Foto S. Drechsler
Muzej moderne i suvremene umjetnosti trebao se useliti 2015./2016., ali kako od toga nema ništa, ravnatelj Slaven Tolj prihvaća skromniju varijantu useljenja u jedan kat i kaže: Ne treba čekati realizaciju cijelog projekta, a pročelnik Odjela za kulturu Ivan Šarar izjavljuje: Tvrdoglavo inzistiranje na starim projektima značilo bi da do 2020. samo možemo pratiti kako »Benčić« i dalje propada
Muzej moderne i suvremene umjetnosti započinje s pripremama za preseljenje u »H-objekt« bivše tvornice »Rikard Benčić« gdje će do lipnja 2016. urediti nove izložbene i uredske prostore. Potvrdili su nam to pročelnik Odjela za kulturu Ivan Šarar i ravnatelj Muzeja Slaven Tolj koji je još ljetos lansirao nekoliko izjava s kojima je nagovijestio da priprema teren za selidbu.
– Trebamo napraviti hrabriji potez i jasno reći da prostor u kojem smo sada nije adekvatan potrebama muzeja i očekivanjima korisnika. Umjesto da čekamo uređenje »H-objekta«, zalažem se da odmah preselimo u kompleks »Benčića« i počnemo raditi u kući koja nam je namijenjena – izjavio je u srpnju, kad je u vlastitom stanu organizirao izložbu djela iz muzejske zbirke – »Ako neće Muzej brdu, hoće brdo Muzeju«. Kad je mjesec dana potom u Muzeju održana izložba »Iz trbuha diva« najavio je da će to biti jedna od posljednjih izložbi na staroj adresi i pozvao publiku da iskoristi jednu od zadnjih prilika da posjeti prostor u kojem Muzej djeluje dugi niz godina.
Neki su Toljeve riječi doživjeli kao provokaciju, bačenu rukavicu, začetak mogućeg konflikta s gradskim ocima zbog neispunjenih obećanja o obnovi kompleksa u kojem bi novo sjedište trebala dobiti oba gradska muzeja i knjižnica. Pomislili su da ih izaziva i da je u znak protesta zaista spreman preseliti u ruševinu kojom caruju golubovi!
Probni balon
No, Slaven Tolj u vrlo je dobrim odnosima sa Šararom i malo je vjerojatno da bi istupao s takvim izjavama mimo dosluha s pročelnikom. Mnogo je vjerojatnije da se radilo o probnim balonima koje su lansirali dogovorno, da bi vidjeli kako će odjeknuti ideja djelomičnog preseljenja u prostor oronulog kompleksa, odnosno o nekoj vrsti igrokaza u kojem se ravnatelju naglo preljeva čaša strpljenja zbog nemogućih uvjeta rada, da bi pročelnik spremno ponudio spasonosno rješenje i pokazao kako je efikasan.
Na sličan način nedavno je »spašena« i Gradska knjižnica, koja je umjesto obećane nove zgrade dobila prostor bivše kavane u Filodramatici za smještaj dijela svog Središnjeg odjela. Iako se radi o teškom podbačaju, zanimljivo je kako su u toj priči svi ispali dobri, dragi i plemeniti! Slavlje zbog otvorenja »Doma lijepe književnosti«, kako mu se odmah počelo tepati, potpuno je zasjenilo činjenicu da je GKR odavno trebala dobiti novu zgradu, ne samo onu na Klobučarićevom trgu od čije se izgradnje odustalo 2012., nego i onu u »Benčiću« koja je nakon toga trebala biti izvedena po hitnom postupku – do 2013./2014. godine.
Nećemo u ruševinu
Umjesto toga, sada se sprema za osvajanje tek jednog kata zapadnog krila »H-objekta« na kojem će dobiti izložbeni prostor otprilike jednake kvadrature s kojom raspolaže danas i urede u kojima će kustosi imati manje prostora nego sada. No, prema riječima ravnatelja bit će svoji na svome, a ne više podstanari u zgradi Sveučilišne knjižnice!
– Kad sam govorio da ne treba čekati uređenje »H-objekta« nisam mislio o preseljenju u ruševinu, već o tome da s preseljenjem ne treba čekati do realizacije cijelog projekta, jer se prostor može osvajati postupno, što će se sad i dogoditi. Svi djelatnici MMSU podržavaju takvu odluku, jer nam omogućuje da u procesu stvaranja novog Muzeja sudjelujemo aktivno iz samoga prostora. Za početak, Grad će urediti cijeli prvi kat i dio prizemlja. Na dvije etaže ukupno je 2 tisuće kvadrata, od kojih će 1.300 biti u funkciji, uz tendenciju povremenog aktiviranja i dijelova prizemlja koji se za sada neće uređivati.
Na otprilike 600 kvadrata na katu dobit ćemo bolje uvjete za izložbenu djelatnost, jer je prostor kvalitetniji, a imat ćemo i grijanje i hlađenje koje sada ne postoji, kaže Tolj. To će se bitno odraziti i na naše buduće programe, jer ćemo moći organizirati izložbe za koje do sada nije bilo uvjeta, poput izložbe iz kolekcije Thyssen Bornemisza, Kontakt Erste fondacije iz Beča ili retrospektive Tomislava Gotovca koja je u pripremi.
Tolj: Uklanjanje pregrada
Radovi će početi ovih dana, pripremom terena i rušenjima, najavljuje Tolj i poručuje: Vrijeme je da Benčić počne živjeti!.
Adaptacija, objasnio nam je ravnatelj, podrazumijeva uklanjanje suvišnih pregrada, obnovu stolarije prema konzervatorskim smjernicama, izvedbu svih potrebnih instalacija, uređenje podova, zidova i sanitarija. Sve će biti izvedeno prema završnom projektu, što znači da se neće mijenjati kad se steknu uvjeti za daljnja ulaganja u prostor budućeg Muzeja. Na prvom katu smjestit će se i muzejska knjižnica te prostor za edukaciju, projekcije i predavanja. U prizemlju će biti uređen ulazni hol, a planirana je i minimalna artikulacija vanjskog prostora s trijemom pred ulaznim vratima. Da bi se olakšao pristup osobama s poteškoćama u kretanju, pored stepenica na stražnjem ulazu bit će izveden lift, što će olakšati i dopremu umjetnina.
Slaven Tolj zalagao se za postupno preseljenje u »Benčić« još prije dvije godine, ali nema nikakav prigovor na dinamiku projekta obnove »Benčića«. Štoviše, rekao nam je kako smatra da je Grad s obzirom na opću situaciju napravio maksimalno što je mogao i u rekordnom roku stvorio kvalitetnu pripremu za početak procesa preseljenja Muzeja.
To znači da je osim projekta adaptacije osigurao i zamjenske prostore za preseljenje udruga koje su djelovale na prvom katu »H-objekta« kao i novac za početne radove, a pokrenuo je i razgovore s PIK-om o zamjeni nekretnina. Naime, drugi kat i tavan »H-objekta«, predviđeni za uređenje stalnog postava i depo muzeja s konzervatorsko-restauratorskom radionicom i dokumentacijskim centrom, još uvijek su u vlasništvu riječkog prehrambeno industrijskog kombinata. Potpuno dovršenje projekta Muzeja ovisi o njihovu preseljenju na drugu lokaciju.
Podzemne vode
Prizemlje »H-objekta« u vlasnišvu je Grada, ali zahtijeva obimnu sanaciju i velika ulaganja u hidroizolaciju zbog podzemnih voda koje ga poplavljuju, kao i sve druge zgrade u »Benčiću«. Zbog toga će za sada i biti samo provizorno osposobljeno.
Za najavljenu adaptaciju Grad će izdvojiti oko 2, 5 milijuna kuna. Taj novac je prema riječima Ivana Šarara dio iznosa koji je u ovogodišnjem gradskom proračunu bio rezerviran za sufinanciranje projekta obnove upravne palače ex Šećerane, u slučaju da bude raspisan EU natječaj za obnovu kulturne baštine u funkciji razvoja turizma.
– To je prvi natječaj na koji se planiramo javiti. Za prijavu smo spremni već više od godinu dana, ali je problem što se natječaj stalno odgađa. Kad smo sredinom godine shvatili da neće biti raspisan do samog kraja godine, odlučili smo dio novca namijenjenog palači iskoristiti za prvu fazu prenamjene »H-objekta«. Dodatno nas je motiviralo i to što je postalo jasno da se kroz fond za obnovu baštine u funkciji razvoja turizma, osim upravne palače namijenjene Muzeju grada, na žalost neće moći financirati ništa drugo u »Benčiću«.
Kompliciran put do EU-novca
Zgrade namijenjene Gradskoj knjižnici, Dječjoj kući i Muzeju moderne i suvremene umjetnosti nisu pojedinačno zaštićeni spomenici kulture, što je preduvjet natječaja, ali ni atrakcije za koje bismo u studiji izvodivosti mogli prikazati realan utjecaj na turistički sektor – kaže Šarar, koji tri godine nakon obećanja da će etapna obnova »Benčića« u cijelosti biti završena do 2018. , ne zna ni kad bi u pravom smislu mogla započeti. Osim djelomične adaptacije »H-objekta« , bilo kakav zahvat u oronulom industrijskom kompleksu ovog trenutka ne može se ni nazrijeti i posve je neizvjestan!
Prema riječima pročelnika, projekti koji ne ispunjavaju uvjete za financiranje iz fonda za obnovu baštine u funkciji turističkog razvoja bit će spremni za prijavu na natječaj za integrirana teritorijalna ulaganja (ITU). Za taj natječaj, koji je namijenjen hrvatskim gradovima većim od 50 tisuća stanovnika, Ministarstvo kulture i Ministarstvo regionalnog razvoja predvidjeli su i znatno veća sredstva.
Međutim, put do europskog novca veoma je kompliciran. Da bi pristupili ITU fondovima iz kojih će se uz ostalo financirati urbana regeneracija bivših industrijskih i vojnih zona, gradovi veći od 50 tisuća stanovnika moraju formirati šira urbana područja i stvoriti razvojne projekte koji se tiču svih u aglomeraciji. To znači da Rijeka zajedno s Kastvom, Kraljevicom, Opatijom, Kostrenom, Lovranom, Mošćeničkom Dragom, Viškovom i Čavlima koji su prihvatili ulazak u aglomeraciju mora stvoriti zajedničku strategiju razvoja, koja će uključiti i projekt revitalizacije »Benčića«. No, priča tu ne završava. Naime, uz Rijeku, takve strategije istodobno stvaraju Zagreb, Split, Osijek, Slavonski Brod, Zadar i Pula. Svi oni do prosinca moraju predati prijedloge integriranog razvoja, a samo će četiri grada biti izabrana. Iako Šarar kaže da je Rijeka po tom pitanju napravila znatno više od ostalih gradova, ne spori da tako složena procedura, usporava tempo otvaranja EU fondova za potrebe u »Benčiću«. Teoretski, moguće je da Rijeka i ne prođe.
Osim četiri projekta za rekonstrukciju upravne palače ex Šećerane, »T-objekta«, ciglene i »H-građevine«, koji su planirani za preseljenje Muzeja grada, središnjeg odjela Gradske knjižnice, Muzeja moderne i suvremene umjetnosti, te Dječju kuću koju bi koristile sve ustanove, uključujući i Art kino Croatia, za kompleks »Benčića« radi se i peti projekt uređenja javnih površina koji rješava pitanje garaže, odvodnje viška voda s područja cijelog kompleksa te mrežu svih instalacija. Taj je projekt u nadležnosti Odjela za urbanizam i još nije završen, ali se prema riječima pročelnika Srđana Škunce očekuje da bi mogao biti gotov u sljedeća dva do tri mjeseca. Budući da će tek po izradi glavnog projekta biti poznato koliko će navedeni zahvati koštati, a neslužbeno se spominje iznos od 50-60 milijuna kuna, za sada nisu definirani ni izvori financiranja.
Naslijedili smo industrijski kompleks koji je funkcionirao s internom infrastrukturom, a sad se pokazuje da svaka kuća koje se privodi svojoj namjeni treba potpuno novu i drukčije organiziranu infrastrukturu, jer svaki od četiri planirana objekta traži svoju vodu, kanalizaciju, struju… Sve te infrastrukturne potrebe pojedinih objekata, kao i generali problem plavljenja cijelog kompleksa, treba sistematizirati jednim projektom tako da se definiraju razvodi, odrede mjesta priključaka i da se u tom kontekstu planira uređenje javnih površina. To je smisao ovog projekta. Bez njegove realizacije ni kuće se ne mogu korektno staviti u funkciju, rekao nam je Škunca.
Problem voda u »Benčiću« je vrlo kompleksan, zbog potoka Brajda i više manjih izvora na tom području i zato ga treba riješiti integralno. Radi zaštite od plavljenja, trebat će napraviti obodne kanale iz kojih će se voda crpkama prelijevati u oborinske kanale susjednih ulica, što bi trebalo poboljšati situaciju za sve zgrade u kompleksu. Međutim, izvjesno je da se u izvanrednim situacijama, kod velikih kiša i podizanja razine mora, plavljenje neće moći potpuno spriječiti, pa će svaki pojedini objekt zahtijevati i dodatne mjere zaštite, pojasnila je inženjerka Sonja Oštarić.
Od srpnja 2012. kad su odbačeni stari projekti izgradnje muzeja i knjižnice te predstavljen novi koncept udomljavanja ustanova u gabaritima povijesnih građevina, u »Benčiću« nije napravljeno ništa od konkretnih zahvata u prostoru. Napravljeni su samo novi projekti za rekonstrukciju i prenamjenu četiri zgrade, ali i to u rokovima kad su muzej i knjižnica već trebali biti useljeni. Od sva četiri projekta, građevinska dozvola postoji samo za konstruktivnu sanaciju upravne zgrade. Iako je ona preduvjet da bi se projekt prijavio na natječaj, Šarar kaže kako građevinske dozvole traju tri godine i stoga ih ne žele otvarati naslijepo, da ne bi istekle prije nego što bude izvjesno otvaranje natječaja na koje će ih moći prijaviti, a kad se to dogodi mogu ih ishodovati u roku od mjesec dana.
Šarar: Grad nije pogriješio
Premda to vrlo jasno pokazuje koliko su nerealna bila obećanja dana prije tri godine, Ivan Šarar ne misli da je Grad u bilo čemu pogriješio jer takav ishod pripisuje okolnostima na koje nije imao utjecaja.
– Mislim da je bitno podsjetiti zbog čega se uopće odustalo od starih projekata MMSU i Gradske knjižnice. Bilo je evidentno da u financijskoj perspektivi EU za razdoblje od 2013. do 2020. ne postoji novac namijenjen novogradnjama u kulturi, a vlastitog novca za tako skupe projekte zbog pogoršane gospodarske situacije nismo imali. Grad ih apsolutno nije mogao financirati sam, a i Ministarstvo kulture je jasno poručilo da više nema kapaciteta sufinancirati oba projekta. U takvoj situaciji, tvrdoglavo inzistiranje na starim projektima značilo bi da do 2020. samo možemo pratiti kako »Benčić« i dalje propada, bez mogućnosti da bilo što napravimo. Za mene to jednostavno nije bila opcija! Zbog toga je bilo nužno u potpunosti promijeniti koncept i infrastrukturne kulturne projekte uklopiti u program obnove baštine i bivših industrijskih zona, sukladno prioritetima europske politike. Uz to, novi je koncept prvi put u potpunosti odgovorio na pitanje o sudbini svih zgrada u bivšem industrijskom kompleksu.
Garaža o kojoj se mnogo razgovaralo, trebala bi prema najnovijem konceptu, usaglašenom s konzervatorima, biti izvedena kao djelomočno zatvoreno parkiralište. U kompleksu »Benčića« planirana je i gradnja hotela, što je također u domeni Odjela za urbanizam, ali za taj projekt i dalje nema zainteresiranih investitora
Međutim, suprotno prvim najavama iz Ministarstva kulture i našim očekivanjima, Ministarstvo regionalnog razvoja i EU fondova do dana današnjeg nije raspisalo niti jedan natječaj koji bi bio pogodan za prijavu »Benčića«. To je jedini razlog zašto nismo napravili ono što smo najavili. U potpunosti prihvaćam da smo možda stvorili očekivanja koja do sada nismo ispunili, ali uzrok tome nije nemar ili nerad, nego vanjske okolnosti. Bitno je znati da ništa nismo preskočili ili propustili, radimo u okvirima realnih okolnosti i mogućnosti – kaže pročelnik koji tvrdi kako je od starta bilo jasno da projekt revitalizacije »«Benčića« ovisi o EU fondovima .
Što uje s HBOR-om
No, to je samo djelomična istina, jer se u početku govorilo i o drugim modelima financiranja, poput kreditiranja preko HBOR-a te javno-privatnom partnerstvu.Da se ne zaboravi, treba podsjetiti i kako je Šarar s Ministarstvom kulture uopće započeo razgovore o »Benčiću«. Bilo je to u svibnju 2012. nakon što je tadašnja ministrica kulture Andrea Zlatar Violić na jednom stranačkom skupu HNS-a na Krku izgradnju Gradske knjižnice Rijeka nenadano proglasila jednim od tri prioritetna infrastrukturna poduhvata Ministarstva kulture. Šarar je odmah pohrlio u Zagreb da vidi o čemu to govori ministrica, s obzirom da je projekt nove knjižnice na Klobučarićevom trgu već godinama bio u zastoju, a istodobno je postojao gotov projekt za MMSU s građevinskom dozvolom i sporazumom o ravnopravnom sufinanciranju.
Dva mjeseca potom u Rijeci su sazvali zajedničku konferenciju za novinare na kojoj su obznanili da odustaju od starih projekata, ali su zato kulturi namijenili cijeli blok »Benčića« u kojem će radovi početi već idućeg ljeta, i to upravo s knjižnicom čija je izgradnja sada ponovno najneizglednija. Još su rekli da će odbacivanjem starih projekata uštedjeti 140 milijuna kuna i da će taj brži, jeftiniji, na svaki način racionalniji koncept istodobne obnove baštine i udomljavanja ustanova biti putokaz i za druge sredine u Hrvatskoj. Rezultat vidimo. Kad bismo htjeli ironizirati mogli bismo konstatirati da je ušteda nemjerljivo veća i do sada iznosi čak 50 milijuna eura na koliko je procijenjena kompletna obnova industrijskog kompleksa!