U Južnoj Koreji izgrađen kontejnerski brod "Marco Polo" za francusku kompaniju

Trojica Riječana zapovjednici najvećih kontejneraša na svijetu

Darko Pajić

Na prvom u seriji od tri broda zapovjednik je kap. Velibor Krpan, dok će drugi brod »Vasco de Gama« preuzeti kap. Igor Šikić iz Rijeke. Veliki su izgledi da kapetan trećeg broda također bude Riječanin



RIJEKA Riječanin Velibor Krpan postao je zapovjednik Marca Pola, najvećeg kontejnerskog broda na svijetu, koji je izgrađen u Brodogradilištu Daewoo u Južnoj Koreji za francusku kompaniju CMA CGM.


Riječ je o gorostasu kapaciteta 16.200 TEU-a, dužine 396 metara, širine 54 i dubine gaza od 16 metara, ujedno i prvom brodu u seriji od tri, koji će biti izgrađeni u Koreji i također dobiti imena poznatih svjetskih istraživača, Portugalca Vasca de Game i Kineza Zheng Hea.


Nesvakidašnji je kuriozitet da će i Vasca de Gamu, koji se sada nalazi na probnim vožnjama u Koreji, preuzeti hrvatski časnički kadar i to na čelu sa zapovjednikom kap. Igorom Šikićem, koji također dolazi iz Rijeke.




 Iako ta odluka još uvijek nije formalno usvojena veliki su izgledi da i treći brod u seriji »Zheng He« preuzme kapetan iz Rijeke, pa bi se tako moglo dogoditi da na tri trenutno najveća kontejneraša u svijetu zapovjednici budu Riječani. 


 Mnogobrojna hrvatska posada


Marco Polo se trenutno nalazi na liniji »French Asia Line« i pod zastavom Velike Britanije plovi od Dalekog istoka prema Europi, a krenuo je 7. studenog iz kineske luke Ningbo. Iz luke u Port Kelangu isplovio je prije dva dana, te je planirano kako bi 6. prosinca trebao stići u luku Tanger u Maroku odakle će nastaviti putovanje prema engleskom Southamptonu i njemačkom Hamburgu. 


  Među 28 članova posade na Marcu Polu nalazi se i 7 hrvatskih časnika. Osim kap. Krpana to su prvi časnik Kurnoslav Vukušić iz Rijeke, šef stroja Ante Pezelj (Split), Marijo Mateljak (Metković), Zdravko Šalov (Nin), Danijel Zečević (Rijeka) i Ivan Glažar (Kostrena). Opisujući vlastitu karijeru i prve impresije u upravljanju Marcom Polom kap. Velibor Krpan kazao je kako je sa 22 godine počeo kao kadet na brodovima Croatia Linea, dok je na kompaniji CMA CGM počeo ploviti 1999. godine. 


  – U to doba nisam mogao ni sanjati da ću jednog dana postati kapetan najvećeg kontejnerskog broda na svijetu. Mislim da nema velike razlike u odnosu na prijašnji brod na kojem sam bio zapovjednik, a to je »Corte Real« kapaciteta 13.800 TEU-a, iako je on bio 31 metar kraći od Marca Pola. Ipak, upravo zbog toga što je veći i širi od bilo kojeg broda u floti sada je potrebna i veća pažnja prilikom procedure pristajanja i odlaska iz luke. Kad je riječ o navigaciji u osnovi nema velikih razlika osim što se morate brzo prilagoditi novim tehnologijama na brodu, kazao je kap. Krpan.  

Kompliment za kvalitetu


Kako ističe kap. Peter Dolinšek, direktor agencije CMA brodovi Hrvatska, koja ukrcava oko 400 hrvatskih pomoraca, odluka po kojoj će zapovjedanje drugim brodom u seriji preuzeti kap. Igor Šikić već je donesena, dok će za treći brod to tek uslijediti. 


  – Ne možemo prejudicirati takve odluke, ali postoje izgledne šanse da će i treći brod preuzeti zapovjednik iz Rijeke. Neovisno o tome ovo je svakako veliki kompliment kvaliteti, znanju i iskustvu hrvatskih pomoraca, jer je riječ o izuzetno vrijednim i modernim brodovima za koje svaka kompanija traži najkvalitetnije i najpouzdanije ljude, kazao je Dolinšek. 


  Uvjeti za zapovjednike na ovakvim brodovima iznimno su atraktivni, pa plaća kapetana iznosi između 8 i 9 tisuća eura za svaki mjesec neovisno o tome da li je pomorac na brodu ili kući. Na kompaniji CMA CGM rotacija zapovjednika je svakih 10 tjedana, što je također atraktivno. No, s tim ide i nemala odgovornost, što potvrđuje i podatak da je svaki od tri najveća kontejnerska broda vrijedan oko 165 milijuna dolara.


Kad se tome pridoda vrijednost tereta i vozarina brod Marco Polo vrijedi gotovo milijardu dolara. Brod ima i mnoge tehnološke inovacije vezane uz zaštitu okoliša i elektronski kontroliranu potrošnju goriva, koja potrošnju smanjuje za 3 posto u prosjeku.