilnog stanovništva, zanimljive su statističke informacije koje je iznio direktor Sektora za financijske institucije, poslovne informacije i ekonomske analize pri HGK Zvonimir Savić na sjednici strukovnih skupina hotelijera, hostela i ugostitelja u HGK-Županijskoj komori Rijeka.




Govoreći o procjeni povećanja broja potrošača i potencijala potrošnje hrane i pića u turističkoj sezoni, Savić je istaknuo da se spomenute procjene temelje na procjenama Instituta za turizam koji je analizirao koliko prosječan inozemni turist troši po danu i na što troši, te da prema posljednjim podacima Instituta za turizam prosječan inozemni turist troši 66 eura po danu, a od toga 36 eura ili 55 posto troši na smještaj, 12 eura ili 18 posto na hranu i piće izvan objekta u kojemu spava i 18 eura (27 posto).


– Ako znamo da prosječan Rus troši dvostruko više od prosječnog turista i ako znamo u koje destinacije Rusi dolaze, onda se ponuda za takve turiste može prilagoditi, poanta je radimo procjenu potrošnje hrane i pića, a ako ona nije dosegnuta, to može biti znak restoranima i trgovačkim lancima da postoji neiskorišten prostor i da inozemni turistu budu kreatori potrošnje na domaćem tržištu, kazao je Savić i naveo da Nin bilježi 12 posto veću potrošnju hrane i pića u kolovozu u odnosu na ostale mjesece kad u njemu boravi samo domicilno stanovništvo. Prema podacima nekih od vodećih trgovačkih lanaca u Hrvatskoj, zamjetno je da je na vrhuncu turističke sezone, u kolovozu, prosječan mjesečni promet u segmentu hrane i pića u trima najvažnijim turističkim županijama, Istarskoj, Splitsko-dalmatinskoj i Primorsko goranskoj, veći je za 70 do 130 posto u odnosu na prosječan godišnji mjesečni promet u tim županijama.


Kad je riječ o trošenju inozemnih turista, Britanci najviše troše, dnevno 122 eura, zatim Rusi (99 eura), pa Francuzi (95 eura), Zatim Austrijanci (72 eura), pa Talijani koji imaju ispotprosječnu potrošnju i u prosijeku troše 66 eura dnevno, zatim Nizozemci, Mađari, dok Nijemci, koji u Hrvatskoj ostvaruju najviše noćenja, najmanje troše, tek 62 eura po danu, isto koliko i Poljaci.